کد مطلب: ۴۹۳۳۹۱

تب تند سکه / آخرین قیمت طلا تا پیش از امروز ۲ آذر ۹۹

تب تند سکه / آخرین قیمت طلا تا پیش از امروز 2 آذر 99

در بازار سکه بر خلاف بازار ارز، آهنگ رشد قیمت‌ها اندکی تندتر بود. اما آخرین قیمت طلا و سکه تا پیش از امروز دوم آذرماه چقدر بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت طلا گرمی 18 عیار در بازار آزاد دیروز شنبه ۱ آذر با هزار و 500 تومان افزایش، یک میلیون و 122 هزار و 500 تومان معامله شد.

همچنین دنیای اقتصاد نوشت: در بازارهای جهانی، طلا معاملات هفتگی خود را با افت 4/ 1 درصدی به پایان رساند و هر اونس این فلز گرانبها در سطح 1870 دلار قرار گرفت. از دو هفته پیش یعنی درست زمانی که خبرهای امیدوارکننده‌ای درخصوص ساخت واکسن کرونا به بازار مخابره شد، طلا در مسیر نزولی قرار گرفت.

به این ترتیب در حالی که این فلز گرانبها در زمان انتخابات آمریکا و با خوش‌بینی به ریاست‌جمهوری بایدن نزدیک به ۴ درصد رشد قیمت را ثبت کرده بود، طی دو هفته اخیر، نزدیک به ۳/ ۴ درصد از ارزش خود را از دست داده است؛ چرا که بهبود چشم‌انداز اقتصادی جهانی با کاهش ریسک کووید-19، سبب کاهش جذابیت پناهگاه‌های امن سرمایه همانند طلا شده است. در این میان افزایش آمار مبتلایان در سراسر دنیا سبب سردرگمی سرمایه‌گذاران شده است.

براساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، مبنی بر تعطیلی دو هفته‌ای مشاغل غیرضروری، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز ضمن تاکید براینکه بازار طلا و کلیه واحدهای صنفی اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز مشمول این محدودیت خواهند شد، اعلام کرد که از روز شنبه صنف ما نیز به مدت ۱۵ روز تعطیل خواهد بود.

ابراهیم محمدولی هم درباره تعطیلی بازار طلا و جواهر تهران، گفت: درپی گسترش ویروس کرونا، افزایش شمار مبتلایان و تلفات ناشی از این ویروس، ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم بر تعطیلی دو هفته‌ای اصناف غیرضروری را اتخاذ کرد؛ بنابراین طبق ابلاغ فرمانداری و اتاق اصناف تهران، کلیه واحدهای صنف طلا و جواهر تهران از روز شنبه اول آذرماه به مدت ۱۵ روز تعطیل خواهند بود.

طبق اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران، این مقام صنفی تاکید کرد: براین اساس کلیه واحدهای صنفی این اتحادیه اعم از واحدهای فروشنده طلا، جواهر، نقره و سکه که در خیابان‌ها و مجتمع‌های تجاری و حتی بازار تهران فعالیت دارند، ملزم به تعطیلی هستند.

تب تند سکه

در بازار سکه بر خلاف بازار ارز آهنگ رشد قیمت‌ها اندکی تندتر بود. از این رو در روز رشد 06/ 0 درصدی قیمت دلار، سکه 2 درصد رشد قیمت داشت. این مساله اگرچه در نگاه اول ممکن است به منزله سیگنالی افزایشی در بازار مسکوکات گرانبها تلقی شود، اما توجه به این نکته که سکه فی نفسه نوسان‌های پررنگ تری دارد می‌تواند ما را در تحلیل شرایط موجود کمک کند.

همان‌طور که در گزارش‌های قبلی نیز به آن اشاره شد در یک ماه اخیر که دلار آمریکا حدود 8 درصد در مقابل ریال تضعیف شد، سکه افت قیمتی 9/ 16 درصدی را شاهد بود. بنا بر این افزایش قیمت آن به 11 میلیون و 950 هزار تومان نیز امری غیر معمول نبوده و ممکن است در روزهای آینده اگر افزایش معناداری در قیمت جهانی طلا را شاهد نباشیم، به راحتی در جهت معکوس خنثی شود.

