کد مطلب: ۴۸۹۰۵۶

قیمت دلار امروز ۱۴ آبان ۹۹ چگونه آغاز می‌شود؟

قیمت دلار امروز 14 آبان 99 چگونه آغاز می‌شود؟

آخرین قیمت دلار تا پیش از شروع روز چهارشنبه، 14 مرداد ماه چقدر بوده است؟ احتمالا بازار ارز با چه قیمتی کار خود را در امروز آغاز خواهد کرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین قیمت دلار تا پیش از شروع روز چهارشنبه، 14 مرداد ماه چقدر بوده است؟ احتمالا بازار ارز با چه قیمتی کار خود را در امروز آغاز خواهد کرد؟

دنیای اقتصاد در این مورد آخرین وضعیت باراز ارز را این گونه توصیف کرده است: برای معامله‌گران بازار ارز و سکه، وقایع سیاسی بیشتر از هر زمانی اهمیت پیدا کرده است. یک روز مانده به برگزاری انتخابات آمریکا، دلار دو کانال افزایش یافت و سکه بیش از یک میلیون تومان رشد پیدا کرد. بیشتر فعالان باور داشتند که این افزایش غیرمنتظره قیمت، تحت تاثیر تغییر انتظارات معامله‌گران نسبت به برنده انتخابات آمریکا صورت گرفته است.

تغییر موقت انتظارات دلاربازان

در نگاه آنها، در روزهای قبل، بازار به باور بیش از اندازه‌ای رسیده بود که بایدن حتما ترامپ را کنار خواهد زد. با این حال، در روزهای آخر عنوان شد که عملکرد ترامپ در برخی از نظرسنجی‌ها بهبود پیدا کرده است. در کنار این، گفته‌های ترامپ در روزهای آخر چنین سیگنالی را به معامله‌گران بازار داخلی مخابره کرد که او به‌راحتی از قدرت کنار نخواهد رفت و در صورتی که فاصله‌اش با بایدن زیاد نباشد، از اهرم‌های قانونی جهت تلاش برای پیروزی خود سوءاستفاده هم خواهد کرد.

در فضایی که قیمت دلار تحت تاثیر پیروزی احتمالی بایدن کانال‌های قیمتی را یک به یک از دست می‌داد و حتی به مرز ۲۶ هزار تومانی هم رسیده بود، طبیعی بود که تصور بالا رفتن شانس ترامپ می‌توانست جهت قیمت را با همان سرعت عوض کند.

روز دوشنبه در واکنش به این اتفاق یعنی کمی بیشتر شدن شانس ترامپ، فروشنده زیادی در بازار پیدا نمی‌شد و قیمت دلار معاملات خود را بالای سطح ۲۸هزار و ۵۰۰ تومانی آغاز کرد که نزدیک به هزار تومان بالاتر از روز یکشنبه بود. در ادامه روز دوشنبه، اسکناس آمریکایی به کانال ۲۹ هزار تومان رفت و روی عدد ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان به کار خود پایان داد. این قیمت هزار و ۵۰۰ تومان بیشتر از روز دوم هفته بود و موجب شد که این ارز بار دیگر به مرز مهم ۳۰ هزار تومانی نزدیک شود.

رشد قیمت دلار در بازار سکه هم اثر گذار شد و این فلز گرانبها در روز دوشنبه توانست وارد کانال ۱۴ میلیون تومانی شود. در سومین روز هفته، سکه امامی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت و به بهای ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. این رشد از آن جهت قابل توجه‌تر به چشم می‌آید و نوسان سنگین بازار را نشان می‌داد که فلز گرانبهای داخلی روز دوشنبه به کانال ۱۲ میلیون تومانی رفته بود. در این میان، عده‌ای از فعالان هم باور داشتند سکه‌بازان بیشتر از معامله‌گران دلار به برد ترامپ امیدوار شدند؛ چراکه میزان رشد سکه بسیار بیشتر از دلار بود. در روزی که اسکناس آمریکایی حدودا ۶درصد افزایش یافته بود، سکه بالای ۹ درصد رشد پیدا کرد.

