کد مطلب: ۷۳۲۸۰۵

قیمت دلار امروز ۱۲ آذرماه/ بازار ارز سیگنال «بورل» را جدی می‌گیرد؟

قیمت دلار امروز 12 آذرماه/ بازار ارز سیگنال «بورل» را جدی می‌گیرد؟

اگرچه مدت‌هاست مقامات اروپایی و غری از پایان مذاکرات هسته‌ای خبر می‌دهند اما اظهارات امروز وزیر امور خارجه ابران و مسئول سیاست خارجه اروپا امید دیگری برای احیای مذارکرات هسته‌ای ایجاد کرد. امیدی که باید دید آیا به بازار ارز و قیمت دلار هم می‌رسد یا نه؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزیر امور خارجه ایران و مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگویی تلفنی، در خصوص برجام با هم مذاکره کردند. اما آیا این گفتگو بر قیمت دلار اثر می‌گذارد؟

اگرچه خبرگزاری‌ها متنی از این گفتگو را منتشر نکرده‌اند اما آنگونه که ایسنا گزارش داده امیر عبداللهیان از نقش سازنده بورل در مسیر گفتگو و تعامل با غرب تشکر کرده و از ادبیات خارج از نزاکت دو دیپلمات اروپایی گله و تاکید کرده که اتحادیه اروپا را باید از از هیجانات غیرسازنده دور نگه داشت.

امیرعبداللهیان و بورل در این گفتگو، آخرین وضعیت روند مذاکره لغو تحریم‌ها و همکاری جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مورد تبادل نظر قرار دادند و جوزپ بورل از تلاش برایبازگشت طرف‌های برجام به مذاکرات خبر داده است.

این چندمین باری است که در چند هفته گذشته احیای مذاکرات هسته‌ای خبرساز و به خصوص این موضوع از طرف ایران مطرح شده است. این اظهارات در حالی مطرح شده که اتنحادیه اروپا و برخی از کشورها تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرده و برخی به صراحت عنوان کرده‌اند که پرونده برجام رسما بسته شده است.

بازار ارز، برجام را مختومه اعلام کرد؟

از طرف دیگر چند روز گذشته بود که آمریکا به یکی از شرکت‌های نفتی خود اجازه سرمایه‌گذاری در منابع نفتی ونزوئلا را داده؛ خبری که نشان می‌دهد احتمالا آمریکا از برجام و ورود ایران به بازار انرژی جهان ناامید شده است.

اما حالا وزیر امور خارجه ایران با مسئول سیاست خارجی آمریکا درباره ازسرگیری مذاکرات سخن می‌گویند. سخنی که به نطر می‌ذسد بازار ارز آن را جدی نگرفته است. چون قیمت دلار امروز 12 آذر ماه بدون تییر معنادارای کار خود را در بازار آزاد اغاز کرد و روند قیمت دلار نه تنها کاهشی نبود که حدود چند 10 تومان هم افزایش قیمت داشت.

بر اساس آخرین گزارش‌ها قیمت دلار امروز 12 آذر ماه 1401، حدود 35 هزار و 860 تومان است که که نسبت به اعت ابتدایی بازار کمی افزایشی است.

از نظر معامله‌گران بازار ارز ، تب برجام در بازار خوابیده و قیمت دلار دیگر به واسطه اخبار برجامی تغییر خاصی نمی‌کند. چون گویا معامله‌گران هم برجام را در ایستگاه پایانی می‌بینند و معتقدند که فعلا حداقل خبری که بتواند بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد در بازار وجود ندارد و بازار برای واکنش اساسی و ریزش قابل توجه به خبرهای مهم‌تر و قطعی‌تری از یک تماس تلفنی و یا آرزوی موفقیت مذاکرات دارد.

قیمت دلار چه می‌شود؟

از سوی دیگر صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت درباره بهبود منابع ارزی کشور به خبرنگاران گفت: «وضعیت ما به طور مستمر بهبود می‌یابد. در آبان ماه نسبت به مهرماه، فروش‌های نفتی رشد بسیار قابل توجهی داشته است.حجم عرضه‌ها در بازار نیما نسبت به گذشته گسترش پیدا کرده است و پیش‌بینی می‌کنیم وضعیت مطلوبی در تامین منابع ارزی در ماه‌های آینده داشته باشیم.»

اظهارات صالح‌آبادی نشان می‌دهد که دولت دوباره قصد مداخله در بازار ارز را دارد. اما پیش از این جواد فلاحیان، کارشناس بازارهای مالی گفت: دولت در مقاطع قبلی وقتی دلار شروع به بالا رفتن می‌کرد، اقدام به ارزپاشی و خبردرمانی می‌کرد. اکنون هم همان سیاست قبلی را پیش گرفته است.»

این کارشناس بازارهای مالی با بیان این‌که دولت برای کنترل قیمت، برخی مواقع به صورت مستقیم و برخی مواقع به صورت غیرمستقیم وارد بازار می‌شود.

حمیدرضا جیهانی، دیگر کارشناس بازارهای مالی که پیش از این نیز قیمت دلار را با روندی صعودی تا پایان سال پیش‌بینی کرده بود درباره شرایط فعلی بازار ارز به تجارت‌نیوز می‌گوید: «تحولات سیاسی در کشور، افزایش انتظارات تورمی، از دست‌ رفتن امید برای مذاکرات هسته‌ای برجام فضای بازار ارز را دستخوش حرکت به سوی کانال‌های بالاتر خواهد کرد.»

او می‌افزاید: در شرایطی که مولفه‌های اقتصادی در کشور تغیییر نکرده و مواردی نظیر درآمدهای ارزی دولت و تراز تجاری ملی که در تعیین قیمت دلار موثر است تغییری نکرده بنابراین دلیلی برای کاهش قیمت دلار وجود ندارد مگر زود و دستور.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.