کد مطلب: ۲۷۷۸۷۹

فعال‌سازی ظرفیت بندر چابهار با اتصال به شبکه ریلی

فعال‌سازی ظرفیت بندر چابهار با اتصال به شبکه ریلی

نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به ظرفیت بنادر کشور برای مقابله با تحریم، بر ضرورت اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور تاکید کرد.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه روز دوشنبه در حاشیه جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از مباحث تحریم، مبادی ورودی و خروجی کشور است. واردات و صادرات ما از بنادر به ویژه بنادر جنوب انجام می شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی افزود: کشور ما ظرفیت بزرگی در حوزه بنادر دارد و می‌توانیم بگوییم که کل جنوب ایران با توجه به اتصال به دریای عمان و خلیج فارس به دریاهای آزاد متصل است.

نوبخت ادامه داد: در شمال کشور نیز راه آبی و دریایی داریم. با توجه به این که برخی از ظرفیت های بنادر مانند چابهار برای فعال شدن به شبکه حمل و نقل داخلی نیازمند است، به همین منظور جلسه فوق العاده ای را امشب با وزیر راه و شهرسازی در سازمان برنامه و بودجه خواهیم داشت تا بتوانیم برای اتصال خطوط ریلی جنوب مخصوصا چابهار به شبکه سراسری تدابیری را اتخاذ کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این که خوشبختانه امکانات کشور وسیع است، خاطرنشان کرد: برخی کشورها یک معبر بیشتر ندارند که اگر آن گلوگاه بسته شود راهی برای واردات و صادرات آنها باقی نمی ماند اما خوشبختانه ما از غرب، شرق، شمال و جنوب به مبادی متنوعی دسترسی داریم.

اهمیت اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی

اتصال بنادر جنوب کشور به شبکه ریلی باعث افزایش ظرفیت بارگیری و تخلیه بنادر و در نتیجه افزایش ترانزیت بار و کالا از کشور خواهد شد. در بین بنادر جنوب کشور، بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که خارج از تنگه هرمز قرار داشته و به آب‌های آزاد دسترسی دارد.

راه آهن چابهار-زاهدان به عنوان قطعه اول راه آهن چابهار-سرخس، بندر چابهار را به شبکه ریلی کشور متصل می‌کند. عملیات ساخت راه آهن چابهار-زاهدان از سال ۸۹ آغاز شده است و پس از گذشت ۸ سال به علت وابستگی به بودجه دولت کمتر از ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

پیشرفت فیزیکی قطعه دوم راه‌آهن چابهار-سرخس که از زاهدان تا حوالی تربت حیدریه ادامه دارد نیز تا‌کنون در حد صفر بوده است.

با توجه به کمبود بودجه دولت، نهادهای غیر دولتی مثل آستان قدس رضوی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا می‌توانند در چارچوب روش‌های مشارکت عمومی-خصوصی به ویژه BOT (ساخت، بهره‌برداری و انتقال) در راه آهن چابهار-سرخس مشارکت نمایند.

تکمیل راه آهن چابهار-سرخس علاوه بر شکوفایی ظرفیت‌های اقتصادی شرق کشور، درآمدهای ناشی از ترانزیت کالا به افغانستان و آسیای میانه را نیز عاید کشور خواهد کرد.

منبع: مقاومتی‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.