کد مطلب: ۷۵۲۲۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شوک دولت به بازار/ قیمت برنج چقدر افزایش یافت؟

شوک دولت به بازار/ قیمت برنج چقدر افزایش یافت؟

تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت واردات برنج از هند در کمتر از دو هفته منجر به بروز شوک در بازار شد و زمینه افزایش قیمت برنج را فراهم کرد؛ طوری که در همین مدت زمان کوتاه بین 3000 تا 10 هزار تومان به قیمت هر کیلو برنج ایرانی و خارجی افزوده شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت برنج ایرانی و خارجی در حالی در روزهای پایانی سال افزایش یافت که در آذرماه سال جاری دولت اعلام کرد که برای متعادل‌سازی روابط تجاری ایران و هند واردات برنج از این کشور ممنوع خواهد شد.

اما این موضوع مورد انتقاد شدید واردکنندگان قرار گرفت و آن‌ها عنوان کردند که با توجه به روزهای پایانی سال و همچنین افزایش تقاضا برای خرید برنج خارجی، بازار داخلی همچنان به واردات برنج نیاز دارد.

در سوی مقابل دولت مدعی این بود که بخش خصوصی بالغ بر یک میلیون و 400 هزار تن برنج وارد کشور کرده است. از این رو نیاز داخلی تا پایان سال تامین است. اما این موضوع بجد از سوی انجمن واردکنندگان برنج رد شد.

در این رابطه مسیح کشاورز، رئیس کمیسیون واردکنندگان برنج، به تجارت‌نیوز گفت: طبق پیش‌بینی‌ها باید تا پایان سال حدود 300 هزار تا 400 هزار تن برنج وارد کشور شود.

او گفته بود که در صورت تداوم ممنوعیت ثبت سفارش برنج طی این دو ماه با گرانی و کمبود برنج مواجه خواهیم شد. با گرانی برنج خارجی شاهد آسیب به شش دهک جامعه که اغلب اقشار آسیب‌پذیر هستند، خواهیم بود که به دلیل افزایش قیمت برنج ایرانی به سمت مصرف برنج خارجی گرایش پیدا کرده‌اند.

در حالی دولت این اقدام خود را در راستای حمایت از برنج‌کاران داخلی عنوان کرده بود که حدود شش دهک جامعه دیگر قدرت خرید برنج ایرانی را ندارند و وابسته به برنج وارداتی هستند. اما در نهایت دولت ناچار شد ممنوعیت واردات برنج خارجی لغو کند.

اما به تازگی اخوان اکبری، رئیس انجمن واردکنندگان برنج، در گفتگو با ایسکانیوز گفته است با وجود لغو ممنوعیت هنوز ثبت سفارش باز نشده است.

شوک دولت قیمت برنج را افزایش داد

اقدام دولت مبنی بر لغو واردات برنج از هند که بیش از دو هفته دوام نیاورد منجر به شوک در بازار داخل شد و زمینه افزایش قیمت برنج ایرانی و خارجی را بدون اینکه در بازار کمبودی وجود داشته باشد، فراهم آورد.

بررسی بازار نشان می‌دهد که در همین مدت زمان کوتاه ممنوعیت واردات برنج خارجی تا لغو آن، بین 3000 تا 10 هزار تومان در هر کیلو به قیمت برنج‌های وارداتی و داخلی افزوده شد.

در حال حاضر قیمت برنج پاکستانی که تا پیش از این حدود 43 هزار تومان در هر کیلو بود امروز به حدود 50 هزار تومان نیز نزدیک شده است. قیمت برنج ایرانی از جمله برنج هاشمی که 105 هزار تومان در هر کیلو بود اکنون به بیش از 110 هزار تومان رسیده است.

برای مطالعه بیشتر گزارش احتمال افزایش قیمت برنج به دنبال توقف واردات/ سفره مردم تسلیم گرانی می‌شود؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • کورش

    فقط واردات از هند ممنوع شده. از کشورهای دیگه مثل پاکستان و تایلند و اروگوئه و … که ممنوع نشده. پس دلیل گرانی برنج ممنوعیت واردات برنج هندی نیست.

  • ناشناس

    اقای بروجردی نماینده چند دوره گذشته که داری حرف میزنی حتما مسعولان حرف شماها را قبول دارن یک کمی به تورم برنج ۱۵۰ هزاری یک کیلو وگوشت ۳۰۰ هزاری واستخوان بی گوشت ۸۰ هزاری تا به امروز حرفی در مورد گرانی که هر دقیقه گران میشه چرا سکوت کردی این بی نظمیها همه اش باعثش تورم خوراکیها که ۵۰۰ درصد به اسمان رفته حتما زبان باز بفرمایی شما را به خدا جلوتورم گرفته شود ما باز نشسته با حقوق ناچیز بی ابرو شدیم ماها تقاضای مرگ ازخدا داریم حتما شماها از تورم خبر ندارید اگر داشتی حتمآ حرف …..

  • احمد

    مثلی معروف است مارا به خیر تو امید نیست شر مرسان ‘ حالا حکایت ممنوعیت وارادات برنج است که وارادتش ممنوع میشه بعد ۲هفته ازاد میشه که برنج خارجی تا کیلویی ۷۰۰۰ت گران شد خب با ی حساب سرانگشتی ی ملیون ودویست ه تن برنج موجودی انبار که درهرتن ۷ملیون سود به جیب وارد کننده رفته وازجیب مصرف کننده پرکشیده پس ممنوعیت سپس ازاد کردن واردات برنج چه سودهنگفتی ازجیب مردم فقیر به جیب ثروتمندان وارد کرده؟

  • سید

    معلومه این مقاله رو یکی از زینفعان واردات برنج نوشته.
    وگرنه هیچ تغییر قیمتی خاصی اتفاق نیفتاده
    .چرا صادرات برنج رو رونق نمیدن و با پول صادرات واردات انجام بدن وهیچگونه خروج ارزی هم نداریم. با هر یک کیلوبرنج ایرانی ۴ کیلوهندی وارد میشه

    • اسماعیل

      البته اون برنج کیلویی ۲۵ تومن که میگی مرغ هم نمیخوره

  • محمد

    عجب دولتی داره آقای رییسی
    خط قرمزش گرونی و فقر و …. بود
    سید محرومان شده سید مرحومان!!!!!

  • ناشناس

    صدها هزار تن برنج در انبار های گیلان و مازندران مانده بعد مگویید قیمت گران میشه چرا در مورد گرونی نهاده های کشاورزی چیزی نمیگی الهی این دلال ها………

  • ناشناس

    سلام الهی که هرکی حق کشاورزبدبخت میخوره خداازش میگذره واردکننده گرامی بیشتربفکرجیبش نه مصرف کننده چون این برنجهارودلالانمخرن وبامقداری برنجهارودلالانمخرن ایرانی مخلوط کرده بقیمتعالی میفروشن و کشاورز بالادست می ماندوبایدزیرقیمتبده وضرربکنه