کد مطلب: ۴۸۱۶۱۱

افت قیمت دلار ادامه دارد؟ / آخرین قیمت دلار تا پیش از امروز ۱۳ مهر

افت قیمت دلار ادامه دارد؟ / آخرین قیمت دلار تا پیش از امروز ۱۳ مهر

قیمت دلار دیروز در بازار آزاد حدود ۴۵۰ تومان کاهش داشت. اما آخرین قیمت دلار تا پیش از شروع بازار امروز یکشنبه ۱۳ مهر ۹۹ چقدر بوده و چه سیگنال‌هایی از اخبار رسمی برای این بازار قابل مشاهده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین قیمت دلار تا پیش از شروع بازار امروز یکشنبه ۱۳ مهر ۹۹ چقدر بوده و چه سیگنال‌هایی از اخبار رسمی برای این بازار قابل مشاهده است؟

قیمت دلار در بازار آزاد دیروز ۱۲ مهر با ۴۵۵ تومان کاهش، ۲۸,۴۴۹ تومان معامله شد. در طی معاملات امروز، ۲۸,۹۰۶ تومان بیشترین قیمت و ۲۸,۴۴۵ تومان کمترین قیمت ثبت شده برای دلار است.

همچنین، بانک مرکزی قیمت دلار رسمی را ۴،۲۰۰ تومان اعلام کرده است.

همچنین دنیای اقتصاد در این مورد نوشت: در حالی که عده‌ای افت قیمت‌ها را به بیمار شدن دونالد ترامپ نسبت می‌دهند، گروهی از فعالان هم باور داشتند، پس از چند روز افزایش متوالی، طبیعی بود که برخی از معامله‌گران از خریدهای خود سودگیری کنند و به‌صورت موقت فروشنده شوند. بیمار شدن دونالد ترامپ از این جهت می‌توانست وضعیت بازار ارز و سکه را تحت تاثیر قرار دهد که معامله‌گران تصور کنند، شانس رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا برای پیروزی در انتخابات نوامبر پایین آمده است.

از آن جا که در دوران دونالد ترامپ تحریم‌های زیادی علیه ایران اعمال شد و استراتژی به نام فشار حداکثری از سوی آمریکا در قبال ایران اجرا شد، معامله‌گران تصور می‌کنند، ماندن او به معنای ادامه دار بودن تحریم‌هاست. این در حالی است که رقیب ترامپ یعنی بایدن عنوان کرده است در صورت پیروزی به برجام بازخواهد گشت. همین مساله موجب می‌شود که برخی معامله‌گران نسبت به برد ترامپ دید افزایشی و نسبت به پیروزی بایدن دید کاهشی برای دلار و سکه داشته باشند.

در این میان، سکه در هفته‌های اخیر نسبت به دلار زودتر به استقبال افزایش قیمت‌ها رفته است. در این شرایط به نظر می‌رسد سکه می‌تواند زودتر از اسکناس آمریکایی هم به سمت قیمت‌های پایین‌تر برود.

جدا از افت قیمت سکه و دلار، دیروز نرخ حواله درهم هم از محدوده ۸ هزار و ۲۰۰ تومانی پایین آمد و به حوالی ۸ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. با این حال، معامله‌گران باور داشتند، برای اینکه ریزش دلار در بازار ارز داخلی جدی‌تر شود، نیاز است که حواله درهم به زیر مرز ۸ هزار تومانی بازگردد و پایین سطح ۷ هزار و ۹۵۰ تومانی معامله شود. نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر همبستگی زیادی دارند و در سال‌های اخیر افت یکی به کاهش دیگری منجر شده است. جدا از درهم، پایین آمدن ارزش دلار در هرات افغانستان هم می‌تواند ذهنیت کاهشی معامله‌گران در بازار داخلی را فعال‌تر کند.

گروهی از فعالان هم باور دارند، کاهش فعالیت نوسان‌گیران در معاملات فردایی می‌تواند زمینه ساز ادامه افت قیمت‌ها شود. در این میان، دیدگاه بازارساز هم از اهمیت زیادی برخوردار است. باید دید بازارساز تا زمان انجام انتخابات آمریکا ترجیح می‌دهد چه استراتژی را صورت دهد؟ آیا بیشتر به‌دنبال حفظ قیمت‌ها در سطوح بالا و با نوسانات پایین خواهد بود یا ترجیح می‌دهد با عرضه زیاد، قیمت دلار را از سطح ۳۰ هزار تومانی دچار افت شدیدی کند و زمینه‌ای را ایجاد کند که دلارهای بالاخرید روی دست معامله‌گران باقی بماند.

