کد مطلب: ۴۰۲۰۸۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت سکه چه خواهد شد؟ / کم‌رنگ شدن امیدهای سکه‌داران / ۲ عامل اصلی تعیین‌کننده قیمت سکه

قیمت سکه چه خواهد شد؟ / کم‌رنگ شدن امیدهای سکه‌داران / 2 عامل اصلی تعیین‌کننده قیمت سکه

در نیمه نخست سال جاری، افت قیمت سکه حتی از طلا هم بیشتر بود. قیمت هر سکه بهار آزادی که در ابتدای سال جاری چهار میلیون و ۳۹۴ هزار تومان بود، با افت بیش از ۹ درصد در پایان شهریور ماه امسال به چهار میلیون تومان رسید. اما آیا این روند ادامه خواهد یافت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در نیمه نخست امسال در حالی که بازار سهام بیش از 69 درصد بازدهی مثبت داشت هر سه بازار ارز، طلا و سکه بازدهی منفی داشتند. افت قیمت سکه حتی از طلا هم بیشتر بود. قیمت هر سکه بهار آزادی که در ابتدای سال جاری چهار میلیون و ۳۹۴ هزار تومان بود، با افت بیش از ۹ درصد در پایان شهریور ماه امسال به چهار میلیون تومان رسید.

88889 1

در نیمه نخست امسال بازدهی سکه از طلا و بورس پایین‌تر بود.

قیمت سکه در روز پنجشنبه چهارم مهر ماه هم به چهار میلیون و 23 هزار تومان رسید.(سکه امامی)

قیمت سکه بهار آزادی نیز کمی ارزان‌تر و معادل چهار میلیون و 14 هزار تومان در بازار روز پنجشنبه بوده است. این درحالیست که در دوره افزایش قیمت سکه تا حدود پنج میلیون تومان برخی کارشناسان از جمله مرتضی ایمانی‌راد با استناد به بررسی‌های دانشگاه تهران رقم شش میلیون تومان را هم تا پایان سال 98 پیش‌بینی می‌کردند. اما این پیش‌بینی‌ها با توجه به دو عامل قیمت جهانی طلا و نرخ دلار در بازار آزاد کشور مطرح می‌شدند که هم‌اکنون نیز با توجه به این دو عامل می‌توان از آینده این فلز سخن گفت.

27 تیر ماه امسال در دوره نزولی قیمت سکه، نایب رئیس اول اتحادیه طلا تهران به تجارت‌نیوز گفته بود: چنانچه کاهش قیمت دلار ادامه‌دار باشد قیمت طلا نیز ارزان خواهد شد. به نظر می‌رسد امسال بیشترین کاهش را در قیمت طلا داشته باشیم.

مسعود یزدانی اظهار کرده بود: بانک مرکزی با اقدامات جهادی توانسته بازار ارز را به شکل مطلوبی پیش ببرد و با تزریق ارز به بازار قیمت‌ها را در حد معقولی کاهش دهد.

اتفاقی که هم‌اکنون نیز در حال وقوع است.

سوم مهر امسال، عبدالناصر همتی با بیان اینکه کنترل کامل بر بازار ارز برقرار است، گفت: ادعای آرامش قبل از توفان که مطرح شده، فقط باعث خالی کردن دل مردم می‌شود، اکنون روند خوبی حاکم شده و در آینده بهتر نیز می‌شود. هدف ما تامین ارز مورد نیاز کالاهای ضروری است.

هرچند همچنان چشم‌انداز درآمدهای ارزی کشور از دو محل فروش نفت و صادرات غیرنفتی به مانند گذشته نگران‌کننده به نظر می‌رسد اما با سخنان رئیس کل بانک مرکزی به نظر می‌رسد سیاست این بانک کنترل بازار ارز است و به هر بهایی می‌خواهد مانع نوسان در بازار شود.

آینده طلای جهانی

در شرایطی که به نظر می‌رسد با تداوم وضعیت فعلی یعنی کنترل سخت بازار ارز توسط بانک مرکزی فشار متفاوتی نسبت به نیمه نخست امسال در نیمه دوم امسال از سوی ارز به بازار طلای داخلی سرایت نکند، در سوی دیگر یعنی بازار جهانی وضعیت به چه شکل است؟

در هفته پایانی شهریور ماه امسال تجارت‌نیوز گزارش داد که بازار جهانی طلا پس از سه هفته بازدهی منفی موفق شد اولین رشد هفتگی را در یک ماه گذشته به ثبت برساند. در آخرین روز از معاملات هفتگی (یعنی جمعه هفته گذشته) قیمت هر انس طلا به هزار و 516 دلار رسید.

