کد مطلب: ۳۳۵۹۶۲

جهانگیری مطرح کرد:

بودجه دولت به گوشت قربانی تبدیل شده است / هرکس مرکز مطالعاتی دارد از بودجه دولتی استفاده می‌کند

بودجه دولت به گوشت قربانی تبدیل شده است / هرکس مرکز مطالعاتی دارد از بودجه دولتی استفاده می‌کند

معاون اول رییس جمهور با اشاره به مشکلات صنایع کشور و جنگ اقتصادی آمریکا گفت: بودجه سال 98 براساس شرایط تحریمی مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری صبح امروز (سه‌شنبه) ۲۷ آذر ماه در مراسم رونمایی از ۱۰ دستاورد فناورانه جهاد دانشگاهی که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، سخنرانی کرد. سخنان وی را در خصوص اقتصاد در ادامه می‌خوانید.

*نقش فناوری در توسعه کشورها از جمله ایران در دهه‌های گذشته پررنگ تر شده و می‌تواند تحول اساسی در روند توسعه کشور به وجود بیاورد که یکی از مسائل مربوط به توسعه که در این روند تغییر کرده، منابع انسانی است.

*جهت گیری اصلی در زمینه توسعه کشور استفاده از فناوری است، از صدر نظام تا بخش‌های دیگر چنین جهت‌گیری باید شکل بگیرد که خوشبختانه این اتفاق افتاده است و در تمام دستگاه ها، حتی بدنه شرکت‌ها چه خصوصی و دولتی به این جهت‌گیری رسیده‌ایم.

*در دوره‌ای قرار داریم که بخش‌های اقتصادی کشور مورد تهاجم دشمن است، ما نمی‌توانیم به راحتی به مردم بگوییم که وارد جنگ شده‌ایم. بمباران نشده ولی آمریکایی‌ها اسم همین وضعیت را، جنگ اقتصادی علیه ایران می‌دانند و مراکز حساس اقتصادی ایران را هدف گیری کرده‌اند تا مردم با تنگنا روبرو شوند.

*صنعت نفت و گاز که اصلی‌ترین منبع درآمد کشور محسوب می‌شود، نیاز به نگهداری قطعات دارد که این کار می‌تواند در حوزه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دنبال شود. همچنین از صنعت خودروسازی هم هدف دشمن قرار گرفته و صادرات قطعات ممنوع است؛ به طوری که اگر بخش زیادی از یک خودرو را در کشور تولید کنیم و تنها ۱۰ درصد از ملزومات آن به موقع وارد کشور نشود، نمی‌توانیم به خاطر همین ۱۰ درصد خودرو را در اختیار مشتری قرار دهیم.

*در حال حاضر یک یا دو ماده‌ای هست که اگر در اختیار صنعت فولاد نباشد، این صنعت را با مشکل روبرو می کند. همچنین پتروشیمی از دیگر صنایع حساس ما محسوب می‌شود که آمریکایی‌ها روی این صنعت هم دست گذاشته‌اند.

*توانمندی که در ایران شکل گرفته، یک توانمندی بزرگ است و ایران امروز در نقطه‌ای نیست که نتواند برنامه‌ریزی و مدیریت کند. ما امروز کشوری هستیم که متخصصانمان قادرند کشور را از پیچ‌های سخت عبور دهند و من اطمینان می‌دهم که صنعت کشور به هیچ عنوان در شرایط تحریم به مشکل بر نمی‌خورد.

*اگر خودروسازی با مشکلی روبرو شود، قطعه سازان نیز با مشکل روبرو خواهند شد و ده‌ها یا ۱۰۰ هزار نیروی انسانی، کار خود را از دست خواهند داد که این نقشه دشمن است، برخلاف تمام هدف‌گذاری های دشمنان، توانمندی بزرگی در ایران شکل گرفته است و امروز آمریکایی‌ها به همین دلیل گرفتار شده اند و به دنبال آن هستند تا سخت‌ترین تحریم‌هایی را که می‌توانستند علیه ایران وضع کنند.

*اگر خودروسازان سه یا چهار میلیارد دلار نیازی که به واردات قطعات دارند را با فعالان دانشگاهی در میان بگذارند، حتی قطعات پیچیده الکترونیکی، با ظرفیت علمی و فنی که در کشور وجود دارد در مقطع کوتاهی قابل تامین است و در بخش دانش بنیان نیز باید به بازار داخلی و خارجی با توجه به فرصت‌های به وجود آمده، توجه کنیم.

*هدف‌گذاری‌هایی که در جهاد دانشگاهی در صنایع مختلف صورت گرفته نشانگر توجه به اتکا به داخل است، از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی می‌خواهیم تا از محصولات تولید داخلی استفاده کنند و دستگاه‌های مرتبط نیز تلاش کنند تا محصولات دانش بنیان که یکی از اصلی‌ترین موضوعات صادراتی است در بازارهای خارجی مورد توجه قرار گیرد.

*تغییرات نرخ ارز و به ویژه تغییرات شدید ارزی را هیچ‌کس نمی پسندد، این امر برای اقتصاد ما مضر است و مهم‌ترین تلاش دولت در ماه‌های گذشته این بود که ناآرامی در اقتصاد را در گام نخست به سرعت به ثبات تبدیل کند که امروز هم آثار برگشت آرامش و ثبات را در کشور مشاهده می‌کنیم.

*بودجه دولت به گوشت قربانی تبدیل شده و هر کس مرکز مطالعاتی، دانشگاهی یا کاری دارد از بودجه دولتی استفاده می‌کند، برخی با نفوذی که در ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه یا مجلس در گذشته داشتند، امروز تبدیل به عضوی از بودجه کشور شده اند، به طوری که بودجه آنان اگر در ابتدا یک میلیارد بود، بعد به پنج میلیارد و در حال حاضر تا ۲۰ میلیارد افزایش پیدا کرده است و این در حالی است که قرار نبود آنها از دولت بودجه بگیرند، هرچند اشکالی هم وجود ندارد ولی اقدام آنان اراده دولت و نظام نبوده است.

*ده‌ها دستگاه موازی در کشور درست شده و همه بودجه بگیر دولت شده اند اما کشور و بودجه تحمل این همه دستگاه موازی را ندارند. بودجه کشور کلان است و فروش نفت نیز کاهش یافته است. در حال حاضر رقم بودجه بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است که بخش عظیمی از این بودجه به مسیرهایی رفته که بازدهی آن محدود است.

*بر اساس دستور رهبر معظم انقلاب مقرر شد بودجه سال ۹۸ براساس شرایط تحریمی کشور مورد توجه قرار گیرد و بودجه سال آینده در مسیر خلق توسعه حرکت کند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.