کد مطلب: ۷۳۸۴۸۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت دلار کاهشی می‌شود؟ / «آقایان سرنا را از سر گشادش نزنند!»

قیمت دلار کاهشی می‌شود؟ / «آقایان سرنا را از سر گشادش نزنند!»

از حدود 40 روز قبل که رئیس کل بانک مرکزی وعده کاهش قیمت دلار را دارد، این شاخص بازار ارز بیش از 3 هزار تومان (معادل 9 درصد) افزایش قیمت داشته است. صالح آبادی دوباره دیشب وعده برگشت تعادل به بازار ار داده است. آیا قیمت دلار کاهشی می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس کل بانک مرکزی دوباره وعده کاهش و تعدیل قیمت دلار را داده است و علت افزایش آن را در عاملی خارج از کشور دانست. این در حالی است که حدود 40 روز قبل نیز صالح آبادی از تعادل در بازار خبر داد و از بانک مرکزی به عنوان بازار ساز در بازار ارز نام برد که در آن مداخله می‌کند.

علی صالح‌آبادی در روز 18 آبان ماه امسال گفت: بانک مرکزی به عنوان بازارساز در همه بازارهای ارز حضور و مداخله دارد تا بازار به سمت تعادل پیش برود.

رشد قیمت دلار در 40 روز

آن روزی که رئیس کل بانک مرکزی این اظهارات را بیان کرد، دلار 35 هزار و 500 تومان بود. حالا اما دلار بیش از 3 هزار تومان گران‌تر معامله می‌شود. در واقع وعده صالح آبادی برای تعادل در بازار اجرایی نشد و دلار 9 درصد افزایش قیمت را در این مدت ثبت کرده است.

حالا در اظهارات تازه‌ای رئیس کل بانک مرکزی، گفته است: افزایش نرخ در بازار آزاد ارز واقعی نیست و حتما تعدیل خواهد شد و ما به عنوان بازارساز برای آن برنامه داریم. او در بخشی دیگر از صحبت‌هایش علت افزایش نرخ دلار را در افزایش نرخ بهره در بیش از ۹۰ کشور دنیا، نوسانات فصلی و ناآرامی‌های اخیر در کشور می‌داند.

در حالی که کارشناسان بازار با صدای بلند می‌گویند که آنچه اکنون بازار ارز را تحت تاثیر قرار داده تورم و خروج نقدینگی از کشور است؛ اما رئیس کل بانک مرکزی نظر دیگری دارد.

در واقع صالح آبادی نظرات متناقضی دارد، در جایی بانک مرکزی را بازار ساز می‌داند که در بازار مداخله می‌کند و در جای دیگر علت رشد قیمت را در افزایش نرخ بهره جهان می‌داند.

پس از برنامه قبلی رئیس کل مرکزی برای بازار ارز دلار 9 درصد افزایش قیمت داشته است. برنامه جدید بانک مرکزی چقدر روی نرخ ارز اثر می‌گذارد و آن را به چه سمتی می‌برد؟

کارشناسان معتقدند تا زمانی که برای تورم افسار گسیخته و خروج نقدینگی چاره‌اندیشی نشود و روند تغییر نکند، قیمت دلار به کانال‌های پایین‌تر برنمی‌گردد.

همچنین سیاست‌گذار تا زمانی می‌تواند به سرکوب قیمتی ادامه دهد که منابع کافی را برای ارزپاشی در اختیار داشته باشد؛ نهایتا دو تا سه ماه دیگر چنین امکانی وجود دارد.

از آنجایی که امیدواری نسبت به نتیجه بخش بودن مذاکرات و آغاز تعادل اقتصادی با دنیا کم است، احتمالا بانک مرکزی مثل ماه‌های گذشته بتواند به صورت موقت روی قیمت دلار اثر بگذارد و این ارز پرکاربرد راه خود را خواهد رفت.

سرنا را از سر گشادش نزنند

در ادامه اظهارات عجیب سکان دار ارزی کشور، علت یابی ریشه تورم است. علی صالح آبادی در برنامه تلویزیونی شب گذشته اظهار کرد: تورم ریشه‌های متعددی دارد؛ یک ریشه آن عوامل طرف عرضه و هزینه است که مثلا قیمت‌های جهانی باعث آن می‌شود. عامل دوم تقاضاست که به نقدینگی و پایه پولی برمی‌گردد. عامل سوم انتظارات تورمی است.

انتظارات تورمی برآیند تورم است. در واقع مردم چون تحلیل و پیش‌بینی می‌کنند که تورم افزایشی باشد تصمیمات خود را بر اساس انتظارات تورمی می‌گیرند. به میزان باورپذیری سیاست از سوی جامعه انتظارات گفته می‌شود. وقتی رئیس کل بانک مرکزی از ایجاد تعادل در بازار ارز می‌گوید. مردم انتظار کاهش قیمت دارند. اما زمانی که بعد از 40 روز دلار 9 درصد افزایش می‌یابد، در نتیجه باورپذیری مردم نسبت به سیاست‌های ارزی دولت از بین می‌رود. در این صورت مردم براساس انتظارات تورمی که پیش‌بینی می‌کنند وارد بازارهای مالی از جمله ارز و طلا می‌شوند.

بنابراین انتظارات تورمی به تورم و عدم باور مردم به حل مشکل توسط سیاست گذار برمی‌گردد. بهنام صمدی، خبرنگار در خصوص این اظهارات بانک مرکزی نوشت: «پس ریشه طلاق در ازدواج است، ریشه مرگ در تولد است». او در ادامه از یک تعبیر استفاده کرد و گفت: «آقایون سرنا رو از سر گشادش نزنید، تورم نتیجه تنش با دنیا، تحریم و کسری بودجه است!».

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.