کد مطلب: ۴۱۳۹۹۴

بررسی تجارت‌نیوز از عملکرد هفتگی و چشم‌انداز بازارهای جهانی:

آیا دلار در ۲۰۲۰ تقویت می‌شود؟ / آخرین پیش‌بینی‌ها از بازارهای جهانی

آیا دلار در 2020 تقویت می‌شود؟ / آخرین پیش‌بینی‌ها از بازارهای جهانی

مذاکرات چین و ایالات متحده آمریکا برای پایان جنگ 16 ماهه تجاری ادامه دارد؛ با این حال مواضع دو کشور بر سر اعتراضات هنگ‌کنگ‌ آنها را در برابر یکدیگر قرار داده است. در هفته‌ای که گذشت شاخص دلار بدون تغییر باقی ماند، قیمت جهانی طلا و بیت‌کوین به ترتیب 0.27 درصد و 5.5 درصد افزایش یافت. نفت برنت اما با افت 3.3 درصدی مواجه شد.

در‌حالی‌که فاز اول توافق تجاری میان ایالات متحده آمریکا و چین در جریان است و این روند بازارها را تا حدی تحت تاثیر قرار داده، اما لفاظی‌های دو کشور بر سر اعتراضات هنگ‌کنگ آنها را در برابر یکدیگر قرار داده است.

به گزارش‌ تجارت‌نیوز ، شاخص دلار که نرخ برابری آن را در مقابل سبدی از ارزهای جهانی‌ اندازه‌گیری می‌کند، در هفته پایانی نوامبر تغییر قابل توجهی نکرد و ثابت ماند.

علاوه بر روند مذاکرات تجاری، رشد اقتصادی آمریکا در سه‌ماهه سوم سال تا حدودی افزایش یافته است.

فدرال‌رزرو هم با توجه به قدرت بازار کار و چرخش احتمالی در سرمایه‌گذاری تجاری، چشم‌انداز خوش‌بینانه‌ای را ارائه داده است.

قدرت دلار در هفته‌ای که گذشت، حکایت از امیدواری بازارها به پایان مناقشات اقتصادی میان دو کشور دارد. 16 ماه از جنگ تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان می‌گذرد و حالا توجه سرمایه‌گذاران و معامله‌گران به روند مذاکرات میان دو کشور معطوف شده است.

تحت تاثیر لفاظی‌های دو کشور بر سر اعتراضات هنگ‌کنگ، تقاضا برای دارایی‌های امن از جمله طلا و ین ژاپن اندکی افزایش یافت.

قیمت جهانی طلا در هفته‌ای که گذشت با رشد 0.27 درصدی مواجه شد.

درحالی‌که در اولین روز از معاملات هفتگی قیمت طلا در محدوده هزار و ۴۵۵ دلار معامله شده بود، در آخرین روز هفته (جمعه) هر اونس فلز زرد به هزار و ۴۶۶ دلار رسید.

قیمت نفت هم در هفته پایانی نوامبر تحت تاثیر استعفای نخست‌وزیر عراق، تردیدها در مورد پایان جنگ تجاری و اظهارات وزیر انرژی روسیه در مورد ادامه توافق کاهش تولید، ۳٫۳ درصد افت کرد.

درحالی‌که هر بشکه نفت برنت در اولین روز از معاملات (دوشنبه ۲۵ نوامبر) با قیمت ۶۲٫۶۴ دلار معامله می‌شد، روز جمعه به ۶۰٫۴۹ دلار رسید.

گفته شده یکی از دلایل کاهش چشمگیر قیمت نفت در روز جمعه استعفای نخست‌وزیر عراق است که احتمالا به کاهش اعتراضات در این کشور منجر خواهد شد.

با این حال بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که اعتراضات عراق به‌ این زودی خاتمه نخواهد یافت.

در عین حال نتیجه دیدار اوپک با روسیه که هفته آینده انجام خواهد شد از دیگر عواملی است که بازار طلای سیاه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در بازار ارزهای دیجیتال هم بیت‌کوین در هفته‌ گذشته با رشد 5.5 درصدی مواجه شده است. با این حال، باید به دلیل این رشد قیمت بیت‌کوین توجه کرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد بیت‌کوین با 17.3 درصد کاهش در نوامبر 2019 نسبت به ماه گذشته، بدترین عملکرد ماهانه خود را در سال جاری میلادی به ثبت رساند.

در معاملات یکشنبه هفته گذشته، بیت‌کوین با پایین‌ترین قیمت ماهانه معامله شد. در ساعات پایانی 24 نوامبر (یکشنبه گذشته)، قیمت هر بیت‌کوین به شش هزار و 924 دلار کاهش یافت.

