کد مطلب: ۸۶۱۷۵۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ابلاغ قوانین جدید برای پلتفرم‌ها / سکوهای آنلاین به سامانه املاک و اسکان متصل می‌شوند

ابلاغ قوانین جدید برای پلتفرم‌ها / سکوهای آنلاین به سامانه املاک و اسکان متصل می‌شوند

سکوهای آنلاین انتشار آگهی مسکن مدتی است مورد هجمه دولت قرار گرفته‌اند. آنها متهم به قیمت‌سازی در بازار مسکن هستند؛ ادعایی که چندان از نظر کارشناسان حقیقی به نظر نمی‌آید. حالا در این راستا پلتفرم‌های آنلاین ملزم به رعایت قوانین جدیدی هستند. یکی از این قوانین اتصال پلتفرم‌های آگهی املاک به سامانه املاک و اسکان است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی بازار مسکن در سال‌های گذشته نشان می‌دهد هر زمان بحران و تورم در این عرصه شدت گرفته است دولت به جای یافتن راه حل مناسب و به کارگیری سیاست‌های درست به دنبال متهمی بوده تا بتواند تقصیر را از گرده خود بردارد و به گردن دیگری بیندازد.

متهم جدید دولت این روزها پلتفرم‌های آنلاین هستند. دولتمردان معتقدند این سکوها با انتشار آگهی‌های فروش در بستر آنلاین به تورم در این عرصه دامن زده و سوداگری را افزایش داده‌اند.

جواد سادات فریزنی، رئیس مرکز توسعه و سیاست‌‌‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی در مورد نقش پلتفرم‌ها توصیح داده است: برخی از آگهی‌‌‌های منتشر شده در حوزه مسکن وجود خارجی ندارند، برخی دیگر نیز مربوط به مسکن حمایتی و طرح‌‌‌های دولتی هستند که فروش و واگذاری آنها غیرقانونی است و برخی نیز مربوط به پیش‌‌‌فروش مسکن است که در صورت انتشار نیاز به استعلام مجوز راه و شهرسازی دارد.

او ادامه داده است: قیمت‌‌‌سازی بر اساس آگهی‌‌‌های غیرواقعی و دامن زدن به التهاب بازار از دیگر مواردی است که اثر افزایشی آن بر بازار ملموس است.

قوانین جدید برای سکوهای آنلاین

در این راستا به‌تازگی خبرهایی مبنی بر افزایش کنترل پلتفرم‌ها و تدوین قوانین جدیدی برای آنها به گوش می‌رسد؛ قوانینی که سکوهای آنلاین برای حفظ بقای خود مجبور به رعایت آن هستند.

یکی از این قوانین اتصال پلتفرم‌های آگهی املاک به سامانه املاک و اسکان است. محمدحسین قمری مدیرکل اصناف وزارت صمت در این خصوص به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: پلتفرم‌های آگهی املاک، پنجشنبه هفته گذشته به وزارت صمت نامه زدند. دو هفته دیگر برای اتصال به سامانه املاک و اسکان مهلت خواستند. با این درخواست موافقت شد. لذا این پلتفرم‌ها تا ۲۲ شهریور مهلت خواهند داشت.

مشاوران املاک متهم دیگر دولت برای گرانی مسکن

پیش از سکوهای آنلاین دولت سیزدهم انگشت اتهام خود را به سمت مشاوران املاک گرفته بود. دولتمردان معتقد بودند دستکاری مشاوران املاک در قیمت‌ها و سرمایه‌گذاری این صنف در بازار مسکن باعث دامن زدن به تورم در حوزه مسکن می‌شود؛ استدلالی که چندان با نظر کارشناسان همسو نبود.

بیت‌الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن پیش از این در همین باره به تجارت‌نیوز گفته بود: «در 30 تا 40 سال گذشته، هر زمان که دولت‌ها به بن‌بست رسیده‌اند دنبال مقصر گشته و مشکل را به گردن دیگران انداخته‌اند. املاکی‌ها مگر چقدر می‌توانند در بازار مسکن کل یک کشور تاثیرگذار باشند؟»

او همچنین بیان کرده بود: «عمدتا همیشه می‌گویند تاثیر آنها زیر دهم درصد است و در صورتی‌ که در سطح کل کشور یکپارچه عمل کنند می‌توانند تاثیرگذار باشند. البته اگر روی محدوده یا بلوک خاصی بخواهند کار کنند و قیمت خانه‌ها را افزایش دهند، ممکن است 10 تا 15درصد موثر باشند.»

با وجود مواردی که از آنها نام برده شد و گذشت چند ماه از آغاز فصل اجاره هنوز خبری از به کارگیری سیاستی از کارآمد از سمت دولت برای ساماندهی بازار مسکن وجود ندارد.

راهکارهای قبلی هم که دولت انقلابی در بازار مسکن به اجرا درآورد مطابق با پیش‌بینی کارشناسان چندان مفید واقع نشد و با وجود کاهش 15 تا 20 قیمت‌ها در بازار مسکن، این بازار تا آنجا در رکود فرو رفته است که بر اساس گفته مشاوران املاک معاملات مسکن قفل شده‌اند!

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.