کد مطلب: ۷۵۰۴۲۱

قیمت دلار توافقی امروز ۲۶ دی ۱۴۰۱

قیمت دلار توافقی امروز 26 دی 1401

قیمت دلار توافقی امروز دوشنبه 26 دی در بازار اعلام شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جدیدترین قیمت دلار توافقی امروز دوشنبه 26 دی اعلام شد.

امروز دوشنبه ۲۶ دی در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی ارز، دلار با قیمت ۳۸ هزار و ۶۶۷ تومان معامله شد.

طبق اعلام بانک مرکزی، فروش ارز توافقی در شعب منتخب بانک‌های ملی ایران، ملت، تجارت و صادرات ایران، و صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی برای اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال با ارائه کارت ملی نیز فراهم شده است. متقاضیان ارز حداکثر ۲ هزار یورو می‌توانند به صورت آن‌لاین یا حضوری، از صرافی‌ها و شعب منتخب بانک‌های عامل خرید کنند.

دلار تمایلی به تغییر ندارد

بازار دلار اما از نخستین ساعات معاملاتی دیروز نیز در حالت انتظاری قرار داشت و برخی فعالان بازار معتقد بودند عرضه ربع سکه در بورس کالا می‌تواند بخشی از سرمایه‌های بازار را از دلار به سمت طلا و سکه سوق دهد؛ اما دلار چنین واکنشی به فروش دولتی ربع سکه نشان نداد که نشان می‌دهد روند قیمت دلار فعلا تمایلی به تغییر ندارد.

هر چند در هفته گذشته برخی کارشناسان اقتصادی، بازار آرام این هفته را پیش‌بینی کرده بودند، اما بازارهای موازی نیز سیگنال روندی خنثی را به دلار تهران دادند. تعطیلی بازار هرات و روند باثبات قیمت دلار سلیمانیه بر قیمت در بازار معاملات تهران بی‌اثر نبود. درهم امارات امروز نیز با قیمت ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان، همانند روز گذشته معامله شد.

فعلا روند خرید و فروش در بازار ارز راکد است و برخی فعالان بازار، کاهش حجم معاملات این اسکناس آمریکایی را به معنی «زمان مناسب خرید و فروش، فرا نرسیده است» تعبیر می‌کنند.

با توجه به نوسانات محدود قیمت دلار در ۱۰ روز گذشته، برخی فعالان انتظار دارند که تا پایان هفته جاری نیز اتفاق تعیین‌کننده‌ای در بازار نیفتد و دلار در یک بازه محدود، تغییرات قیمتی خود را به ثبت برساند.

واردات با دلار ۵۰ هزار تومانی

در همین راستا فردین‌ آقابزرگی کارشناس بازارهای مالی با اشاره به متغیر‌های تعیین‌کننده نرخ ارز در کشور به تجارت‌نیوز گفت: عرضه و تقاضا- که در کشور ما در دست دولت است- در کنار نرخ تورم، نرخ رشد حجم نقدینگی، رشد اقتصادی و سایر مولفه‌هایی که وضعیت اقتصادی کشور را ترسیم می‌کنند، اصلی‌ترین متغیرهای تعیین‌کننده قیمت ارز در کشور هستند؛ در حال‌ حاضر تمامی متغیرها رابطه معکوسی با قدرت پول ملی ما دارند.

وی افزود: وقتی نرخ تورم ۴۵ تا ۵۰ درصد است یعنی پول ملی کشور ارزش خود را ۵۰ درصد از دست داده است. اکنون رشد اقتصادی در مدار صفر و نرخ رشد حجم نقدینگی ۲۵ تا ۳۰ درصد است. این آمار به طور واضح نشان می‌دهد، کانالی که ارزش پول ملی در آن قرار دارد نزولی است و قیمت دلار صعودی است.

تکرار تجربه‌های شکست‌ خورده دولتی

این کارشناس بازارهای مالی درباره ادعای برخی مسئولان مبنی بر تثبیت نرخ ارز برای ۲ سال آینده یادآور شد: ما این اقدام ناموفق را بارها تجربه کردیم و با وجودی که مسئولان به ویژه روسای بانک مرکزی از ناموفق بودن چنین طرح‌هایی آگاهی دارند اما باز هم تجربه شکست خورده را تکرار می‌کنند.

آقابزرگی با تاکید بر اینکه روند صعودی نرخ ارزهای مختلف در برابر ریال ادامه دارد، خاطرنشان کرد: نرخ ارز واقعی را در خیابان و صرافی‌ها نمی‌توانیم ببینیم، بلکه در قیمت کالای وارداتی مثل اقلام دارویی، بهداشتی، لوازم صوتی، الکترونیک، موبایل، خودرو و … می‌بینیم.

وی افزود: کالاهای وارداتی مذکور با دلار، ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان در حال معامله است. بنابراین تا انتهای سال که روند رو به رشد تورم، حجم نقدینگی و ثابت بودن رشد اقتصادی ما کماکان ادامه دارد، دور از ذهن نیست که قیمت دلار به کانال ۶۰ هزار تومان برسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.