کد مطلب: ۴۹۵۱۹۴

فولاد آلیاژی و پرکاربردترین آن

فولاد آلیاژی و پرکاربردترین آن

فولادهای آلیاژی امروزه به شدت در صنایع مختلف از جمله صنایع قالب‌سازی و خودرو و ماشین‌سازی تا صنایع غذایی و تولید ظروف آشپزخانه کاربرد دارد. کاربرد فولادها گسترده و متنوع است و انتخاب فولاد مناسب جهت استفاده در یک صنعت کار ساده‌ای نیست.

فولاد چیست؟

فولاد که یکی از مهمترین مواد اولیه در صنایع پیشرو در دنیا می‌باشد از ترکیب آهن با کربن و سایر عناصر تشکیل می‌شود که این عناصر می‌توانند منگنز، سیلیسیم، کروم، مولیبدن، و … باشد. انواع فولادها با نام‌های متنوع براساس مقادیر مختلف این عناصر در طول سال‌ها آزمایش و تجربه به وجود آمده تا با خواص و ویژگی‌های متفاوت نیازهای مختلف صنایع را پاسخ دهد. به عنوان مثال عنصر تنگستن مقاومت و سختی فولاد را تا حد زیادی افزایش می‌دهد و در عین حال در برابر افت سختی ناشی از افزایش دما مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

فولاد آلیاژی

فولادهای آلیاژی امروزه به شدت در صنایع مختلف از جمله صنایع قالب‌سازی و خودرو و ماشین‌سازی تا صنایع غذایی و تولید ظروف آشپزخانه کاربرد دارد. کاربرد فولادها گسترده و متنوع است و انتخاب فولاد مناسب جهت استفاده در یک صنعت کار ساده‌ای نیست. یکی از پرکاربردترین فولادها که بیشتر در مقطع ورق تولید می‌شوند ورق های ضد سایش هستند.

فولادهای آلیاژی با توجه به روش‌های تولید و کاربردهای آنها در صنعت با عناوین مختلفی دسته‌بندی می‌شوند:

فولاد گرمکار به فولادهایی گفته می‌شوند که برای تولید ابزارهای با قابلیت کار در دمای بالا استفاده می‌شود.

فولاد سردکار به فولادهایی گفته می‌شوند که برای تولید ابزارهای با قابلیت کار در دماهای پایین استفاده می‌شود.

فولاد ضد سایش معمولا فولادهایی که دارای مقاومت به سایش زیاد در فعالیت‌های صنعتی به خصوص معدنی می‌باشند.

فولاد قالب پلاستیک از جمله فولادهایی هستند که به عنوان قالب برای تولید مواد پلاستیکی به صورت تزریق یا دایکست استفاده می‌شوند.

فولاد سمانتاسیون که به دلیل سختی سطحی بالای خود یکی از پرکاربردترین فولادها در صنایع ماشین‌سازی و خودروسازی هستند.

فولادها در مقاطع مختلفی تولید می‌شوند که رایج‌ترین آنها میلگرد، ورق یا تسمه و لوله است که در ایران نیز تعدادی از فولادها در این مقاطع تولید می‌شوند.

فولادها

فولادهای تولیدی در ایران

با توجه به وجود منابع عظیم معدنی در کشور، تولید فولاد در ایران در سال‌های اخیر بسیار رونق گرفته و کارخانجات متعددی در جای جای ایران مانند یزد، اهواز، اسفراین، اصفهان، تهران، سیرجان و … فولاد تولید می‌شود. با توجه به تحریم‌ها و عدم واردات فولاد به کشور، فرصت بسیار مناسبی برای تولیدکنندگان داخلی بوجود آمده و کارشناسان مهندسی مواد نسبت به بهبود و جایگزینی محصولات با کیفیت شده‌اند. به این صورت که فولادهایی با خواص و ویژگی‌های مکانیکی و فیزیکی نزدیک و مشابه با نوعی که موجود نیست را در اختیار صنایع قرار می‌دهند. فولادهای پرکاربردی که تقریبا از واردات آن خودکفا شده‌ایم Ck45،Mo40 ،ST52 و St37 نیز تولید می‌شوند. این فولادها در مقاطعی مشخص در ابعادی متفاوت با توجه به نیاز صنعت کشور تولید و عرضه می‌شوند.

