کد مطلب: ۶۲۶۲۶۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خانه جدید دلار / سیگنال‌های مهم سیاسی برای بازار ارز

خانه جدید دلار / سیگنال‌های مهم سیاسی برای بازار ارز

در ابتدای زمستان قیمت دلار تا مرز ۳۰ هزار تومان پیش رفت. حال در نیمه دوم فصل سرد سال، این نرخ به کانال ۲۶ هزار تومان بازگشت. به نظر می‌رسد در این مدت افزایش درآمدهای نفتی و اخبار مثبت سیاسی باعث کاهش قیمت دلار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در ابتدای زمستان قیمت دلار تا مرز ۳۰ هزار تومان پیش رفت. حال در نیمه دوم فصل سرد سال، این نرخ به کانال ۲۶ هزار تومان بازگشت.. به نظر می‌رسد افزایش درآمدهای نفتی طی ماه‌های اخیر و اخبار مثبت سیاسی در این عقب‌نشینی قیمت نقش اساسی ایفا کرد.

روز سه‌شنبه دلار در میانه کانال ۲۶ هزار تومان متوقف شد. جایی که می‌تواند خانه جدید دلار در روزهای پیش رو باشد. اما روند کاهشی قیمت دلار در روز سه‌شنبه به روز چهارشنبه سرایت نکرد و دیروز شاخص بازار ارز به رصد اخبار پرداخت.

برخی از تحلیلگران بازار آزاد ارز تهران نیز از احتمال برخورد دلار به هسته سخت کانال ۲۶ هزار تومانی سخن گفتند.

این در حالی است که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از ورود مذاکرات به مرحله نهایی خود سخن گفت. در نتیجه آن احتمال حصول توافق در روز‌های آتی افزایش یافت. این امر می‌تواند تاثیر بسزایی بر بازار ارز هفته آینده تهران داشته باشد.

بر این اساس، روز چهارشنبه ۲۰ بهمن شاخص بازار ارز در میانه کانال ۲۶ هزار تومانی به ثبات نسبی رسید. البته دلار در روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه رکورد کاهشی جدیدی ثبت کرد و پس از ۱۸۰ روز به سطح ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان رسید.

معامله‌گران ارزی بازار تهران در معاملات صبح دیروز خود، دلار را در سطح قیمتی ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان (که مطابق با نرخ دو روز ابتدایی هفته بود) معامله کردند.

این را هم باید اضافه کرد که دلار در بازار ارز دیروز آن‌چنان هم کم نوسان نبود. طوری‌که از ابتدای ساعت کاری بازار تا انتهای آن در بازه قیمتی ۲۶ هزار و ۵۰۰ تا ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان افت و خیز داشت.

علت نوسان قیمت دلار چه بود؟

عده‌ای از تحلیل‌گران و کارشناسان بازار آزاد ارز تهران در رابطه با بازگشت قیمت دلار از سطح ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان به نرخ میانگین هفته یعنی ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان، احتمال برخورد دلار به هسته سخت دوم خود را مطرح کردند.

این افراد به تلاش‌های ناموفق چندگانه دلار در کانال ۲۷ هزار تومانی در جهت عبور از مرز حمایتی مهم ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان اشاره دارند. آن‌ها بر این باورند که احتمالا شاخص بازار ارز در کانال ۲۶ هزار تومان روندی مشابه با تحرکات صورت‌گرفته در کانال ۲۷ هزار تومان را تجربه کند.

عده دیگری از کارشناسان هم به کاهش قابل توجه حجم معاملات ارزی بازار تهران تاکید دارند. به عقیده آن‌ها، انتظارات مثبت و کاهشی از آینده بازار ارز تهران سبب شد عمده خریداران و متقاضیان ارز از خرید کردن در بازار خود‌داری کنند. در شرایط کنونی اندک معاملات کوچک و کم‌حجم نیز می‌تواند عامل افزایش قیمت دلار در بازار ارز تهران شود. این افراد با همین استدلال بر این عقیده‌اند که قیمت دلار در این شرایط، واقعی و قابل استناد نیست.

سیگنال‌های مهم سیاسی بازار ارز

روز گذشته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با از سر‌گیری مجدد مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۴ سختانی ایراد کرد. او با اشاره به آماده‌سازی پیشنهادهای مختلف توسط آمریکا اظهار کرد: در مراحل نهایی مذاکرات وین هستیم و طرفین برای توافق آمادگی‌ نشان داده‌اند، نمی‌دانم یک‌هفته، دو هفته یا سه هفته طول خواهد کشید. اما مطمئنا در آخرین مراحل مذاکره هستیم.

بورل همچنین گفت: پیش از خروج‌ دولت قبلی آمریکا از توافق هسته‌ای، ایران به توافق پایبند بود. تحلیلگران سیاسی-ارزی بازار تهران نیز با اشاره به محافظه‌کاری طرفین اروپایی در انتشار سیگنال‌های مثبت، سخنان این مقام مسئول را بسیار مهم و تاثیرگذار خواندند. آن‌ها معتقدند که به‌زودی بازار ارز تهران در واکنش به اخبار مذاکرات هسته‌ای حرکات هیجانی جدیدی را از خود نشان می‌دهد.

این افراد همچنین کانال‌شکنی‌های کاهشی مجدد را برای قیمت دلار آنچنان دور از ذهن نمی‌دانند. در نهایت و در پایان ساعات کاری بازار ارز روز چهارشنبه قیمت اسکناس آمریکایی با ۲۰۰ تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به سطح قیمتی ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

آخرین اخبار بازار طلا و دلار را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    قیمت دلار برگشته .قیمت تمامی اجناس مصرفی وغیره که هر روز بالا میره برنگشته .مگه ما دلار میخوریم فکری به حال بازار بکنن ?

  • ناشناس

    کنگره مگه میذاره توافقی صورت بگیره؟ بایدن باید بین توافق با ایران و چوب لای چرخ گذاشتن کنگره در هر مساله ای که دولت با کنگره داره، یکیشو انتخاب کنه. به نظرم بایدن کنگره رو انتخاب کنه. بایدن با امید ی توافق موقت دو ساله با ایران، وارد مذاکرات شد و به احتمال زیاد، این توافق موقت در نهایت از طرف ایران رد خواهد شد و کلا توافقی حاصل نخواهد شد.

  • ناشناس

    خاک تو سر اصلاح طلبان که همه چیز را به برجام وصل می کنند فقط دنبال غرب هستند درود بر ریس جمهور انقلابی که برجام را به اقتصاد وصل نکرده