سه عامل نوسان‌ساز در بازار ارز

بیشتر بازیگران بازار ارز باور داشتند که عامل اصلی تغییر جهت قیمت‌ها، دگرگونی انتظار معامله‌گران نسبت به نتایج انتخابات آمریکا بوده است. با این حال، گروهی از فعالان، دلایل دیگری هم برای تغییر جهت قیمت‌ها عنوان می‌کردند. به‌عنوان مثال،‌ گروهی باور داشتند، طرح مجلس که طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نام گرفته بود، در رشد قیمت دلار اثر داشت. این گروه اعتقاد داشتند که نوسان‌گیران پیرامون این طرح با ذکر مسائلی از قبیل اینکه ایران با اجرایی کردن مفاد طرح مجلس، به‌صورت عملی کلید خروج از برجام را زده است، جوسازی می‌کردند و سعی داشتند انتظارات معامله‌گران را تحت تاثیر قرار دهند. در این میان، گروهی هم باور داشتند، رشد قیمت دلار از متغیر واقعی‌تری حمایت می‌شده است و آن هم افزایش نرخ حواله درهم بود. نرخ حواله درهم روز دوشنبه به بالای مرز حساس ۸ هزار تومانی رفت و طبیعی بود که بازار داخلی در واکنش به این اتفاق، افزایشی شود.

نرخ حواله درهم و دلار در بازار داخلی با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و به‌طور سنتی افزایش یکی به رشد دیگری منجر می‌شود. برگشت درهم به زیر مرز ۸ هزار تومان می‌تواند بار دیگر انتظارات کاهشی را در بازار فعال کند و افزایش آن به بالای محدوده ۸هزار و ۲۰۰ تومان، افزایشی‌ها را در بازار داخلی فعال‌تر خواهد کرد.

عده‌ای از تحلیلگران هم اعتقاد داشتند، فارغ از عوامل روزمره، وقایع بنیادی در رشد قیمت دلار اثر داشتند. این دسته بیشتر به رشد متغیر نقدینگی اشاره داشتند.

رشد نقطه به نقطه «پول» در شهریورماه به ۲/ ۸۰ درصد رسیده است. همچنین نسبت «پول به نقدینگی» در آخرین ماه تابستان از ۲۰ درصد عبور کرد. براساس آمارهای بانک مرکزی، رشد نقدینگی در شهریورماه به ۲/ ۳۶ درصد رسیده که این نرخ نیز در ۶ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. طبیعتا چنین افزایش‌هایی، ‌فضای تمام بازارها را به‌طور تدریجی تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و در صورت ادامه آن، قیمت دلار از سوی متغیرهای بنیادی برای رشد قیمت حمایت می‌شود.

با این حال،‌ دولت و بانک مرکزی می‌توانند با سیاست‌های انقباضی و انضباطی بیشتر در مسیر کاهش سرعت رشد نقدینگی حرکت کنند و در نتیجه ثبات بیشتری در آینده بر بازارها حاکم شود.

آخرین اخبار درباره قیمت دلار را در صفحه ارز و طلا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • احمد

    الان که تحریم نیستیم چرا همه چی گرونه چرا یکی جوتب نمیده این سوال رو. تحریم کردن همه چی رو گرون کردین الان کخ تموم شده بازم دارین گرون میکنین جیب دلالان رو پر پول میکنین چه وضعشه

  • ناشناس

    چرت وپرت.بابا واسه دیدن نگرفتن جواب یه سال باید نیم ساعت جفنگیات دیگه رو مطالعه کنیم تازه آخرش هم سوالات و جستجو بی ثمر می مونه…من واسه دیدن قیمت دلار امروز بیست تا فایل دیگه رو دیدم .آخرش هم نفهمیدم امروز چنده…اصلا کار درست تو خون ماه است.کلا اهل سو استفاده نیستیم