خبر مهم:

کد مطلب: ۳۲۶۵۴۵

نایب رئیس سابق اتحادیه صادرکنندگان زعفران در گفتگو با تجارت‌نیوز:

فعلا هیچ قرارداد بزرگی برای صادرات زعفران نداشتیم/قیمت زعفران کیلویی ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان

فعلا هیچ قرارداد بزرگی برای صادرات زعفران نداشتیم/قیمت زعفران کیلویی 10 تا 15 میلیون تومان

نایب رئیس سابق اتحادیه صادرکنندگان زعفران می‌گوید: فصل برداشت زعفران اواسط دی ماه تمام می‌شود. متاسفانه از ابتدای مهر تاکنون هیچ‌گونه قرارداد بزرگی برای صادرات این طلای قرمز با کشورها به امضاء نرسیده است.

نایب رئیس سابق اتحادیه صادرکنندگان زعفران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه باتوجه به شروع فصل برداشت، قیمت زعفران و وضعیت بازار داخلی و صادراتی آن به چه شکل است؟ به تجارت‌نیوز گفت: فصل برداشت زعفران اواسط دی ماه تمام می‌شود. متاسفانه از ابتدای مهر ماه تاکنون هیچ گونه قرارداد بزرگی برای صادرات این طلای قرمز با کشورها به امضا نرسیده است. فعلا 30 درصد زمین‌های زعفران گل است و هنوز زمان برداشت محصول نهایی نیست.

سعید غفارزاده افزود: زعفران کهنه و به اندازه 10 تا 12 کیلو در انبار تولیدکنندگان موجود است. این مقدار محصول می‌تواند نیاز داخل را پوشش دهد. اما درباره محصولات جدید زعفران که در برخی مواقع از 15 آذر ماه شروع به برداشت می‌شود، نمی‌توان اظهارنظری در ارتباط با مرغوب یا نامرغوب بودن اجناس داشت.

او اظهار کرد: در این مواقع عده‌ای از افراد محصولات کهنه خود را در انبار خود نگهداری می‌کنند تا در زمان برداشت محصولات تازه، هر دو محصول را با هم ادغام کرده و با قیمت گزاف راهی بازارهای خارجی کنند.

تهدید مهاجرت خاموش در انتظار زعفران

امسال تولید زغفران به حجمی بالغ بر 350 تن می‌رسد.

مقصد صادراتی زعفران

غفارزاده درباره میزان برآورد تولید زعفران در زمستان امسال گفت: آمار جامعی در خصوص تولید زعفران وجود ندارد. سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که میزان تولید زغفران حجمی بالغ بر 350 تن بوده که به نظر می‌رسد امسال هم کشاورزان بتوانند چنین مقداری را از مزارع خود برداشت کنند.

این فعال بازار زعفران درباره قیمت زعفران گفت: در حال حاضر نمی‌توان نسبت به محصولات جدید قیمت مشخصی را اعلام کرد اما سال گذشته ارزش هر کیلو زعفران بین 10 تا 15 میلیون تومان ارزش‌گذاری شد.

غفارزاده در بخش دیگر سخنانش به حجم صادرات زعفران به بازارهای بین‌المللی اشاره‌کرد و افزود: اسپانیا اولین مقصد زعفران‌های ایرانی است. میزان حجم زعفران‌های صادر شده به این کشور بالغ بر 38 تن است. امارات متحده عربی نیز دومین بازار زعفران ایران است که به این کشور هر ساله بالغ بر 30 تن زعفران صادر می‌شود. متاسفانه امارات تنها کشوری است که زعفران‌های ایرانی را به کشورهای همچون چین و هند قاچاق صادر می‌کند. ایتالیا هم از دیگر بازارهای بین‌المللی است که هرساله حدود 12 تن زعفران ایرانی را خریداری می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.