در لحظه نوشتن گزارش اما بیت‌کوین با قیمت هفت هزار و 310 دلار معامله می‌شود.

بازارهای جهانی در هفته پایانی نوامبر

قیمت بیت‌کوین در سال آینده میلادی

پیش‌تر ویلی وو، تحلیلگر پیش‌بینی کرده بود که اگر قیمت بیت‌کوین در ماه نوامبر به کمتر از هشت هزار و 300 دلار برسد، در ماه دسامبر با کاهش عمیق‌ترین مواجه خواهد شد.

مایکل نووگراتز تحلیلگر دیگر اما معتقد است که بیت‌کوین به زودی روند بهبود را در پیش خواهد گرفت.

او تا پایان سال جاری میلادی، سطح مقاومتی بالاتر از 10 هزار دلار را پیش‌بینی کرده است.

نباید فراموش کرد که علی‌رغم افت قابل توجه قیمت بیت‌کوین در هفته‌های گذشته، این رمزارز محبوب از ابتدای سال 2019 تاکنون رشدی 102 درصدی داشته است.

آیا دلار در سال 2020 تقویت می‌شود؟

تحلیلگران در شرکت بانکداری UBP در سوئیس پیش‌بینی کرده‌اند که احتمالا در سال آینده میلادی ارزش دلار کاهش می‌یابد.

در گزارش این شرکت آمده است: از آنجا که سرعت آهسته شدن رشد اقتصادی در آمریکا بیش از هر زمانی دیگری است و این روند ادامه دارد، فدرال‌رزرو ناچار خواهد شد نرخ بهره را باز هم کاهش دهد.

به‌گفته یک کارشناس اقتصادی در موسسه گلدمن سَکس، زمانی‌که تقاضا برای دارایی‌های پرریسک افزایش می‌یابد، دلار آمریکا روند کاهشی به‌خود می‌گیرد. در حال حاضر، بازار سرمایه در آمریکا رکوردهای تازه‌ای را کسب کرده و این به زیان دلار است.

کارشناسان در UBP همچنین پیش‌بینی کرده‌اند که سیاست‌های تسهیل کمی و چاپ اسکناس از سوی بانک مرکزی آمریکا به‌منظور کاهش ارزش دلار ادامه خواهد داشت.

در صورت کاهش ارزش دلار آمریکا، پوند انگلیس، کرون سوئد، کرون نروژ، دلار استرالیا و دلار نیوزیلند تقویت خواهند شد.

آینده بازار طلا از نگاه تحلیلگران و سرمایه‌گذاران

علی‌رغم رشد اندک قیمت طلا در هفته پایانی نوامبر، گزارش‌ها نشان می‌دهد طلا بدترین عملکرد ماهانه خود را از سال 2016 تاکنون به ثبت رسانده است.

بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو، تنها 27 درصد از تحلیلگران وال‌استریت به آینده طلا خوشبین هستند. این در حالی است که تعداد خوشبین‌های مین‌استریت هم به کمترین سطح شش ماه گذشته رسیده است.

نظرسنجی کیتکو

فیلیپ استریبل، تحلیلگر ارشد موسسه آرجی‌او فیوچرز پیش‌بینی کرده است که قیمت طلا در کوتاه‌مدت نزولی باشد.

به‌گفته او، داده‌های مثبت اقتصادی اخیر از جمله دلایلی است که او را نسبت به آینده طلا بدبین کرده است.

علی‌رغم پیش‌بینی‌های نزولی اما اندی هکت، تحلیلگر بازار طلا، توصیه کرده است که دوره‌های افت بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری در این بازار است.

آخرین پیش‌بینی‌ها از قیمت نفت در سال 2020

بر اساس آخرین نظرسنجی رویترز که در روز جمعه 29 نوامبر انجام شد، میانگین شاخص قیمت نفت خام برنت در سال 2020 به 62 دلار و 50 سنت خواهد رسید.

این در حالی است که متوسط قیمت شاخص نفت برنت در سال جاری 64 دلار به‌ازای هر بشکه بوده است.

عرضه نفت از سوی تولید‌کنندگان غیراوپکی به‌طور قابل توجهی افزایش یافته و تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که رشد تقاضای روزانه نفت در سال آینده میلادی 800 هزار تا یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز خواهد بود.

بر اساس تحلیل‌های تکنیکال و به نقل از وب‌سایت longforecast.com هم متوسط قیمت نفت خام برنت در دو ماه پایانی سال (نوامبر و دسامبر) ۶۱٫۹۱ دلار پیش‌بینی شده است. سال آینده اما بازار نفت روند کاهشی خود را ادامه می‌دهد و تا پایان سال احتمالا هر بشکه نفت خام برنت در حدود ۵۹ دلار به‌ازای هر بشکه معامله خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.