خبر مهم:

کد مطلب: ۳۲۳۰۵۷

دو فعال بازار مسکن در گفتگو با تجارت‌نیوز:

قیمت خانه ارزان نمی‌شود

قیمت خانه ارزان نمی‌شود

در آخرین کارنامه بازار مسکن مربوط به مهر ماه امسال (طبق اعلام بانک مرکزی) با وجود افزایش 83 درصدی قیمت مسکن، میزان معاملات روند نزولی داشته است. آیا ممکن نیست به واسطه کاهش معاملات قیمت مسکن در روزهای آینده کمی ارزان شود؟

به‌گزارش تجارت‌نیوز، در آخرین کارنامه بازار مسکن مربوط به مهر ماه امسال (طبق اعلام بانک مرکزی) با وجود افزایش 83 درصدی قیمت مسکن، میزان معاملات روند نزولی داشته است. آیا ممکن نیست به واسطه کاهش معاملات قیمت مسکن در روزهای آینده کمی ارزان شود؟

در همین راستا یک کارشناس مسکن درباره وضعیت بازار این حوزه در ماه‌های آینده به تجارت‌نیوز می‌گوید: اینکه عده‌ای می‌گویند که با رشد 83 درصدی قیمت مسکن قیمت خانه ارزان خواهد شد باید گفت که چنین اتفاقاتی در این حوزه رخ نخواهد داد.کاهش قیمت در مسکن مفهومی ندارد. معتقدیم در ماه‌های آتی به مانند گذشته قیمتی‌ها هیجان نخواهد بود.

منصور غیبی می‌افزاید: آنچه که از ارقام و اعداد سازمان و ارگان‌ها نمایان است به نظر می‌رسد که رشد 83 درصدی قیمت مسکن تنها جنبه روانی دارد و بار معاملاتی در آن دیده نمی‌شود. به عنوان مثال ممکن است آمارها قیمت هر متر مربع در تهران را حدود پنج میلیون تومان ارزیابی کنند، اما اینکه قرار باشد با کاهش حجم معاملات قیمت مسکن به چهار میلیون تومان کاهش یابد، چنین موضوعی رخ نخواهد داد.

او با بیان اینکه قیمت خانه در فایل‌های معاملاتی املاک غیرواقعی و کاذب است، اضافه می‌کند: در حال حاضر قیمت فایل‌های موجود در بنگاه‌های معاملاتی حدودا غیرواقعی و کاذب است، به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده کاهش حجم معاملات بر واقعی شدن قیمت مسکن اثر بگذارد. البته کاهش التهاب‌های قیمتی مسکن مستلزم این است که بازارهای رقیب این حوزه یعنی طلا، ارز و بورس واکنش‌های قیمتی داشته باشند. این سه بازار اجازه نمی‌دهد که قیمت‌ها بیشتر از حد ظرفیت نشست کند.

غیبی می‌گوید: با گذر از روز 13 آبان ماه و تشدید تحریم‌ها برخی فروشندگان املاک به این باور خواهند رسید که قیمت خانه‌های مورد نظر را متعادل و به خریداران واقعی بفروشند. این به معنای تثبیت روند قیمت ملک است و در آینده پیش‌بینی می‌شود که این تعداد فایل‌های فروش خانه در این بازار افزایش یابد.

این کارشناس اقتصاد مسکن درباره وضعیت خانه در سال 98 می‌افزاید: پیش‌بینی بازار مسکن برای سال آینده کمی زود است؛ چرا که این بازار دچار برخی اتفاق‌های روزمره شده و بنابراین نمی‌توان تحلیل یا چشم‌انداز روشنی را در این مسیر ارایه داد. امیدواریم با واقعی شدن قیمت‌ها شاهد رونق رو به رشد معاملات باشیم.

از سوی دیگر نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران درباره وضعیت قیمت مسکن در سال 98 به تجارت‌نیوز می‌گوید: چنانچه تا پایان سال قیمت ارز نیز دچار برخی تلاطم‌ها شود بی‌شک با رکود تورمی رو به رو خواهیم شد که به وجود آمدن رکود تورمی در بخش مسکن موضوع خوبی نیست. با اعمال این وضعیت کاهش قیمت مسکن مفهومی ندارد. ممکن است با ادامه روند فعلی تا ماه‌های ابتدایی سال 98 رکود برقرار باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بی خانمان

    یکی به داد مستاجرا برسه ما تمام زندگیمون رو فروختیم که خونه بخریم رفتیم پای معامله خونه ی متری 2تومن شد 8…الان اسیر کرایه های فضایی شدیم…کسی نیست به داد ما برسه…

  • بی خانمان

    یکی به داد مستاجرا برسه ما تمام زندگیمون رو فروختیم که خونه بخریم رفتیم پای معامله خونه ی متری 2تومن شد 8…الان اسیر کرایه های فضایی شدیم…کسی نیست به داد ما برسه؟؟؟؟