کد مطلب: ۴۴۲۸۵۵

یک کارشناس اقتصادی پاسخ می‌دهد:

قیمت دلار در سایه کرونا به کجا ختم می‌شود؟

قیمت دلار در سایه کرونا به کجا ختم می‌شود؟

راهداری می‌گوید: صاحبان کالاها و خدمات قیمت کالا و خدماتشان را براساس تابعی از انتظارات منفی اقتصادی تعیین می‌کنند، انتظاراتی که در آن کسری بودجه شدید، چاپ پول، تلاطم بازار ارز و افزایش تورم وجود دارد، با این اوصاف هجوم نقدینگی می‌تواند بازاری مهم همچون بازار ارز را ملتهب‌تر کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ویروس کرونا شکل منحصر بفردی از یک مشکل جدید است که حداقل در صد سال گذشته در دنیا مانند نداشته و نه‌تنها ایران بلکه کل دنیا را درگیر کرده است.

حسین راهداری، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با هفته‌نامه تجارت‌فردا با ارزیابی اثر کرونا بر بازار ارز و قیمت دلار می‌گوید: این بیماری هنوز مهار نشده و این به‌معنای این بوده که صدمات کسب‌وکارها هنوز پایان نیافته و ادامه‌دار خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا به معنای ورشکستگی بنگاه‌ها و بیکاری خیل عظیمی از نیروهای کار در عین افزایش کسری بودجه دولت برای پوشش این خسارت است. بنابراین می‌‌توان انتظار داشت که امسال همانند سال۹۸ سال بدی برای اقتصاد باشد، با این تفاوت که دولت شاید دیگر نتوانند همانند سال ۹۸ مشکلات را از طریق بازار ارز بپوشاند.

راهداری می‌افزاید: با شیوع کرونا و توقف کسب‌وکارها، قیمت دلار افزایش یافت که دلیل آن را شاید باید در قیمت نفت دید که از ۵۰ دلار به نزدیک ۲۰ دلار هم رسید. با احتساب صادرات پانصد هزار بشکه‌ای ایران در سایه تحریم، شاید حذف کامل ایران از بازار نفت حتی بدون تحریم‌ها نیز کار چندان سختی نباشد. با کاهش قیمت نفت، کاهش قیمت مواد معدنی و پتروشیمی که عمده صادرات غیرنفتی ایران است نیز بعید نیست. مجموع این اتفاقات یعنی کاهش شدید همین درآمدهای ارزی اندک.

بورس تهدیدی برای بازار ارز

این کارشناس تاکید می‌کند: تهدیدی دیگر بازار ارز ناشی از بازدهی بالاتر بازارهای موازی بازار ارز از جمله بورس است. واقعیت این است که بازدهی شاخص بازار سهام از بازدهی ارز سه سال گذشته نیز عبور کرده است. اکثر شرکت‌ها در رکود به سر می‌برند و حتی فعالیتی زیان‌ده دارند، تجدید ارزیابی دارایی‌ها چشم‌انداز نامعلوم اقتصاد ایران و زیان‌ده بودن فعالیت این شرکت‌ها را عوض نمی‌کند؛ بنابراین تداوم افزایش قیمت این‌گونه سهم‌ها بعید به نظر می‌رسد.

وی اضافه می‌کند: در چنین شرایطی سهام‌داران بورس ممکن است از سود بیشتر ناامید شده و بازار را ترک کنند با توجه به این‌که اقتصاد ایران در سال‌های آتی چشم‌انداز مناسبی پیش روی خود ندارد این نقدینگی سرگردان ممکن است دوباره به بازار ارز بازگشته تا موج جدیدی از فرار سرمایه جدید را در کشور شکل دهد.

راهداری در پایان عنوان می‌کند: صاحبان کالاها و خدمات قیمت کالا و خدماتشان را براساس تابعی از انتظارات منفی اقتصادی تعیین می‌کنند، انتظاراتی که در آن کسری بودجه شدید، چاپ پول، تلاطم بازار ارز و تورم وجود دارد، با این اوصاف هجوم نقدینگی می‌تواند بازاری همچون بازار ارز را ملتهب‌تر کند و افزایش ارز نیز مجددا به افزایش قیمت‌ها تبدیل می‌شود. برای محافظت از بازار ارز اقدام اصلی ایجاد آرامش در فضای اقتصادی و سیاسی کشور است، چیزی که در آینده‌ای نزدیک و میان‌مدت چشم‌انداز روشنی ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.