خبر مهم:

کد مطلب: ۲۷۲۴۳۴

قاچاق قانونی و سود بانکی، بلای جان تولیدکنندگان

قاچاق قانونی و سود بانکی، بلای جان تولیدکنندگان

معاون مدیرکل صنایع غیرفلزی وزارت صنعت با اشاره به اینکه ظرفیت تولید در برخی لوازم‌التحریر بیش از نیاز است گفت: تولید مداد در کشور 830 میلیون و دوبرابر نیاز است و می‌تواند کل نیاز کشور را تامین کند.

اسفندیاری افزود: در تولید دفتر مشق 126 واحد تولیدی داریم و در این زمینه وارداتی صورت نمی‌گیرد و تمام نیاز از داخل تامین می‌شود.

به گزارش تجارت‎نیوز ، وی ادامه داد: در دفتر مشق حتی صادرات هم داریم.

او با اشاره به تولید 180 هزار تنی ظرفیت تولید کاغذ کپی در کشور گفت: در این قلم هم به راحتی می‌توان نیاز داخل را تامین کرد.

اسفندیاری با اشاره به اینکه در یک مقطع متناسب با رشد جمعیت تولید ایجاد شد ولی نرخ جمعیت کاهش یافت گفت: کاهش تعداد دانش آموزان یکی از دلایل خالی بودن ظرفیت‌های تولید در کشور است.

وی افزود: از طرفی الگوی مصرف مداد تغییر کرده و به دلیل مصرف مداد نوکی، مصرف مداد محدود شده است.

این مقام مسئول با اشاره به ضرورت تغییر تعرفه‌های وارداتی گفت: در یکی دوسال اخیر، قیمت مداد به قیمت واقعی نزدیک شده و توان تولید افزایش یافته است.

وی افزود: چوب مداد در کشور وجود ندارد و تولید مداد به واردات وابسته است.

او گفت: از بانک مرکزی درخواست کردیم کالاهایی که به واردات مواد اولیه نیازمند هستند در لیست گروه یک قرار گیرند تا تأمین ارز و اعتبار واردات آنها تسهیل شود.

وی با اشاره به اقدامتی که برای حمایت از تولید داخل درحال اجراست افزود: برخی کالاها مثل دفتر مشق، دفترحسابداری و کاغذ کپی در لیست ممنوعیت واردات کالا قرار می‌گیرند.

اسفندیاری با اشاره به اینکه اگر قرار است کالایی در لیست ممنوعیت واردات قرار گیرد باید نمونه داخلی آن در کشور به میزان لازم تولید شود گفت: برای این قبیل کالاها باید مواد اولیه به موقع گشایش اعتبار و وارد شود.

وی با اشاره به وجود کم اظهاری در واردات قانونی لوازم التحریر گفت: باید زمینه تخلف را از بین برد که یکی از راههای آن یکسان شدن تعرفه اقلام مشابه است.

معاون مدیرکل صنایع غیرفلزی وزارت صنعت افزود: تعداد کالاهای لوازم التحریر 8 هزار ردیف تعرفه‌ای است و گمرک با مشکل مواجه می‌شود.

وی از تدوین استاندارد اجباری در این بخش خبر داد و گفت: به سازمان استاندارد پیشنهاد دادیم و قرار است ریز موارد مشمول را اعلام کنیم تا استانداردها تدوین شود.

او به ضرورت ایجاد سامانه رهگیری برای نوشت افزار اشاره کرد و افزود: در حال تدوین این سامانه هستیم تا لوازم التحریر را ازبدو ورود به کشور تا رسیدن به دست مصرف کننده رصد کنیم.

وی گفت: با این کار مشکلات این صنعت رفع می‌شود.

منبع: صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.