دسته‌ای از فعالان اعتقاد دارند تا پایان تعطیلات کرونایی دشوار است که سکه به سوی سقف دو هفته پیش خود یعنی کانال ۱۴ میلیون تومانی برود. سکه همین دیروز پس از اینکه وارد کانال ۱۲ میلیونی شد، کاهش تقاضا را تجربه کرد و بار دیگر به کانال ۱۱ میلیون تومانی بازگشت. به گفته فعالان، به‌دلیل تعطیلی بازار طلا و مجتمع‌های تجاری بزرگ، بسیاری از فعالان بازار سکه و طلا در بازار حضور نداشتند و همین مساله موجب شده بود که حجم معاملات کاهش بسیاری کند.

در چنین شرایطی، برخی معامله‌گران کوتاه‌مدت سعی می‌کردند، با ورود به بازار کمی قیمت‌ها را بالا ببرند. این دسته تصور می‌کنند که قیمت سکه و دلار در آبان ماه افت زیادی را تجربه کرده است و آنها می‌توانند با افزایش خریدها در کوتاه‌مدت کمی برای خود سود کسب کنند. با این حال، معامله‌گران بزرگ تمایلی برای معامله ندارند، چرا که تصور می‌کنند ریسک‌های پیش‌روی بازار زیاد است. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار،‌ در صورتی که ایران و آمریکا وارد مذاکره شوند، امکان افت دوباره بیشتر قیمت‌ها وجود دارد و با عبور از دوران ترامپ، خریدهای درازمدت ریسک زیادی دارد. با این حال، در صورتی که نقدینگی با همین سرعت فعلی رشد کند، احتمال افزایش دوباره سکه و دلار هم وجود دارد.

روند بازارهای موازی هم تا حدی امید سفته‌بازان دلار به رشد شدید قیمت را کمرنگ کرده است. در ۱۰ روز گذشته، بورس تهران عموما سبزپوش بوده و شاخص کل این بازار بیش از ۱۵۰ هزار واحد تقویت شده است. به این ترتیب، می‌توان گفت، نقدینگی تا حدی به سوی بازار سهام روانه شده است.

با این حال، در صورتی که بازارساز بازارهای جذاب دیگری را برای جذب نقدینگی تشکیل ندهد، احتمال این وجود دارد که بار دیگر با کاهش ارزش سهم‌ها، شاهد خروج پول‌های سرگردان از بازار ارز و طلا باشیم. بازارساز باید از فرصت آرامشی که در بازارها به وجود آمده است، برای سیاست‌گذاری‌های جدیدی استفاده کند که زمینه‌ساز ضربه‌گیر شوک‌های احتمالی آتی باشند.

اخبار مرتبط با طلا را در صفحه اختصاصی ارز و طلا تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ترامپ ادم بزن دررویی اگه بره میزنه میره و در نتیجه طلا سکه خیلی گرون میشه

  • ناشناس

    شما دختر مجرد باید متکی به خودت باشی نه چشم انتظار یه حلقه ازدواج از یه غریبه نگاهتونو عوض کنید بذارین پسرای مجرد چشم انتظار ما شن ارزشمند باشیم

  • ناشناس

    سکه به زودی 20 و دلار 35 ?

  • ناشناس

    سکه وارز به زودی ارزان میشه
    مطمئن باشید مثل سهام سقوط میکنه

  • عاشق آبادی

    سلام.توی نوشته ها ی کارشناسا اومده که دوماه آینده شاید نزولی بشه اما بعدش صعودیه..هیچ چیز پایین نمیاد خیالتون راحت..ی حلب روغن 4/5شده 150هزار تومن…یجورایی رفته بازارسیاه روغنم.

  • ناشناس

    آره رسانه ها هم به دلالان کمک کنند اجازه ندن قیمت خودرو و طلا پایین بیاد .به فقیر فقرا اجازه نفس کشیدن ندید خیر نبینید انشالله

  • ناشناس

    امیدوارم خیر نبینید که سفره مردم را خالی کردید

  • ناشناس

    ترا به خدا قیمت مسکن را پایین بیارین تا بتونیم یه اپارتمان کوچک بخریم

  • مریم

    سلام بابا قیمت طلا را ارزون کنید همه جوان های امروزی نمیتونن یک تیکه طلا بگیرین چرا اینقد گرون کردین به فکر مردمم باشین

  • طلافروش

    شک نکنید طلا دوباره میره بالا از کی تا حالا دیدید که طلا بیاد پایین تا بوده همیشه رشد بود قیمت پارسال و امسال رو باهم مقایسه کنید متوجه میشید