کد مطلب: ۷۱۲۵۳۴

تعرفه‌های زیان‌ده تولید دارو/ قیمت آنتی‌بیوتیک افزایش یافت

تعرفه‌های زیان‌ده تولید دارو/ قیمت آنتی‌بیوتیک افزایش یافت

در مدت اخیر قیمت آنتی‌بیوتیک افزایش یافته و این دارو در بازار کمیاب شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تعرفه‌های وزارت بهداشت پاسخگوی تولید دارو نیست.

به نقل از شفقنا، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به کمبود بعضی از اقلام دارویی در بازار، گفت: تولیدکننده‌های دارو خصوصا «آنتی‌بیوتیک» متعقد هستند تعرفه‌هایی که وزارت بهداشت برای این دارو مشخص کرده است باعث ضرر ۲۵درصدی آنها خواهد شد.

محمدعلی محسنی در خصوص وضعیت تولید دارو در کشور، گفت: هفته پیش معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان دارو و غذا و هم‌زمان روسای کارخانجات تولیدکننده دارو را به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دعوت کردیم. یکی از بحث‌هایی که تولیدکنندگان داروها مطرح می‌کردند، افزایش هزینه‌های تولید و تعرفه‌های پایین وزارت بهداشت بود؛ درحالی که نه تنها در بخش دارو بلکه در هر صنعتی که تولیدکننده وارد می‌شود باید درآمد منطقی حداقلی برای او وجود داشته باشد.

محسنی ادامه داد: بنابراین هر صنعتی که هزینه تولید، بیشتر از هزینه فروش و عملا زیان‌ده باشد، این صنعت نهایتا چند ماه ممکن است دوام بیاورد و قطعا محکوم به شکسست خواهد بود. در این جلسه، تولیدکننده‌ها معتقد بودند تعرفه‌هایی که وزارت بهداشت مشخص کرده است، غیرمنطقی است خصوصا تولیدکنندگان «آنتی‌بیوتیک» که این روزها هم با کمبود آن مواجه هستیم، این انتقاد را داشتند که اگر همین الان با تعرفه‌های وزارت بهداشت تولید کنیم، ۲۵‌درصد زیان‌ده خواهیم بود.

تغییر قیمت آنتی‌بیوتیک

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به افزایش قیمت آنتی‌بیوتیک در بازار، گفت: با توجه به اینکه کارشناسان وزارت بهداشت از قیمت محصولات و مواد اولیه‌ دارو، خبر دارند، کمیسیون بهداشت و درمان از سازمان غذا و دارو خواست که در حوزه دارو خصوصا «آنتی‌بیوتیک» به گونه‌ای تعرفه‌گذاری کنند که تولیدکننده‌های دارویی متضرر نشوند؛ لذا ضروری است نه آنقدر حوزه دارو را رها کنیم که بعضی از تولیدکننده‌ها به واسطه دریافت ارز، چند صد درصد سود دریافت کنند و نه آنقدر سخت بگیریم که باعث زیان تولیدکننده‌ها شود.

محمدعلی محسنی در پاسخ به اینکه آیا دولت سازوکاری برای رساندن یارانه به دست مردم با توجه به وضعیتی که بعد از حذف ارز ترجیحی پیش آمد را دارد، گفت: مجلس باید نظارت خود را بیشتر کند زیرا دولت محترم در بودجه ۱۴۰۱ متعهد شده بود با دادن ارز ترجیحی به انتهای زنجیره مجاز است قیمت‌ها را افزایش دهد ولی مردم قیمت مصوب شهریور ۱۴۰۰ را پرداخت کنند، اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد.

محسنی در پایان خاطرنشان کرد: من به‌عنوان عضو کمیسیون بهداشت و درمان باید بگویم دولت نتوانسته است بر کنترل قیمت‌ها مدیریت کند ولی ما کمک می‌کنیم تا در صورت افزایش قیمت آنتی‌بیوتیک‌ها، این اتفاق بیفتد و یارانه به دست مردم برسد. الان هم بیشتر بحث آنتی‌بیوتیک و سرم بحث کمبود مطرح است که معاون وزیر اعلام کرد در خصوص سرم مشکلی نداریم ولی آنتی‌بیوتیک همچنان با کمبود مواجه است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.