کد مطلب: ۷۲۳۳۱۱

دلار به مسیر صعودی بازمی‌گردد؟

دلار به مسیر صعودی بازمی‌گردد؟

معاملات اسکناس آمریکایی در روز جاری با قیمتی بالاتر از انتظارات آغاز شد و به 36 هزار و 100 تومان رسید که نشان می‌دهد فروشندگان توانسته‌اند ارقام خود را به بازار تحمیل کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز قیمت دلار مجددا افزایشی شده است. قیمت بازگشایی بازار روی 36 هزار و 100 تومان قرار داشت و در لحظه تنظیم این گزارش به 36 هزار و 250 تومان رسیده است. پیش از این برخی نکنیکالیست‌ها سطح 36 هزار تومانی را به عنوان مقاومت جدی دلار اعلام کرده بودند. با این حال اما عوامل دیگری نظیر تورم انتظاری و ایهامات اقتصادی در کنار برخی خبرهای سیاسی بین‌المللی نیز در رشد دوباره دلار موثر بوده است.

گفتنی است دلار در پایان معاملات روز گذشته در سطح 36 هزار و 80 تومان از سوی خریداران قیمت خورد؛ این در حالی بود که قیمت فروشندگان 36 هزار و 100 تومان بود. نکته مهم اینکه قیمت دلار در زمان بازگشایی بازار 36 هزار و 700 تومان بود اما در طول روز با قدرت‌نمایی خریداران، به سمت نزولی میل کرد تا در نهایت به کف کانال 36 هزار تومانی برسد. روند کاهشی قیمت دلار از ساعات پایانی دوشنبه شب آغاز شده بود و در روز گذشته هم مطابق انتظار، با افت مواجه شد. کف قیمت دلار در روز گذشته 36 هزار و 50 تومان بوده است.

بانک مرکزی طی روزهای اخیر تلاش کرده قیمت دلار را کنترل کند. با این حال اما در روزهای نخست رشد قیمت دلار، این سیاست کنترلی چندان سفت و سخت نبود تا قیمت دلار از 33 هزار تومان در سه‌شنبه هفته گذشته رشد شتابزده‌ای را تجربه کند و طی یک هفته در آستانه ورود به کانال 37 هزار تومانی قرار گیرد. این رویکرد منفعلانه شائبه‌هایی را مبنی بر قصد دولت برای نوسان‌گیری از بازار ارز مطرح کرد. حالا اما دو روز است که بانک مرکزی با جدیت بیشتری در بازار ورود کرده اما به نظر می‌رسد استراژی غطی را در پیش گرفته باشد.

آن طور که از شواهد و اظهارات مسئولان پیداست بانک مرکزی مجددا در پی تزریق ارز به بازار درآمده که نه تنها تکرار سیاست نخ‌نمای ارزپاشی برای کنترل قیمت‌هاست که شائبه نوسان‌گیری از بازار را هم تقویت می‌کند. این در حالی است که سیاست ارزپاشی در بازار آزاد همواره عواقب سوئی را برای اقتصاد کشور به دنبال داشته و انتظارا تورمی بالایی ایجاد کرده است. در همین حال این سیاست از سوی دیگر موجب کاهش ذخایر ارزی کشور ووو خروج سرمایه ارزی در مدت زمانی کوتاه خواهد شد.

خبرهای بیشتر درباره طلا و ارز را اینجا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.