کد مطلب: ۶۲۱۲۰۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا روغن زیتون گران شد؟ / خشکسالی، تولید زیتون را نصف کرد

چرا روغن زیتون گران شد؟ / خشکسالی، تولید زیتون را نصف کرد

قیمت روغن زیتون افزایش پیدا کرد. گویا تولید زیتون کاهش قابل توجهی پیدا کرده است. علت افزایش قیمت روغن زیتون چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، روغن زیتون گران شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت یک شیشه روغن زیتون یک لیتری در فروشگاه‌های آنلاین به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. همچنین چهار عدد روغن یک و نیم لیتری هم با قیمت یک میلیون و ۹۲۰ هزار تومان فروخته می‎‌شود. یعنی قیمت هر عدد روغن ۴۸۰ هزار تومان است!

گویا چند عامل در افزایش قیمت روغن زیتون نقش دارد. علاوه بر کاهش تولید زیتون، قیمت جهانی این روغن نیز افزایش چشمگیری داشته است.

زیتون

قیمت روغن زیتون به دلیل افزایش قیمت جهانی و حذف ارز دولتی در ایران گران شد

خشکسالی تولید روغن کم و گران کرد

عضو هیات رئیسه اتحادیه انجمن روغن نباتی به تجارت‌نیوز گفت: یک سال و نیم است که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات روغن زیتون حذف شده است. بعد از حذف ارز دولتی، قیمت این روغن به یک باره افزایش پیدا کرد.

علی فاضلی توضیح داد: از طرفی به دلیل خشکسالی و عدم بارش باران امسال تولید زیتون در ایران نصف شده است. همه این عوامل دست به دست داده تا زیتون گران شود.

او ادامه داد: عامل دیگری که در افزایش قیمت روغن زیتون نقش داشته افزایش قیمت جهانی این روغن است. قیمت جهانی روغن زیتون چهار یورو است. یعنی روغن زیتون خارجی در بازار ایران بدون احتساب ارزش افزوده ۱۲۷ هزار تومان تمام می‌شود. این در حالی است که قیمت روغن ایرانی، گران‌تر از خارجی‌هاست.

تولید روغن زیتون چقدر است؟

او با اشاره به وضعیت بازار ادامه داد: کارخانه‌های زیتون پرورده، به دلیل افزایش چشمگیر قیمت روغن زیتون ایرانی جرات استفاده از آن را ندارد و به جای آن در روند تولیدشان روغن زیتون خارجی استفاده می‌کنند. آنچه مشخص است اکثر روغن‌های زیتون در کارخانه‌های زیتون پرورده و برای ترشی و شوری‌جات مصرف می‌شود.

این تولیدکننده گفت: تقاضا برای خرید روغن زیتون به یک پنجم رسیده است. زمانی کارخانه‌های روغن، ماهانه حدود ۱۳۰ تن روغن زیتون می‌فروختند. این در حالی است که اکنون فروش روغن زیتون به ۳۰ تن رسیده است.

فاضلی بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت روغن زیتون، اکنون این محصول، لاکچری محسوب می‌شود و تنها کسانی که از درآمد خوبی برخوردارند، توانایی خرید این کالا را دارند.

او گفت: امیدواریم دولت سیزدهم جسارت حذف ارز دولتی را داشته باشد. با حذف ارز دولتی، قیمت روغن آفتابگردان، کلزا و پالم و زیتون یکسان می‌شود. یعنی روغنی که اکنون کیلویی ۹ هزار تومان است به ۸۰ هزار تومان می‌رسد و از این پس مردم روغن زیتون را جایگرین روغن آفتابگردان می‌کنند.

برای مطالعه بیشتر خبر روغن کمیاب شد را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    حرف در وکرد. واقعا چی فکر میکنند اینا! میگه “با حذف ارز دولتی، قیمت روغن آفتابگردان، کلزا و پالم و زیتون یکسان می‌شود.” قیمت روغن زیتون اون موقع بازم گرون تر میشه چرا چرند میگی.

  • ناشناس

    هرچی بهونه بود آوردن ??قبلا هرچی گران میشد میگفتن دلار الان دیگه درو دیوارم مقصر میدونن