به احتمال زیاد فولاد مبارکه سپاهان را می‌شناسید. این کارخانه یکی از موفق‌ترین کارخانه‌های تولید فولاد ایران است. در سال 1371 فولاد مبارکه اصفهان تاسیس و راه‌اندازی شد و اکنون به 38 کشور محصولات خود را صادر می‌کند. اکسین اهواز نیز در سال 1384 احداث شد و او نیز یکی از کارخانه‌جات بزرگ و با کیفیت در عرصه تولید فولاد است.

تولید فولاد

انواع فولاد از نظر متالورژی

فولادها به صورت کلی به 4 دسته تقسیم می‌شوند که فولادهای کم کربن، کربن جزئی، کربن متوسط و پرکربن را شامل می‌شوند. کربن اولین و مهمترین عنصر در بین فولادهاست.

خرید و فروش فولاد آلیاژی

امروزه خرید فولاد آلیاژی امری ساده نیست و برای انتخاب درست باید هم از نظر فنی به انواع فولادهای مرتبط با کسب و کار خود و هم به موجودی فولادها در بازار آشنایی کامل داشته باشید. به همین منظور بهتر از متخصصان این صنعت مشاوره گرفته و با جستجوی شرکت‌هایی که در بحث تجارت فولاد آلیاژ ی پیشرو هستند نسبت به دریافت مشاوره رایگان اقدام نموده تا فولاد مناسب با کارتان را به شما پیشنهاد دهند.

فولاد آلیاژی

فولادهای پرکاربرد

فولادهایی که در ایران مورد توجه کارشناسان قرار گرفته تعداد زیادی ندارند که در این بخش به تعدادی از آنها می‌پردازیم.

ورق St37 این ورق کم آلیاژترین فولاد در بازار است که به آن ورق آهنی نیز می‌گویند. این فولاد با توجه به عدم وجود عناصر خاص که موجب قیمت پایین آن نیز شده است، در مقطع ورق و گرد بسیار رایج است.

فولاد Ck45 یکی از پرکاربردترین فولادها در صنایع ایران است که در صنایع ساختمان‌سازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فولاد در دسته فولادهای کربن جزئی قرار دارد و در دو مقطع میلگرد و ورق تولید می‌شود.

فولاد Mo40 که در سه مقطع میلگرد، ورق و لوله تولید و عرضه می‌شود. این فولاد محبوب نیز در ایران تولید می‌شود اغلب با فولاد Ck45 مقایسه می‌شود. هردو این فولادها در خانواده فولادهای عملیات حرارتی قرار دارند.

فولاد St52 یکی دیگر از فولادهای رایج در ایران که در سه مقطع لوله، میلگرد و ورق تولید می‌شود. فولاد St52 که کیفیت و مقاومت بیشتری نسبت به St37 دارد در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فولاد در مقطع ورق محبوب‌تر و رایج‌تر است.

فولاد SPK یا Special K در دسته فولادهای سردکار است که در صنایع ایران جایگاه ویژه‌ای دارد. کد استاندارد این فولاد 1.2080 است اما در بازار آن را با نام فولاد SPK می‌شناسند. این فولاد نیز در دو مقطع گرد و تسمه تولید و عرضه می‌شود.

فولاد گرمکار 1.2344

این فولاد در دسته فولادهای گرمکار قرار دارد و می‌توان آن را پرکاربردترین فولاد در این خانواده نام برد و به همین دلیل بسیاری از تولیدکنندگان باتجربه آن را نماد فولاد گرمکار می‌دانند. نام دیگر این فولاد H13 است و برخی از صنعتگران نیز آن را با این نام می‌شناسند. موارد استفاده این فولاد در قالب‌های ریختگری تحت فشار برای تولید فلزات سبک نظیر آلومینیوم می‌باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.