کد مطلب: ۶۴۴۲۳۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ابهام در آزادسازی ۷میلیارد دلار ارزهای مسدودی/ قیمت دلار ریزش می‌کند؟

ابهام در آزادسازی ۷میلیارد دلار ارزهای مسدودی/ قیمت دلار ریزش می‌کند؟

رسانه‌ها از آزادسازی هفت میلیارد دلار ارزهای مسدودی ایران در آینده نزدیک خبر می‌دهند اما وزارت امور خارجه موضوع را تایید نکرده است. آیا بازگشت احتمالی این منابع مالی، شوک کاهشی به بازار ارز وارد می‌کند و قیمت دلار ریزش خواهد داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که رسانه دولت مدعی است که فردا، گام آخر آزادسازی هفت میلیارد دلار ارزهای مسدودی ایران برداشته می‌شود، سخنگوی وزارت امور خارجه از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده است. آیا در صورت آزادسازی این منابع قیمت دلار اثر می‌پذیرد؟

ماجرا چیست؟

ایرنا که مدتی است در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کند، امروز در گزارشی مدعی شده است: یک مقام بلندپایه منطقه‌ای، فردا، سه شنبه به تهران سفر خواهد کرد که یکی از اهداف این سفر، نهایی کردن سازوکار آزادسازی هفت میلیارد دلار از ارزهای مسدودی ایران است

بر اساس این گزارش، «این منابع مالی با توافق امضاشده، به طور انتقال بانکی به حساب‌های ایران واریز می‌شود. این ۷ میلیارد دلار به حساب‌های ایران واریز می‌شود، که نشانه‌هایی از باز شدن تدریجی محدودیت‌های بانکی علیه ایران است به نحوی که حتی پس از برجام نیز چنین نقل و انتقال بانکی سابقه نداشته است.»

اما سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، از این خبر اظهار «بی‌اطلاعی» کرد. او گفت: دستگاه دیپلماسی اطلاعی ندارد و فردا سفری در دستورکار قرار ندارد.

او افزود: کره جنوبی بدهی قطعی از فروش نفت و میعانات گازی دارد که به ۸۰ میلیون ایرانی بدهکاری دارد و اقدام موثری برای بازپرداخت آنها صورت نداده است. این دوجانبه است و در چارچوب دوجانبه باید حل و فصل شود و گمانه زنی‌های رسانه‌ای نیز تایید نمی‌شود ( فارس ).

اما اگر فرض را بر بازگشت این منابع مالی به کشور بگذاریم آیا بازار ارز از این موضوع تاثیر می‌پذیرد؟

پول‌های بلوکه شده خرج شده است

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی به تجارت‌نیوز گفت: بخشی از پول‌های بلوکه شده، برای جبران کسری بودجه در سال گذشته هزینه شده است. بخشی دیگر نیز با توجه به افزایش قیمت مواد غذایی در سطح جهان، باید به تامین محصولات مورد نیاز کشور اختصاص یابد.

او افزود: نمی‌توان انتظار داشت ورود این منابع مالی به کشور، به ریزش شدید قیمت دلار منجر شد. اما احتمالا خوش‌بینی‌ها به احیای برجام را افزایش می‌دهد و چشم‌انداز آینده بازار را بهبود می‌بخشد.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: با توجه به روند نسبتا صعودی نرخ دلار در روزهای اخیر، می‌تواند به صورت موقت، مانع از افزایش قابل توجه قیمت در بازار آزاد نیز شود.

قیمت دلار کی صعودی می‌شود؟

دیبا گفت: البته رشد انفجاری قیمت دلار نیز تا حدود یک سال و نیم آینده بعید است. مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر بازارهای مالی، رشد نقدینگی است. مرحله انباشت نقدینگی در کشور، احتمالا در نیمه دوم سال آینده رخ می‌دهد.

او افزود: اگر روند رشد نقدینگی مانند مدت اخیر حدود ۴۰ درصد باشد، در آن مقطع حجم نقدینگی نسبت به سال ۱۳۹۹، احتمالا بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرده است. در نتیجه بار دیگر، شوکی افزایشی به بازارها وارد می‌شود.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: دولت تا نیمه سال ۱۴۰۲ می‌تواند تا حدودی بازارها، از جمله قیمت دلار را کنترل کند. اما از آن زمان به بعد با توجه به حجم نقدینگی بعید است در این زمینه موفق شود. در واقع بازار سمت و سوی خود را می‌رود.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارها ی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • انقلاب اسلامی ایران

    قطعا این مدار مقطعی خواهد بود ( رشد دلار) و بزودی به زیر ۲۴ هزار خواهد رسید