این دیدگاه در حالی مطرح می‌شود که افزایشی‌های بازار هم چنان امیدوار هستند دلار به سوی قیمت‌های بالاتر گام بردارد. از نگاه آنها عبور از مرز ۳۰ هزار تومان دشوار شده است، ولی در صورتی که بتواند این مرز را بشکند، قدم گذاشتن به سوی سطوح بالاتر راحت‌تر خواهد بود، چراکه تقاضای خفته بیشتری وارد بازار خواهد شد.

اخبار مرتبط با دلار را در صفحه اختصاصی طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خداکنه دلار بشه ۱۳ و سکه هم بشه ۵ میلیون ، ای خدا یعنی میشه ما هم مثل مردم کشورهای دیگه در آرامش زندگی کنیم !!!!

    • ناشناس

      خیلی سخته که نرمال زندگی کنیم

  • ناشناس

    این.جه.اقتصاد.مریضی.است.که.بند.مردن.یا.نمردن.یک.جنایتکار.مثل.ترامپ.است.فاتحه.این.اقتصاد.را.باید.خواند

  • ناشناس

    دلار تا اخر هفته زیر 20هزار تومان میرسد الان حواله درهم زیر8هزار تومان رفت بیچاره ترامپ حالش بد شده دلار بفروش رو دستت می ماند

  • ناشناس

    چرا اقتصاد مابایددلخوش مردن یانمردن جنایتکاری مثل ترامپ باشدواقعا این اقتصاد مریض نیست؟

  • یک کارشناس اقتصادی

    امروز بانک مرکزی و بقول خودشون بازارساز دوباره از همون سیاست پوسیده و کهنه اش استفاده کرده و یه تزریق سنگین تو بازار کرده که مثلا بطور مصنوعی چند صد تومن دلار بیاد پایین و بگه که مردم دیدید ما دوباره اوضاعو مدیریت کردیم! غافل از اینکه فکر نمیکنم بیش از 24 ساعت این چند صد تومن پایین اومدن دوام بیاره و دوباره قیمتها نه تنها برمیگرده سرجای اولش بلکه وحشتناک بالاتر هم میره و جز اینکه بخشی از ته مونده ذخیره ارزیو از دست میده هیچ چیز دیگه ای عایدش نمیشه. نمونه اش چند وقت پیش بود که توی یک روز 500 میلیون دلار تزریق کرد و چندصد تومن دلار اومد پایین ولی آخرش هیچ نتیجه ای نداد. اگه بانک مرکزی بیاد تمام خزانه اش را هم ظرف یک روز توی بازار خالی کنه و حتی به فرض چند هزار تومن هم قیمتها رو مصنوعی پایین بیاره باز هم فایده نداره و این دوباره برمیگرده سر جای اولش. این چیزیه که خیلیها دست بانک مرکزیو خوندن و میدونن همش الکیه. خلاصه اگه کسی یکذره عقل داشته باشه میفهمه که حنای بانک مرکزی اصلا دیگه رنگی نداره.

    • ناشناس

      اقای به صطلاح کارشناس اقتصادی معلوم میشه دلار زیادی روی دستت باد کرده زود بفروش تاسکته نکردی بیچاره

    • شهروند

      از تحریم ها به عنوان جنگ یاد می کنند. چرا؟ چون هر جنگی میتونه منجر به صلح بشه. سرچ کنید کاهش دلار پس از قطعنامه 598
      یعنی 598 دیگری در راه است. چرخ مملکت با دلار 30 تومنی نمی چرخه و همه ورشکسته ان. بفروشید هر چه سریعتر به نفعتونه. البته خودم هم روی 27 خرید داشتم و اقدام برای فروش کردم

  • ناشناس

    من نامزد دارم اینقد فکر میکنیم داریم سکته میزنیم تا 20م جم میکنیم طلا بخریم طلا بالا میره نزول کردیم اما بازم کاری نمیش باهاش کرد شبا گریه میکنیم دیگ دیونه شدیم یخچال چار ملیونی شده بیس ملیون طلا گرمی دویس سیصد کم کم شد چار صد پونصد شیش صد و و و و الانم موندیم خدا حق اینهمه گریه ی ما رو از همه ی این بی خداها بگیر????جونم هیچ در اومده روحمم اسیب دیده خواب ندارم از ترس

    • کریم

      کسی مجبورت نکرده بری ازدواج کنی

    • حیدر آسمون

      اول فکر کن بعد حرف بزن

  • بایرام علی

    عجب افتی دولارشده هزارتومان ماشاا…ماشاا…تبارک‌الله احسنت

  • ناشناس

    اگر اقایان مسئولین دلار های را در گاوصندوق های خانه ها یشان پنهان کردند بیاورند تو بازار مطمئنم ک دلار پایین می اید برای همیشه

  • ناشناس

    ناموسا این دیگه چه وضعیه ماگیر کردیم

  • امیر

    دلار حتما رو 25 تومن افت خواهد کرد و مذاکره حتما در پیش داریم سیگنالهای مذاکره داره گفته میشه اگه دقت بفرمایید تو رسانه ها