کد مطلب: ۷۵۲۶۰۰

قیمت سکه پارسیان امروز ۳ بهمن ۱۴۰۱

قیمت سکه پارسیان امروز 3 بهمن 1401

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۳ بهمن در بازار اعلام شد. قیمت سکه پارسیان در نوسان است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جدیدترین قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه اعلام شد.

سکه یک گرمی پارسیان امروز دوشنبه ۳ بهمن ماه با قیمت ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان معامله می‌شود. رصد معاملات سکه پارسیان در بازار طلا و سکه، نشان از افزایش قیمت سکه‌های پارسیان نسبت به روز‌های گذشته دارد. در معاملات امروز دوشنبه ۳ بهمن ماه ۱۴۰۱، سکه نیم گرمی پارسیان با قیمت یک میلیون و ۲۰۸ هزار تومان معامله می‌شود.

همچنین قیمت سکه یک گرمی در بازار ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان است. سکه دو گرمی پارسیان نیز در معاملات امروز با قیمت ۴ میلیون و ۸۱۵ هزار تومان معامله می‌شود.

سکه یک و نیم گرمی پارسیان هم با قیمت ۳ میلیون و ۶۱۵ هزار تومان معامله می‌شود.

قیمت سکه پارسیان

ضرب سکه‌های پارسیان توسط چه سازمانی صورت می‌گیرد؟

برخلاف اغلب سکه‌های ضرب شده در کشور، سکه‌های پارسیان توسط بانک مرکزی تولید و عرضه نمی‌شوند. شرکت‌های مختلفی در ایران با دریافت مجوز پرس سکه‌های پارسیان آن‌ها را تولید می‌کنند. امروزه بیش از ۱۰۰ شرکت عرضه‌کننده سکه پارسیان در کشور وجود دارد که از جمله مهم‌ترین و معتبرترین آ‌ن‌ها می‌توان به شرکت ماربر، عادل، طلائیه و طلای لوکس اشاره کرد.

تفاوت سکه‌های بانکی با سکه پارسیان چیست؟

اولین تفاوت سکه‌های پارسیان و سکه‌های بانکی در مبدأ تولید آن‌هاست. همان طور که پیش‌تر گفته شد، سکه‌های بانکی توسط بانک مرکزی ضرب و عرضه می‌شوند در حالی که ضرب سکه‌های پارسیان توسط اشخاص و شرکت‌های دارای مجوز صنفی صورت می‌گیرد.
شاید به این محتوا هم نیاز داشته باشید: سکه طرح جدید چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟
دومین تفاوت در وزن سکه‌ها است. گفتیم که هدف از ارائهٔ سکه‌های پارسیان در بازار طلای کشور، توانایی خرید طلا توسط عموم مردم و با بودجه‌های مختلف بود، به همین دلیل است که سکه‌های پارسیان برخلاف سکه‌های بانکی مثل سکهٔ تمام، نیم سکه و ربع سکه وزن ثابت و مشخصی ندارند و هر کدام دارای وزنی متفاوت هستند که در صورت دریافت به صورت پرس، این وزن را بر روی آنها درج می‌کنند. این وزن معمولاً از ۵۰ سوت تا ۲ گرم متفاوت خواهد بود.

تفاوت سکه پارسیان چیست؟

سومین تفاوت مربوط به عیار سکه‌ها است. سکه‌های بانکی اغلب عیار ۲۲ یا ۹۰۰ دارند در حالی که سکه‌های پارسیان با عیاری مشابه سایر مصنوعات طلا در کشور (یعنی عیار ۱۸ یا ۷۵۰) عرضه می‌شوند. تفاوت آخر نیز در شکل آنهاست. سکه‌های پارسیان در گذشته به صورت مدور و مشابه سکه‌های بانکی عرضه می‌شدند؛ اما به دلیل اشتباه گرفته شدن با سکه‌های بانکی، امروزه ضرب آن‌ها به شکل مدور ممنوع است و عموماً در اشکال بیضی، شش ضلعی، مستطیل و پنج ضلعی به فروش می‌رسند.
در هنگام خرید سکه‌های پارسیان به چه نکاتی باید توجه کرد؟
با توجه به تنوع بالای سکه‌های پارسیان، بهتر است در هنگام خرید همه‌ی ویژگی‌های آن‌ها را در نظر بگیرید و با توجه به نیاز خود بهترین گزینه را خریداری کنید. از مهم‌ترین نکات خرید سکه‌های پارسیان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عیار سکه پارسیان چیست؟

گفتیم که یکی از تفاوت‌های سکهٔ پارسیان با سکهٔ بهار آزادی در عیار آن‌ها است. سکه‌های بهار آزادی عیار ۲۲ یا ۹۰۰ دارند؛ اما سکه‌های پارسیان از عیار کمتری برخوردار هستند و با عیار ۱۸ یا ۷۵۰ به فروش می‌رسند؛ بنابراین حتماً به عیار نوشته شده روی جعبه وکیوم آن دقت کنید تا بفهمید عیار درج شده روی سکه پارسیان چیست؟

وزن سکه پارسیان چقدر است؟

سکهٔ پارسیان برخلاف سکه تمام، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی وزن ثابتی ندارد. وزن سکه‌های پارسیان بر روی جعبه پرس آن‌ها درج شده است. وزن‌های متداول این سکه‌ها به شرح زیر است: سکه پارسیان ۵۰ سوتی، ۱۰۰ سوتی، ۱۵۰ سوتی، ۲۵۰ سوتی، ۳۰۰ سوتی، ۵۰۰ سوتی، ۱ گرمی، ۱.۵ گرمی و ۲ گرمی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.