کد مطلب: ۷۳۴۲۶۳

قیمت طلا و سکه امروز ۱۵ آذر ۱۴۰۱/ ثبات قیمت سکه در کانال جدید

قیمت طلا و سکه امروز 15 آذر 1401/ ثبات قیمت سکه در کانال جدید

قیمت طلا و سکه در بازار تهران امروز با نوسان مواجه است. این در حالی است که قیمت‌ها نسبت به روز گذشته اندکی کاهش نشان می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز طلای 18 عیار کار خود را با کاهش قیمت آغاز کرده و اکنون در مرز یک میلیون و 580 هزار تومان برای هر گرم، نوسان می‌کند. باید اشاره داشت که قیمت طلا روز گذشته حتی رقم یک میلیون و 615 هزار تومان را هم لمس کرده بود اما با این حال در پایان معاملات دیروز با کاهش مواجه شد و به کانال 1.5 میلیون تومانی بازگشت.

امروز هم طلای 18 عیار روی رقم یک میلیون و 581 هزار و 200 تومان بازگشایی شده بود و حالا با اندکی کاهش روی همین مرز در حال نوسان است.

سکه امامی اما امروز افزایشی بوده و در کانال 17 میلیون تومانی پیشروی کرده است؛ اکنون قیمت سکه امامی به 17 میلیون و 703 هزار تومان رسیده است. در حال حاضر حباب سکه امامی دو میلیون و 557 هزار تومان است. گفتنی است قیمت سکه امامی در زمان بازگشایی بازار 17 میلیون و 603 هزار تومان بوده است.

سکه بهار آزادی اکنون 16 میلیون و 958 هزار تومان قیمت خورده است در حالی که قیمت بازگشایی 16 میلیون و 959 هزار تومان بوده است. بدین ترتیب سکه بهار آزادی با وجود رکوردشکنی روز گذشته، امروز در مسیر کاهشی قرار گرفته اما همچنان توانسته است کانال جدید را حفظ کند. در حال حاضر حباب سکه بهار آزادی یک میلیون و 811 هزار تومان است.

نیم‌سکه هم که امروز روی قیمت 10 میلیون و 50 هزار تومان بازگشایی شده بود، در حال حاضر نیز به همین قیمت معامله می‌شود و با تغییر چندانی مواجه نبوده است. باید اشاره داشت که روز گذشته نیم‌سکه هم به همراه سکه بهار آزادی رکوردشکنی کرد و وارد کانال جدید شد و امروز هم تا این ساعت توانسته است در همین کانال پایداری کند.

ربع سکه هم که دیروز سومین رکوردشکن معاملات بازار فلز گران‌بها بود امروز همچنان در کانال هفت میلیون تومانی قرار دارد و در قیمت هفت میلیون و 50 هزار تومان نوسان می‌کند.

امروز سکه گرمی سه میلیون و 650 هزار تومان معامله می‌شود که نسبت به روز گذشته تغییری ثبت نکرده است.

اگر چه قیمت طلا امروز کاهشی است و قیمت سکه هم با نوسان مواجه است اما نمی‌توان به روندی که روز گذشته طی کرد بی‌اعتنا بود. چرا که دست کم سه نوع سکه توانستند به کانال جدید صعود کنند. اما دلیل این صعود چه بوده است و آیا اهرم رشد قیمت سکه در روز گذشته می‌تواند آن را به سمت کانال 18 میلیون تومانی سوق دهد؟

گفته می‌شود چشم‌انداز مثبت طلای جهانی پس از آنکه جروم پاول، روز چهارشنبه برای پایان دادن به رشته افزایش نرخ بهره ۰.۷۵ درصدی فدرال رزرو زمینه‌چینی کرد، یکی از مهمترین دلایل رشد بهای سکه در بازار ایران به شمار می‌رود. رییس فدرال رزرو روز چهارشنبه گفت: «زمان کاهش سرعت افزایش نرخ‌ها می‌تواند به محض شروع جلسه ماه دسامبر فرا برسد و به احتمال زیاد، سیاست‌های پولی باید برای مدتی محدودکننده باقی بماند. براساس صورتجلسه‌ای که پیش‌تر کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) منتشر کرد نیز مقامات فدرال رزرو توافق کرده‌اند که سرعت افزایش نرخ بهره را نسبت به چهار دوره قبلی کاهش دهند، زیرا این موضوع به سیاستگذاران اجازه می‌دهد تا تاثیر سیاست‌های انقباضی اخیر را بر وضعیت اقتصاد ارزیابی کنند. از این رو فعالان بازارها انتظار دارند طلای جهانی روندی صعودی را طی کند. حتی بانک‌های مرکزی دنیا نیز دوباره با شتاب در حال خرید طلا هستند.

فردای اقتصاد با ارائه این تحلیل نوشته است: اما عامل دوم تداوم حرکت دلار در کانال ۳۶ هزار تومان است. قیمت دلار در ششمین روز آذرماه ۳۶ هزار تومانی شد و هر چند موقتا این کانال را ترک کرد، اما حالا ۵ روز متوالی است در همین محدوده نوسان می‌کند. اسکناس آمریکایی حدود ۲۰ روز در کانال ۳۵ هزار تومان محبوس شده بود و برخی فعالان بازار معتقد بودند که بازارساز اجازه خروج دلار از این محدوده را نداده است.

برخی دیگر نیز سیگنال‌های برجامی از جمله سفر وزیر امور خارجه عمان و ادامه تبادل پیام میان ایران و آمریکا را عامل تعدیل انتظارات تورمی و کاهش قیمت دلار تصور می‌کردند. اما این روند ادامه پیدا نکرد و حالا تداوم حرکت دلار در کانال ۳۶ هزار تومان و همزمان با آن ریسک اجماع بین‌المللی علیه ایران به واسطه ارجاع پرونده به شورای امنیت سازمان ملل، سیگنال خرید سکه به سرمایه‌گذاران می‌دهد. به ویژه آنکه در بازار سکه، خبری از محدودیت‌های خرید دلار نیست.

خبرها و تحلیل‌های بیشتر را در صفحه طلا و سکه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.