کد مطلب: ۶۶۲۶۸۰

قطعنامه علیه ایران در شورای حکام

قطعنامه علیه ایران در شورای حکام

رویترز از تهیه یک پیش‌نویس قطعنامه توسط آلمان، انگلیس، فرانسه و آمریکا علیه ایران و قصد آنها برای به رای گذاشتن آن در نشست شورای حکام خبر داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جزئیات تهیه پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران چیست؟

به نقل از انتخاب ، کوروش احمدی دیپلمات سابق ایران در سازمان ملل گفت: با توجه به در پیش بودن نشست شورای حکام آژانس در همین دوشنبه به نظر می‌رسد که پرونده هسته‌ای ایران و مذاکرات احیای برجام بار دیگر در آستانه یک نقطه عطف قرار گرفته است.

نشست مذکور در شرایطی تشکیل می‌شود که از یک سو مذاکرات وین از ۲۰ اسفند به این سو دچار رکود بوده است و از سوی دیگر ایران و آژانس در جریان سفر مدیر کل آژانس به تهران در ۱۵ اسفند در مورد یک طرح ۴ بندی یا نقشه راه برای حل مسئله ذرات هسته‌ای یافته شده در سه سایت قدیمی و اعلام نشده طی سه ماه توافق کردند.

توافق در مورد این طرح در شرایطی حاصل شد که تصور می‌شد توافق نهایی برای احیای برجام در دسترس است و قبل از «روز اجرای مجدد» برجام لازم است مشکل بین ایران و آژانس در مورد سه سایت یاد شده نیز حل شود.

گروسی در آن زمان تاکید داشت که مشکل می‌توان تصور کرد که بدون حل این مسائل پادمانی طرف‌های برجامی بتوانند همکاری موثری با هم داشته باشند.

به عبارت دیگر، مسئله سه ساله این سه سایت یکی از موضوعات مهم برای طرف غربی است که اگر چه در چارچوب مذاکرات وین مورد بحث قرار نمی‌گیرد، اما سایه سنگینی بر آن دارد.

گزارش آژانس که ظاهرا چند روز پیش به طور محدود توزیع شده و رویترز به آن دسترسی داشته، حاکی از آن است که از نظر آژانس مسئله سه سایت هنوز حل نشده است.

آژانس مدعی شده که ایران توضیحاتی که به لحاظ فنی و در رابطه با یافته‌های آژانس در آن سایت‌ها معتبر باشد، ارائه نکرده است.

رها کردن مذاکرات احیای برجام توسط غرب

«آژانس بر آن است که مسئله سه سایت قدیمی یک مسئله فنی و پادمانی است و مربوط به وظیفه ذاتی آژانس در مورد حسابرسی مواد هسته‌ای است و اگر نتواند آن را به نتیجه برساند به اعتبارش خدشه وارد خواهد شد.

آژانس در گزارش دیگری همچنین برآوردهایی در مورد موجودی اورانیوم غنی شده در ایران، ارائه کرده و از جمله مدعی وجود ۴۳٫۱ کیلو اورانیوم ۶۰ درصد در ایران شده و این را مقداری قابل ملاحظه" (SQ) خوانده که نمی‌توان احتمال ساخت یک بمب اتمی با استفاده از آن را منتفی دانست.

اهمیت این دو گزارش آژانس از این جهت است که می‌تواند غرب را برای انجام اقدامی در جلسه شورای حکام تحت فشار قرار دهد.

در همین رابطه، رویترز از تهیه یک پیش‌نویس قطعنامه توسط آلمان، انگلیس، فرانسه و آمریکا علیه ایران و قصد آنها برای به رای گذاشتن آن در نشست شورای حکام خبر داده است.

در این پیش نویس از ایران «خواسته شده تا فورا به تعهدات حقوقی خود عمل کند» و «کلیه موضوعات پادمانی باقی مانده را حل کند.» البته چون متن کامل این پیش‌نویس قطعنامه هنوز در دسترس نیست و مثلا روشن نیست که آیا هدف تنها تهدید است یا احیانا «محکومیت» و «ارجاع به شورای امنیت» نیز در دستور کار است یا خیر، با قاطعیت نمی‌توان گفت که چه هدفی مد نظر غرب است.

با این حال روشن است که این قطعنامه بسته به محتوای آن می‌تواند به معنی رها کردن مذاکرات احیای برجام توسط غرب باشد و در این صورت ضربه‌ای به برجام خواهد بود.

همزمان با این تحولات و در آستانه نشست شورای حکام، اسرائیل نیز با هدف دامن زدن به جوی منفی علیه ایران، ضمن انتشار اسنادی مربوط به سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶، مدعی شده که ایران در گذشته قصد گمراه کردن آژانس را داشته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ومکروا و مکرالله والله خیرالماکرین

  • ناشناس

    بیخیال برجام اگر ایران هر کاری کند باز غربی ها دبه می آورند. اصلا برجام را فراموش کنیم وسخت بچسبیم به دستگیری مفسدان آنوقت کلی پول در مملکت پیدا می شود و کسری در می آید.

  • ناشناس

    مشخص بود برجام به سرانجام نخواهد رسید.با دیدگاههای متفاوت طرفین گفتگو

  • ناشناس

    روش حسابرسی و استانداردهای آن مورد آشنای اشخاصی که حداقل مباحث مالی را دنبال می نمایند است. درجه حساسیت و گزارش گری بدور از مباحث سیاسی از موارد با اهمیت است. اینکه رئیس سازمان انرژی اتمی با تایید آمریکا و جاسوسی اسرائیل (فقط بر علیه ایران با پرونده سازی) که خود دارنده نیروی اتمی حسابرسی نشده است (چگونه عضو غیر انرژی اتمی مورد اعتماد آقای گروسی قرار می گیرد) و در تخاصم با ایران هستند از مباحث ایجاد ایهام در گزارش می نماید. ضمن اینکه درز گزارش محرمانه برای چندمین بار از سوی سازمان انرژی اتمی (بعنوان حسابرس امین) مورد ایهام برای سیاسی نمودن نقش سازمان حسابرس گر را افزایش می دهد. با توجه به اینکه در مباحث برجام آمریکا و اسرائیل به همراهی آلمان، انگلیس و فرانسه خواستار تحمیل خواسته خود به ایران هستند. در این قضیه عدم همراهی چین و روسیه به عنوان دو عضو شورای امنیت که حق وتو دارند با اهمیت است. قطعا ایران به حق در این مبحث پیروز می شود.

  • صیدی

    جاع الحق و ذهق الباطل آن الباطله کان ذهوقا

  • ایرانی اصیل

    اینهابازی هست بالاخره برجام تصویب خواهدشد،،

  • ملت

    الان ما مشکلات داخلی داریم،کلی دزد دارن مملکت به غارت می برند،دست مفسدان اقتصادی رو قطع کنید.خودروسازان خون ملت رو میمکند.

  • ناشناس

    درست بنویس عزیز

  • ناشناس

    هرچه که دنیا دارد ما هم حق داریم داشته باشیم آنها خودشان همه چیز مخفی دارند ولی برای کشتن مردم ایران پیشتر پافشاری میکنند دنیا هیچوقت عدالت را به خود نخواهد دید بزرگان دنیا جز دروغ چیزی به ملت ها نداده اند