کد مطلب: ۴۴۹۷۸۱

یک کارشناس بازار خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز توصیه کرد:

فعلا خودرو نه بخرید و نه بفروشید!

فعلا خودرو نه بخرید و نه بفروشید!

یک کارشناس بازار خودرو می‌گوید: در یک هفته آینده خرید و فروش خودرو قدری خطرناک است. توصیه ما به مردم این است که فعلا نه خودرو بخرند و نه بفروشند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بعد از تعیین و تکلیف کردن قیمت خودروهای کارخانه‌ای حالا عده‌ای از دانه درشت‌های بازار خودرو دم از ارزان شدن قیمت خودرو در بازار می‌زندد. به عنوان مثال یک فعال بازار خودرو در حساب شخصی توییتری‌اش اعلام کرده است که قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۴۰ میلیون و قیمت ۲۰۶ تیپ دو حدود ۲۰ میلیون تومان در بازار ارزان شده است! حال در این شرایط عده‌ای بلاتکلیف مانده‌اند که برای مصرف خود خودرو بخرند یا خیر؟ از طرفی کسانی که نیاز به پول دارند هم این پرسش برایشان ایجاد شده که چه زمانی خودرویشان را بفروشند که در این شرایط ضرر نکنند؟

مردم آرامش‌شان را حفظ کنند

در همین حال یک کارشناس بازار خودرو در پاسخ به این پرسش که با اعمال قیمت‌گذاری خودروهای کارخانه‌ای آیا در حال حاضر زمان مناسبی برای خرید خودرو است یا خیر؟ به تجارت‌نیوز گفت: در این شرایط توصیه ما این است که مردم بیشتر آرامش‌شان را حفظ کنند؛ چرا که در یک هفته آینده خرید و فروش خودرو قدری خطرناک است. یک زمانی نگاه ما بیشتر از جانب خریدار بود. اما امروز باید به فروشنده هم نگاه کنیم، چرا که خیلی از فروشنده‌ها، مردم عادی هستند که فرش زیر پایشان را فروختند و حالا به شکل شریکی یک پراید خریدند که مبادا زمانی ارزش پولشان کاسته شود.

امیرحسین کاکایی افزود: امروز توصیه ما به مردم این است که فعلا نه خودرو بخرند و نه بفروشند. معتقدیم که مردم اجازه دهند بزرگترها دعواهایشان را بر سر قیمت خودرو کارخانه انجام بدهند و بعد از آن چنانچه قصد خرید یا فروش داشتند، در بازار خودرو داد و ستد کنند.
او با بیان اینکه مردم از هیجوم در بازار خودرو خودداری کنند؛ گفت: چنانچه در یک هفته آینده کسی در بازار خودرو سرمایه‌گذاری کند، ممکن است افراد خیلی برنده و ممکن است خیلی بازنده شوند. یعنی چه هجوم برای فروش و چه هجوم برای خرید منجر به ضرر مردم عادی می‌شود. فعلا باید یک هفته صبر کرد؛ چرا که هم از وزیر صنعت تا رئیس قوه قضاییه نسبت به بازار خودرو نگران هستند.

هیجان زده برخورد نکنید

کاکایی در توصیه‌ای به مردم عنوان کرد: تقاضای ما از مردم این است که در بازار خودرو هیجان‌زده برخورد نکنند. هیجان سرمایه‌ها را از بین می‌برد. در حقیقت اگر قرار باشد هیجان‌زده رفتار کنیم به یک سری از بازارها هجوم می‌آوریم که در نهایت باعث حبابی‌تر شدن قیمت‌ها می‌شود. در نهایت بعد از مقطعی این حباب می‌ترکد و در این میان مردم قربانی می‌شوند.

