کد مطلب: ۵۸۲۶۹۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

تخم بلدرچین گران‌تر از تخم‌مرغ! / هر کیلو تخم بلدرچین ۶۵ هزار تومان

تخم بلدرچین گران‌تر از تخم‌مرغ! / هر کیلو تخم بلدرچین ۶۵ هزار تومان

تخم بلدرچین گران‌تر از تخم‌مرغ و حتی گوشت مرغ شد. در فروشگاه‌های آنلاین هر کیلو تخم بلدرچین با قیمت ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان فروخته می‌شود. علت چیست؟ چرا تخم بلدرچین گران شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، تخم بلدرچین در بازار کمیاب و گران شده است. برخی می‌گویند تخم بلدرچین خواص زیادی برای سلامتی بدن دارد از جمله افزایش سوخت‌وساز بدن و کاهش فشار خون. از این رو تقاضا برای خرید این کالا زیاد شده است.

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران با اشاره به کمبود تخم بلدرچین در بازار گفت: اکثر بنگاه‌های پرورش‌دهنده بلدرچین زیرزمینی هستند. فعالان این حوزه با کمبود خوراک مواجه شدند و همین مساله تولید بلدرچین را سخت و تخم بلدرچین در کشور را کاهش داده است.

فرزاد طلاکش توضیح داد: سه دلیل باعث کمیاب شدن تخم بلدرچین در بازار شده است. اول توزیع نامناسب نهاده، دوم افزایش هزینه بسته‌بندی و سوم تعطیلی بنگاه‌های پرورش‌دهنده به دلیل عدم تهیه مواد اولیه باعث شده زمینه بلدرچین در بازار کاهش پیدا کند.

او بیان کرد: اکنون عرضه و تقاضا در بازار همخوانی ندارد. به همین دلیل به نسبت قیمت تخم مرغ، تخم بلدرچین هم گران شد. قیمت تخم این جوجه تابع بازار است. یعنی نمی‌توان قیمت دستوری برای آن تعیین کرد و قیمت آن براساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

پرورش مرغ کاهش پیدا می‌کند؟

آنچه مشخص است سرمایه‌گذاری در حوزه مواد غذایی از جمله پرورش مرغ دیگر صرفه اقتصادی ندارد. قیمت مواد اولیه روزانه در حال تغییر است. اخیر مرکز آمار هم در گزارشی اعلام کرد که در شهریور ماه نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ٣.٢ واحد درصدی به ۶١.۶ درصد رسیده است.

مرغداران می‌گویند با افزایش سرسام‌آور مواد اولیه به نظر می‌رسد روند تولید و پرورش مرغ در ماه‌های آینده کاهش پیدا کند.چندی پیش کمیاب شدن بلدرچین در بازار خبرساز شد. اکنون قیمت یک کیلو بلدرچین هم‌قیمت ۵ کیلو مرغ است. هنوز هم در فروشگاه‌های آنلاین گوشت بلدرچین یا موجود نیست یا هر بسته ۸۰۰ گرمی بلدرچین با قیمت ۱۱۰ تا ۱۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفته بود: «تولید بلدرچین برای مرغدارها صرفه اقتصادی ندارد. به همین دلیل تولید بلدرچین کم شد. اخیرا به دلیل گرانی و کمبود دان، بلدرچین‌های ماده و مولد راهی کشتارگاه‌ها می‌شوند.»

برای مطالعه بیشتر خبر قیمت بلدرچین در بازار را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.