کد مطلب: ۳۰۳۱۷۳

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز :

فاصله قیمت دلار در بازار آزاد و سامانه نیما ۲ درصد شود

فاصله قیمت دلار در بازار آزاد و سامانه نیما 2 درصد شود

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید: ضروری است که بازار آزاد با مداخله بانک مرکزی مدیریت شناور شود. در قانون هم تکلیف شده که بانک مرکزی باید شرایط بازار آزاد را مدیریت کند .

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در پاسخ به این پرسش که چندنرخی بودن ارز چه مشکلاتی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده است؟ به‌تجارت‌نیوز گفت: دولت از ابتدای سال جاری بحث تک نرخی کردن ارز را مطرح کرد، درحالی‌که با اجرای این طرح فعالان بخش‌خصوصی اعلام کردند این سیاست‌های اتخاذ شده ادامه‌دار نخواهد بود و درحال حاضر شرایط برای تک نرخی شدن مناسب نیست . چرا که قیمت ارز در ماه‌های‌ نخست سال پایین‌تر از قیمت واقعی آن ارزش‌گذاری شد و از این رو دولت هم قادر نبود تقاضای موجود در بازار را پاسخگو باشد.

محمد لاهوتی افزود: در حال حاضر ارز سه نرخی در اقتصاد کشور حکم فرماست؛ به‌طوری‌که در سامانه نیما ارز چهار هزار و 200 تومانی مورد داد و ستد قرار می‌گیرد. از آن سو بازار مصرفی قیمت دیگری دارد و ارز آزاد هم حدود 14 هزار تومان نرخ گذاری شده است. ما معتقدیم دولت در این بازه زمانی باید اصلاحاتی را در رابطه با بازار ثانویه ارز و آزاد اعمال کند تا فاصله به کمتر از دو درصد برسد.

لاهوتی با ارائه پیشنهادی به دولتمردان و مدیران شبکه پولی اظهار کرد: ضروری است که بازار آزاد با مداخله بانک مرکزی مدیریت شناور شود. در قانون هم تکلیف شده که بانک مرکزی باید شرایط بازار آزاد را مدیریت کند.

این فعال بخش‌خصوصی افزود: چنانچه بانک مرکزی هم نتواند شرایط سامانه نیما را به‌طوری تنظیم کند که فاصله بازار آزاد با سامانه نیما حدود دو درصد باشد باید بپذیریم که تعیین‌کننده قیمت‌ها نرخ بازار آزاد خواهد بود و در آینده سبد خانوارها را تحت تاثیر قرارخواهد داد . فاصله بیشتر از دو درصد عرضه ارز را در شبکه نیما با اختلالاتی مواجه خواهد کرد؛ چرا که قیمت نهایی کالاهای تولید شده بر اساس قیمت آزاد تعیین می‌شود و صادرکننده نمی‌تواند ارز حاصل از صادراتش را با نرخ تعیین شده در سامانه نیما واگذار کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.