کد مطلب: ۷۰۷۳۶۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قرارداد استخدامی کارگران، دائمی می‌شود؟

هادی ابوی، دبیر کانون عالی انجمن‌‎های صنفی کارگران کشور در دو ماه گذشته از طرح پیشنهادی برای تبدیل وضعیت استخدامی کارگران قراردادی به دائمی خبر داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کارگران قراردادی بعد از ۴ سال دائمی می‌شود؟ صحبت‌های اخیر دبیرکانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور از وجود طرحی خبر می‌دهد که در صورت تبدیل شدن به قانون، می‌تواند سرنوشت میلیون‌ها نفر را تغییر دهد.

تسنیم به نقل هادی ابوی اینطور نوشته‌است: در راستای پیشنهادات کمیته امنیت شغلی مقرر شد, کارگرانی که در کارگاه های دائمی هستند بعد از ۴ سال کار قراردادشان دائمی باشد.

این پیشنهاد عجیب البته که تازگی ندارد و یکبار دیگر نیز عین آن، از زبان همین شخص مطرح شده بود. ایسنا در آخر ماه مرداد امسال به نقل از هادی ابوی اینطور نوشت: کمیته امنیت شغلی شورای عالی کار مقرر کرد تا قرارداد کارگران بعد از چهار سال دائمی شود.

تبدیل وضعیت استخدامی کارگران قراردادی به دائمی، شاید از سوی عموم کارگران قراردادی یک مطالبه صنفی تلقی می‌شود اما آنهایی که تجربه حضور در بازار کار را دارند متوجه رویایی بودن و عملیاتی نشدن آن هستند.

تبدیل وضعیت استخدامی کارگران چقدر امکان پذیراست

حمید حاج اسماعیلی از فعالان سابق کارگری و کارشناس کنونی بازار کار در تایید این نگاه غیر خوشبینانه نسبت به عملیاتی شدن مصوباتی از این دست به تجارت‌نیوز می‌گوید: واضح است که چنین پیشنهاداتی هرگز عملیاتی خواهند شد، اصولا کارنامه طرح‌ها و لوایح قبلی به خوبی بی‌سرانجام بودن چنین اقداماتی را نشان می‌دهد.

وی که عقیده دارد ارائه دهنگان چنین پیشنهاداتی یا درک درستی از مناسبات بازارکار ندارند و یا اینکه دنبال موج سواری و ایجاد پایگاه اجتماعی برای خود هستند، ادامه می‌دهد: امنیت شغلی با دائمی شدن قرار دادکار تامین نمی‌شود، هدف از امنیت شغلی کسب درآمد لازم برای داشتن زندگی آبرومندانه است.

حاج اسماعیلی در عین حال یادآور می‌شود: در چند دهه گذشته بازار کار شاهد تغییرات متعددی بوده است، امروز عمده مشاغل در بخش خدمات و کارگاه‌های کوچک وجود دارد و واضح است که در بخش از بازار کار دولت تنها قادر به تعیین چارچوب‌های کلی است.

وی یادآور می‌شود: اگر دولت بخواهد در این مسئله سخت‌گیری به خرج دهد و الزامات جدیدی را برای تبدیل وضعیت استخدامی کارگران تعیین کند در نهایت به فاصله کوتاهی راه‌های دور زدن آن در بازار کار مشخص خواهد شد. بنابراین تصویب چنین طرح‌هایی تنها به بدتر شدن امنیت شغلی کارگران منجر خواهد شد.

پیشنهاد دائمی شدن استخدام کارگران از کجا آمد؟

اما کمیته امنیت شغلی شورای عالی کار چیست و چگونه اعضای آن به این پیشنهاد را تصویب کردند؟

خود ابوی در دگفت‌وگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در هفته کارگر، کمیته‌ای تحت عنوان امنیت شغلی در شورای عالی کار تشکیل شد که جلسات آن به طور مرتب هر هفته برگزار می شد، این کمیته تصمیمات متعددی در خصوص کارگران گرفت. یکی از این تصمیمات هم پیشنهاد دائمی شدن استخدام کارگران قراردادی بعد از گذشت چهار سال بود.

عجیب بودن این پیشنهاد از آن جهت است که در سالهای گذشته بارها برای ساماندهی وضعیت کارگران قراردادِ موقت، طرح‌ها و لوایح متعددی نوشته شد اما در نهایت هیچکدام به نتیجه نرسید.

خود ابوی هم با تایید ضمنی این مطلب می‌گوید: مشکل فقدان امنیت شغلی کارگران قراردادی هنوز به قوت خود باقیست، اعضای کمیته هم برای حل مسئله این پیشنهاد را دادند، البته با توجه به خالی بودن جای وزیر کار در کابینه اول باید منتظر رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی کار شد تا بعد از آن این پیشنهاد برای ارسال به دولت و مجلس در دستور کار وزاتخانه قراربگیرد.

از صحبت‌های این چهره کارگری مشخص است که دست‌کم برای مدتی نه چندان کوتاه، وضعیت استخدامی کارگران قراردادی تغییری نخواهد کرد.

با این حال ابوی در بخش دیگری از گفتگوی خود تاکید دارد: در صورت به تصویب رسیدن این پیشنهاد، ممکن است به احتمال زیاد وضعیت استخدامی کارگران قراردادی شاغل در موسسات اقتصادی بزرگ تغییر کند اما بعید است برای کارگران شاغل در بنگاه‌های کوچک و متوسط اتفاق خاصی بیفتد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.