کد مطلب: ۳۳۶۲۴۴

مروری بر روزنامه‌های چهارشنبه ۲۸ آذرماه ۹۷

قیمت بنزین سال بعد / خرج امروز سفره خانوار

قیمت بنزین سال بعد / خرج امروز سفره خانوار

روزنامه جمهوری اسلامی از عدم تغییر قیمت بنزین و یارانه‌ها در سال 98 گزارش می‌دهد و دنیای اقتصاد نیز به بررسی سفره فقیر و غنی پرداخته است. همشهری به پدیده بودجه‌خواری اشاره کرده و در نهایت روزنامه ایران به جهت‌گیری بودجه سال 98 پرداخته است.

این روزها صحن مجلس حاکی از بحث‌های طولانی راجع به بودجه سال 98 است. اگرچه تصویب لایحه بودجه به‌خودی خود از اهمیت زیادی برخوردار است، اما شرایط ویژه اقتصادی ایران باعث شده تا برخی از کارشناسان، بودجه سال 98 را یکی از سخت‌ترین و حساس‌ترین بودجه‌ها به لحاظ مالی بدانند.

به گزارش تجارت‌نیوز،آنچه که بیش از همه حساسیت بودجه 98 را بالا برده است، تحریم‌های اقتصادی آمریکا و به تبع آن کاهش درآمدهای نفتی است. از طرفی، دولت برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر به علت تلاطمات اقتصادی و نوسانات ارزی، تحت فشار افکار عمومی است.

هر چند هنوز لایحه بودجه به صورت رسمی تقدیم مجلس نشده است، اما برخی از جزئیات آن مشخص شده است. روزنامه ایران نقل می‌کند که شورای عالی هماهنگی اقتصادی « نقشه راه جدید بودجه 98 » را تصویب کرده است.

آن‌گونه که ایران گزارش داده شورای عالی هماهنگی اقتصادی شب گذشته برخی جهت‌گیری‌ها را برای بودجه 98 تصویب کرده است که شامل حمایت از معیشت مردم، ارائه خدمات ضروری اجتماعی از جمله در زمینه امنیت، سلامت، آموزش و حفظ تولید و اشتغال و افزایش شفافیت خواهد بود.

این روزنامه همچنین اشاره می‌کند بر اساس اصلاحات شورای عالی هماهنگی اقتصادی مقرر شده که اصلاح ساختار بودجه، شامل حمایت از تولید و اشتغال، ساماندهی و هدفمندسازی یارانه‌ها، افزایش درآمدهای پایدار، اصلاح ساختاری رابطه درآمدهای نفتی و بودجه، افزایش شفافیت و انضباط بودجه‌ای، تقویت نظارت و اصلاح ساختار شرکت‌های دولتی و کوچک‌سازی دولت در دستور کار دستگاه‌های مختلف قرار گیرد.

روزنامه همشهری نیز در گزارش بودجه‌ای خود با عنوان « جعبه‌سیاه بودجه‌خواری » به اظهارات روز گذشته اسحاق جهانگیری درباره لایحه بوده پرداخته است. همشهری می‌نویسد: اسحاق جهانگیری ضمن رمزگشایی از جعبه سیاه بودجه‌خواری از حذف بودجه نهادهایی خبر داده که بی‌دلیل به دولت متصل شده‌اند.

همشهری ادامه می‌دهد که برخی نهادهای تحقیقاتی و دانشگاهی در سال‌های اخیر با هدف دریافت اعتبار از بودجه‌های سالانه متولد شده و فعالیت می‌کنند.

روزنامه جمهوری اسلامی نیز در یک خبر بودجه‌ای دیگر به نقل از رئیس کمیسیون برنامه و‌ بودجه نقل می‌کند که « یارانه و بنزین در سال آینده تغییر نمی‌کند. » جمهوری اسلامی به نقل از تاجگردون روایت می‌کند که دولت و سایر دستگاه‌ها به دنبال کاهش هزینه‌های خود هستند.

رئیس کمیسیون برنامه و‌ بودجه اشاره می‌کند که دولت در سال آینده نیز همچنان به دنبال حذف یارانه دهک‌های بالا است اما بعید به نظر می‌رسد این موضوع در سال 98 محقق شود.

دنیای اقتصاد نیز در گزارشی به « بررسی سفره فقیر و غنی » پرداخته است. این روزنامه با استناد به داده‌های جدید بانک مرکزی اظهار می‌کند که خانوارهای دهک دهم (برخوردار) تقریبا ۵/ ۸ برابر خانوارهای دهک اول صرف کالاهای خوراکی کرده‌اند. این اختلاف باعث شده تا میزان کالاهای خوراکی در سفره اغنیا، تقریبا ۸ برابر فقرا باشد.

این روزنامه ادامه می‌دهد: با فرض اینکه رفتار مصرفی دهک‌های اول و دهم یکی بوده، محاسبات نشان می‌دهد که خانوارهای دهک اول در آذر امسال برای مایحتاج اولیه غذایی خود حدود ۲۵۰ هزار تومان هزینه کرده‌اند و این هزینه برای دهک دهم ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برآورد شده است. این در حالی است که این ارقام برای دهک اول در سال قبل ۱۶۸ هزار تومان و برای دهک دهم، یک میلیون و ۴۱۵ هزار تومان بوده است؛ یعنی ۴۸٫۸ درصد کمتر.

دنیای اقتصاد می‌افزاید: البته با توجه به تورم بیشتر دهک‌های بالا نسبت به دهک‌های پایین در ماه‌های اخیر، می‌توان گفت که برآورد انجام‌شده برای دهک دهم حداقلی بوده است. آخرین گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی در آذر نشان می‌دهد عوامل اصلی که موجب افزایش هزینه سبد خوراکی این دهک‌ها شده‌اند، رشد قیمت‌ کالاهای لبنی، گوشتی و میوه‌های تازه بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مراحل افزایش قیمت بنزین :۱- پرده‌برداری ازچند پرونده‌ی قاچاق سوخت
    ۲- انتشار آمار و نمودار مقایسه‌ای قیمت بنزین در ایران و اروپا (بدون اشاره به تفاوت درآمد‌ها)
    ۳- صحبت از عدالت اجتماعی و وعده‌ی تخصیص ماحصل به اقشار ضعیف!
    ۴- احیای کارت سوخت
    ۵- وضع سهمیه
    ۶- تک‌نرخی(گران)کردن نهایی!