فردای این روز یعنی شنبه اخیر نظرسنجی کیتکو نیز منتشر شد که نشان از ادامه روند صعودی در بازار طلا داشت. بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو که در 20 سپتامبر انجام شده، در حالی که خوش‌بینی تحلیلگران وال‌استریت به آینده کوتاه‌مدت بازار طلا اندکی کاهش یافته، سرمایه‌گذاران مین‌استریت همچنان به آینده فلز زرد خوش‌بین هستند.

چهارشنبه سوم مهر ماه نیز دنیای اقتصاد نوشت که رکورد خرید جهانی طلا شکست. بر اساس این گزارش، فدرال‌رزرو برای دومین بار نرخ بهره خود را کاهش داد و در این میان حجم سرمایه‌هاى جارى خریداری طلا در بازارهاى مالى هم اکنون در نرخ ۱۵۱۰ دلاری به رقمی بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار رسیده و رکورد تازه‌ای را ثبت کرده است.

با این حال مرتضی ایمانی‌راد، اقتصاددان پس از اعلام کاهش مجدد نرخ بهره در آمریکا عنوان کرد: انتظار می‌رفت با کاهش نرخ بهره در آمریکا قیمت دلار کاهش و قیمت طلا و نفت افزایش یابد، اما اتفاقی که افتاد عکس این بود. پیش‌بینی می‌شود نفت در همین محدوده نوسان کند و طلا افزایش قابل توجهی نداشته باشد.

با این روند به نظر می‌رسد نوسان قابل توجهی در قیمت جهانی طلا هم رخ ندهد و حداقل برای یک دوره کوتاه‌مدت احتمالا قیمت جهانی طلا افزایش چشم‌گیری نداشته باشد.

بدین ترتیب با کاسته شدن از فشار ناشی از قیمت جهانی طلا به نظر می‌رسد قیمت سکه و طلا در بازار داخلی چندان روزهای متفاوتی را پیش‌رو نداشته باشد. شاید تنها عاملی که اوضاع بازار طلا و سکه را کمی تغییر دهد عاملی مثل نوسانات قابل توجه بازار ارز داخلی باشد که البته در آن مورد هم بانک مرکزی مدعی است این بازار را در کنترل دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نه فروش نفت ما افزایش یافته .نه صادرات ما بیشتر شده و نه ارز از آسمان وارد خزانه شده.ارز خزانه روز به روز کمتر و کمتر شده و جناب همتی رئیس کل بانک مرکزی برای اینکه دلار های به اصطلاح خانگی را به بازار بکشاند با ترفند و کلک و حیله میخواست علیرغم خالی بودن خزانه از ارز ، قیمت دلار را پایین میاورد ولی اکنون به بن بست برخورده و تا چند روز دیگه مجبور میشه قیمت دلار را افز ایش بدهد یا اینکه حداقل وابستگی قیمت طلا را از دلار جدا سازد.قیمت طلا از نظر منطقی نباید به دلار بستگی داشته باشد.قیمت طلا هم مانند بقیه اجناس مستقل و بر اساس عرضه و تقاضا باید مشخص شود.

  • ناشناس

    مثلا فکر کردی کار درستی کردی سرما یها از کشور خارج شد مردم سر ما یهاشون. بردند خارج از کشور سرمایه گداری کردند قبرس ترکیه کا نادا فکر کردی بعداز این اون سر مایها بر میگرده نه به هیچ عنوان شما صدمه زدید به اقتصاد کش۹ور

  • ایرانی

    امیدوارم بازارکشورم همیشه باثبات باشه امادرشرایط فعلی تمام شواهدنشون میده بانک مرکزی بصورت مصنوعی ومهندسی شده قیمت ارزوبه دنبال آن سکه وطلا روپایین نگه داشته تابه مردم ودنیابگه همه چی آرومه وبورس روهم دستوری بالابرده درصورتیکه درآمدهای کشورنزدیک به صفرشده ودلارهای خزانه داره مصرف میشه اگروضع به همین شکل باشه قطعاارز وسکه درآینده نزدیک به شکل انفجاری افزایش قیمت پیدامیکنه وبورس به شدت افت میکنه

  • ناشناس

    به طوریقین دانش اموزان هم میدانند که اقتصاد ایران برپایه سیاست ودروغ میباشد مگر با دروغ میتواند پدر یک خانواده که اه دربساط ندارد به فرزندان خود وعده مسافرت خارجی وخرید ماشین اخرین سیستم و پول توجیبی میلیونی به فرزندان خود بدهد؟ چرا مسعولین اقتصادی کشور مردم را ؟؟؟ فرض کرده اند دلارکشور چگونه تامین میشود؟ مگر ایران خودش دلار چاپ میکند؟ موجودی ارزی خزانه مشخص است هزینه ها هم مشخص درامد ارزی هم مشخص است پس چطور اقای همتی مدینه فاضله نشان ملت میدهند به طور قطع ویقین دراواسط نیمه دوم سال جاری دلار جهش قیمت خواهد داشت وسکه طلا هم شصت درصد افزایش قیمت