کد مطلب: ۶۹۵۷۵۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

حذف سوسیس و کالباس از سفره مردم/ فروش فست‌فود نصف شد

حذف سوسیس و کالباس از سفره مردم/ فروش فست‌فود نصف شد

سوسیس و کالباس غذای لاکچری شد. بررسی بازار محصولات پروتئینی نشان می‌دهد قیمت برخی از انواع ژامبون و کالباس در هر کیلو تا نیم میلیون تومان هم پیش رفت. موضوعی که فروش برخی از فروشندگان فست‌فود را بین ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سوسیس و کالباس که تا همین چندی پیش جزو غذاهای دم دستی و محبوب بسیاری از مردم به‌ویژه جوانان و نوجوانان بود، به دلیل افزایش چند برابری قیمت از سبد خرید بسیاری از مردم حذف شد.

پیش از این افزایش قیمت گوشت و مرغ باعث شد که محصولات پروتئینی جای خود را در سبدغذایی مردم باز کند. اما امروز قیمت برخی از محصولات پروتئینی حتی از قیمت گوشت هم عبور کرده است.

بررسی قیمت سوسیس و کالباس از فروشگاه‌های آنلاین نشان می‌دهد که در حال حاضر قیمت برخی از مواد پروتئینی به نیم میلیون تومان نیز می‌رسد. برای مثال در یکی از سایت‌های فروشگاه آنلاین مواد غذایی، قیمت بیکن گوشت و مرغ ۳۰۰ گرمی، ۱۴۶ هزار و ۱۰۰ تومان است؛ یعنی کیلویی حدود ۴۹۰ هزار تومان. همچنین قیمت هات‌داگ‌های پنیری از ۲۰۰ هزار تومان عبور کرد. یعنی با قیمت ماهیچه گوسفندی برابری می‌کند.

آخرین گزارش مرکز آمار از شاخص تورم نشان می‌دهد که در پایان مرداد ۱۴۰۱ نرخ تورم فرآورده‌های گوشتی نسبت به ماه مشابه سال گذشته (تورم نقطه‌ای) ۵۶٫۷ درصد و در روند سالانه ۴۲٫۲ افزایش قیمت داشته است.

پای مردم از فست‌فودی‌ها جمع شد

افزایش قیمت چند برابری مواد غذایی، پای بسیاری از مردم را از فست‌فودها برید. برای مثال اگر یک خانواده چهارنفره بخواهند یک وعده غذایی در رستوران‌های فست‌فود بخورند باید حدود ۵۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار تومان دست‌ به‌ جیب شوند.

حتی این موضوع منجر به طراحی فروش جدیدی در فست‌فودها شد؛ فروش برشی پیتزا. البته قیمت یک برش پیتزا هم متناسب با بودجه همه اقشار نیست. چراکه آن‌ هم نرخی بین ۳۰ هزار تا ۳۵ هزار تومان دارد. یعنی با قیمت نیم کیلو مرغ برابری می‌کند. البته این محدود به فست‌فودها نشد. مدت‌هاست که خرید کیلویی میوه جای خود را به خرید دانه‌ای داده است.

اخراج کارگران ایرانی از فست‌فودی‌ها

البته همین گرانی‌ها و کاهش تقاضا باعث شد تا وضعیت اقتصادی بسیاری از فست‌فودها بحرانی شود. بسیاری از رستوران‌ها و فست‌فودها برای جبران هزینه، دست به کم‌فروشی و کاهش کیفیت زدند. حتی خبرگزاری بازار در گزارشی نوشت که بسیاری از فست‌فودها به دلیل بالا رفتن هزینه حقوق و دستمزد، کارگران ایرانی خود را اخراج و به جای آن‌ها کارگران تبعه که حقوق کمتری دریافت می‌کنند را استخدام کرده‌اند.

حتی ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین ساندویچ یعنی فلافل که وعده غذایی بسیاری از اقشار ضعیف و متوسط جامعه بود نیز با افزایش چند برابری به حدود ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار تومان رسید. البته یکی از دلایل افزایش قیمت ساندویج‌ها به افزایش قیمت چند برابر نان باگت برمی‌گردد. گفتنی است که قیمت آرد این محصولات از ۹۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسید.

مطلب هات‌داگ ۱۹۰ درصد گران شد را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.