کد مطلب: ۶۸۰۸۱۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش بی‌سابقه قیمت طلا/ منتظر سقوط قیمت سکه باشیم؟

کاهش بی‌سابقه قیمت طلا/ منتظر سقوط قیمت سکه باشیم؟

طلای جهانی وارد کانال ۱۶۰۰ دلار شد،‌ کمترین قیمت ظرف دو سال گذشته. کاهش بی‌سابقه قیمت طلای جهانی چه تاثیری بر قیمت طلای داخل می‌گذارد؟در داخل هم منتظر ریزش قیمت باشیم؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، کاهش قیمت طلا در بازار جهانی رکورد زد و طلا وارد کانال ۱۶۰۰ دلاری شد. کمترین قیمت از مارس ۲۰۲۰. البته طلا توانست این افت قیمت را سریع جبران کند و مجددا وارد کانال ۱۷ هزار دلار شود. اما در چند ماه گذشته قیمت جهانی طلا افت قابل ملاحظه‌ای داشته است. حالا سوالی که وجود دارد این است که قیمت طلا در بازار داخل هم کاهش می‌یابد؟

قیمت طلا امروز ۲۵ تیر ماه ۱۴۰۱، یک میلیون و ۳۸۱ هزار تومان بود. قیمت سکه کانال ۱۵ میلیون تومان را حفظ کرده و هر سکه ۱۵ میلیون و ۷۷ هزار تومان قیمت دارد.

مروری بر قیمت‌ها نشان می‌دهد اگرچه روند قیمتی طلای جهانی کاهشی است، اما قیمت طلا در بازار ایران نه تنها نزولی نبوده،‌ بلکه رشد هم کرده است. به نحوی که سکه پربازده‌ترین بازار هفته گذشته بود و خریداران سکه بیشترین سود را در مقایسه با دیگر بازارها بردند.

این مساله نشان می‌دهد اگرچه روند قیمت طلا در بازار ایران هم نوسان دارد اما قیمت‌ها به سمت بالا میل دارد و نه پایین.

به عبارتی سقوط قیمت طلا به کانال ۱۶۰۰ دلاری، هیچ اثری بر بازار داخل و به خصوص قیمت سکه نگذاشت. البته به گفته کارشناسان، افزایش قیمت دلار در این هفته هم در قیمت طلا و سکه بی‌تاثیر نبوه است.

جز این،‌ روند قیمت طلا و سکه نشان می‌دهد با وجود نوسان مدام قیمت‌ها، انتظارات تورمی در جامعه وجود دارد و مردم همچنان گمان می‌کنند قیمت دلار و به تبع آن قیمت سکه در مسیر رشد قیمت حرکت می‌کنند و نه کاهش.

سیگنال دلار به بازار طلا

قیمت دلار در روزهای گذشته نوسان داشت و در آستانه کانال قیمتی جدید قرار گرفت. به عبارتی قیمت جهانی طلا سقوط کرد و همزمان قیمت دلار در بازار داخل بیشتر شد. اما قیمت طلا، از دلار تاثیر گرفت و نه انس جهانی.

از میان این دو عامل اثرگذار بر قیمت طلا و سکه، گویا طلا بیشتر از قیمت دلار فرمان می‌گیرد و نه انس جهانی. به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان در پیش‌بینی قیمت طلا، سهم بیشتری را برای نوسان قیمت دلار در نظر می‌گیرند و سهم قیمت جهانی را کمتر می‌دانند.

آینده طلا چه می‌شود؟

روند قیمتی طلا چگونه است و پیش‌بینی‌ها در باره قیمت این فلز زرد رنگ چه می‌گوید؟

نادر بذرافشان ، دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران به تجارت‌نیوز گفت: نباید در آخرین هفته تیرماه انتظار کاهش یا افزایش قیمت طلا را داشت و نوسان قیمتی نهایتا بین یک تا دو درصد است.

به گفته بذرافشان، طلا در تعیین مسیر حرکت خود کمتر از قیمت جهانی تاثیر می‌گیرد و سهم بیشتر تاثیرات با قیمت دلار در داخل است که آن هم تحت تاثیر اتفاقات سیاسی است. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد،‌قیمت طلا بین یک تا دو درصد نوسان دارد.

راه دیگر پیش‌بینی قیمت طلا، بررسی روند حرکت دلار است. جواد فلاحیان ، کارشناس بازارهای مالی به تجارت‌نیوز گفت: دولت در حال ایجاد شرایط رکودی در بازار است و برای مدتی فنر ارز را فشرده نگه می‌دارد. اما در نهایت این فنر آزاد می‌شود و قیمت دلار به سمت بالا حرکت می‌کند.

پس از مسیر قیمت دلار هم می‌توان گفت که قیمت طلا در بلندمدت، صعودی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کلا خبر خوش تو این مملکت وجود نداره ثانیه ای قیمت ها تغییر میکنه
    همه ی زندگی ما تحت تاثیر دلاره به ریال داریم حقوق میگیریم ولی به دلار خرج میکنیم این یعنی عدالت واقعی
    چرا انس جهانی انقد افت داشته ولی قیمت داخلی همچنان صعودیه.وسودش میره تو جیب سرمایه دار ها وما مردم عادی فقط باید بشینیم ببینیم قیمت ها هچنان بالا میره

  • وحید

    فقط میخان به روسیه فشار بیارن که اونس امده پایین. چون روسیه طلا زیاد داره.

  • ناشناس

    هروقت قیمت جهانی طلا بالامیره طلا ایران هم افزایشی ولی حالا که انس جهانی پایین آمده طلای ایران تابع دلاره آخه این چه بی قانونی

  • ناشناس

    عاشق تون هستم همه چی میره بالا عزیزم هستین

  • ناشناس

    حالا که فعلا قیمت هر گرم طلا میلیونی هست
    و کسی قادر به خرید آن نیست

  • ناشناس

    ریال در پایین آمدن ارزش به هیچ کالایی یا ارزی اجازه سبقت نمیدهد خیالتان راحت

  • نگار

    جوونا میترسند به خواستگاری برن
    چون از همون اول خرید طلا و…خب بفکر مردم باشید چ وضعشه.
    حتی ی حلقه ساده سبک هم برداریم ۵ت میشه اونم ۲ تا ۳گرم با اجرت ساخت و… در میاد ۵ت
    واقعا نداریم. تو فامیل ما همه دخترپسرا ۳۰سال به بالا هستند چون جرات ندارن ازدواج کنند

  • لاله

    روسیه به دلیل جنگ نیاز به هزینه داره و مجبوره ذخایر عظیم طلا رو بفروشه در بازار غیر رسمی که همین باعث کاهش طلا شده.ضمن اینکه سیاست انقباظی فدرال رزو هم بی تاثیر نیست

  • ناشناس

    اینها همش بازیه وقتی قیمت جهانی پایین میاد یعنی تو کشور ما هم پایین میاد ولی کی ؟ وقتی که قشنگ به مردم قالب کردن حداقل با این کارها به شعور خودتون توهین نکنید طلا قیمت جهانی داره و تو ایران و از ایران بدتر هم این قانون رعایت میشه ولی شما به زور چند روز قیمت رو بالا نگه میدارید که مردم رو به تمع بندازید
    جمع کنید این بازی رو

  • ناشناس

    طلا تا مرز ۳میلیون گرمی میره خیالتون راحت