کد مطلب: ۷۳۴۸۲۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

قیمت دلار امروز ۱۶ آذر ۱۴۰۱/ حرکت در مسیر نزولی

قیمت دلار امروز 16 آذر 1401/ حرکت در مسیر نزولی

قیمت دلار در بازار آزاد امروز اندکی عقب‌نشینی کرده و در کانال پایین‌تر قرار گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار امروز با کاهش روبرو شده و به سمت کانال پایین‌تر حرکت کرده است. برخی ناظران بازار عنوان می‌کنند قیمت دلار در حال حاضر بین قیمت‌های 35 هزار و 890 تا 35 هزار و 910 تومان نوسان می‌کند.

نکته جالب آن است که در بازار توافقی دلار امروز رشد کرده و به آستانه کانال 35 هزار واحدی رسیده است. بدین ترتیب از سود دلالی دلار کاسته شده و دست کم دو نرخ توافقی و آزاد تا حدی به یکدیگر نزدیک شده‌اند. با این حال اما قیمت دلار صرافی ملی همچنان در کانال 33 هزار تومانی در جا می‌زند. امروز دلار نیما هم همچنان در کانال 28 هزار تومانی قرار دارد.

اما در بازارهای همسایه، قیمت دلار تا حدی ثابت مانده است. در بازار هرات قیمت دلار همچنان در نیمه بالایی کانال 35 هزار تومانی است و در بازار سلیمانیه هم قیمت دلار بالای 36هزار تومان نوسان می‌کند.

مسیر دلار چه خواهد بود؟

اگرچه قیمت دلار اندکی کاهشی شده است اما کارشناسان با نگاه به متغیرهای اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند دلار در نهایت صعودی خواهد شد و وضعیت انجماد قیمت چندان طولانی نخواهد شد. پیشتر فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی با اشاره به اینکه استراتژی بانک مرکزی تعیین کننده قیمت دلار در بازارهای داخلی است به تجارت‌نیوز گفته بود: «منابع ارزی دولت محدود است و رشد نقدینگی و روند رشد اقتصادی بسیار ضعیفی داریم. بنابراین با وجود ضعف در متغیرهایی که اشاره شد، افزایش قیمت دلار اجتناب ناپذیر است.»

او با تاکید بر اینکه آنچه اکنون مشاهده می‌کنیم به نوعی سرکوب قیمت ارز مقطعی است، خاطر نشان کرده بود: «قیمت دلار تناسب خاصی با تورم انباشته از ابتدای سال تا کنون ندارد. ضمن این‌که دست بانک مرکزی خالی است و قادر به عرضه ارز برای کنترل بازار در طولانی مدت نیست. به همین دلیل به عرضه گواهی ارزی و سایر بسته‌های حمایتی روی آورده‌اند.» این کارشناس مالی ادامه داده بود: «دولت با این امید اقدام به پیش‌فروش سکه و دلار کرد تا بتواند بازار را کنترل کند. من معتقدم مدار قیمت دلار صعودی و بیش از نرخ‌های فعلی است.»

خبرهای و تحلیل‌های بیشتر را در صفحه ارز و طلا در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.