این کارشناس بازار خودرو به سرکوب قیمت خودروهای کارخانه‌ای انتقاد کرد و گفت: قیمت خودرو اگر در کارخانه سرکوب شود قیمت خودرو ۴۰ درصد در بازار گران خواهد شد و خودروساز آسیب می‌بیند. اگر مسئولان بتوانند این شرایط را کنترل کنند تا به خودروسازی آسیب نبیند پیش‌بینی ما این است که قیمت خودرو همان ۴۰ درصد در بازار گران خواهد شد. اگر چنین نباشد افزایش قیمت خودرو در بازار هیجانی‌تر خواهد شد.

چرا مردم حواسشان بیشتر به قیمت پراید است؟

او با اشاره به چرایی توجه مردم به قیمت پراید افزود: امروز پراید مثل سکه طلا می‌ماند. چرا که یک خودرو استاندارد است. امروز همه مردم تمرکز و حواسشان به سمت قیمت پراید است. درخواست ما از مسئولان این است که یک سر به بازار لوازم خانگی بزنند و قیمت کولر آبی را مشاهده کنند. یا به بازار دوچرخه یا موتور سیکلت مراجعه کنند آیا کالایی با قیمت ۴۲ میلیون تومان خواهند یافت؟ معتقدیم اگر مسئولان قیمت خودرو را در کارخانه اصلاح کنند مثلا قیمت پراید از محل کارخانه ۶۰ میلیون تومان شود، ممکن است موقتا قیمت پراید افزایش یابد اما اتفاق بعدی این است که در دراز مدت یعنی طی شش ماه عرضه خودرو در بازار بیشتر خواهد شد. با این شرایط فاصله قیمت خودرو کارخانه‌ای و بازار نیز کمتر می‌شود.

کاکایی گفت: زمانی که پول بیشتر در اختیار خودروسازان قرار بگیرد افراد می‌توانند تمرکز بیشتری بر صنعت قطعه‌سازی داشته باشند و در نهایت منجربه عرضه بیشتر خودرو می‌شود. متاسفانه در شرایط تحریم هستیم و در این وضعیت خودروسازان بر روند فناوری خودرو اقدامات ارزنده‌ای انجام داده‌اند. خوشبختانه در تولید قطعه نیز مشکلی نداریم چنانچه قیمت‌ها اصلاح شود عرضه پراید و پژو در بازار بیشتر خواهد شد و مردم راحت‌تر می‌توانند خودرو کارخانه‌ای خریداری کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    موتور هندا شده ۱۶ میلیون تومن همه که خودرو سوار نمیشن.مگه موتورهندا چه فناوری خاصی داره.مسولین لطفا پیگیری کنین.

  • علی

    یه یخچال5فوت ایرانی2میلیون تومان

  • ناشناس

    به تو چه تو مگه وکیل خودروسازا هستی نگران اونا نباش خودشون از تو زرنگترند

  • ناشناس

    زهی خیال باطل

  • ناشناس

    یا به بازار دوچرخه یا موتور سیکلت مراجعه کنند آیا کالایی با قیمت ۴۲ میلیون تومان خواهند یافت؟ نه اصلا:|
    پراید و هیچ کشور نرمالی به قیمت مواد اولیش (۲۰۰ – ۳۰۰دلار) هم بر نمی داره.

  • محمد

    کاملا نظریه این کارشناس عزیز رو قبول دارم چون حقیقت را میگوید و کاش مسئولان کمی عقل و درک ایشان را داشتند.

    • ناشناس

      امثال این افراد خون مردم رو میکنن تو شیشه…همش به فکر رانت و‌چپاول و دلالی خودشون هستن.چطور قیمت پراید رسید به ۹۰تومن توییت نکرد مردم نخرید تا ۱هفته پیش میشد با ۹۰تومن سمند یا ۴۰۵خرید.‌‌.چرا میخرید

  • ناشناس

    چرا بازار مسکن رو فراموش کردید. مگه فقط مشکل مردم تنها خودرو هست. چرا جلوی قیمت مسکن رو نمیگیرید؟ از اسفند تا الان چرا باید قیمت مسکن 45 درصد رشد داشت باشه. چرا جلوی نخود ولوبیا رو نمیگیرید که 100 درصد رشد داشته. و هزاران چرای دیگه که فقط یکی از اونها ماشین هست.