کد مطلب: ۷۲۳۲۷۹

متقاضیان خرید خودرو در بورس بخوانند

قیمت سر‌به‌سر فیدلیتی و دیگنیتی مشخص شد/ خریداران در چه صورت ضرر می‌کنند؟

قیمت سر‌به‌سر فیدلیتی و دیگنیتی مشخص شد/ خریداران در چه صورت ضرر می‌کنند؟

در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده، 3 خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود. چون قیمت نهایی خودرو براساس رقابت تعیین می‌شود، متقاضیان باید بدانند که روی چه قیمت‌هایی سود و روی چه قیمت‌هایی ضرر می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بهمن موتور اعلام کرده که در روزهای ابتدایی هفته آینده چندین دستگاه خودرو دیگنیتی و فیدلیتی در بورس کالا عرضه می‌کند. خودروهایی که قیمت بالاتری نسبت به خودروهای تولید داخل دارند و متقاضیان آنها باید تا حدودی با روش کار در بورس کالا آشنایی داشته باشند. کسانی که قصد خرید دارند باید از روز قبل درخواست خود را ثبت کنند. مثلا برای دیگنیتی که در روز یکشنبه عرضه می‌شود، باید در روز شنبه درخواست خود را ثبت کنند.

فیدلیتی 5 نفره

در عرضه روز یکشنبه ۲۲ آبان، ۱۹۶ دستگاه فیدلیتی ۵ نفره عرضه می‌شود که ۹۸ دستگاه به رنگ سفید و ۹۸ دستگاه مشکی خواهد بود. همچنین قیمت پایه نیز برای هر دو رنگ، ۷۵۸ میلیون و 500 هزار تومان اعلام شده است.
عرضه در بورس کالا یعنی باید خریداران روی قیمت نهایی رقابت کنند و کسانی که قیمت بالاتری اعلام می‌کنند، صاحب خودرو می‌شوند. بنابراین احتمال این که روی قیمت پایه معامله انجام شود، بسیار کم است. البته اگر خودرویی مثل شاهین در بازار آزاد متقاضی نداشته باشد، در بورس کالا نیز با اقبال چندانی مواجه نمی‌شود.

بنابراین کسانی که می‌خواهند صاحب فیدلیتی شوند باید چند نکته را در نظر بگیرند:

اول این که قیمت بازار این خودرو یک میلیارد و 250 میلیون تومان است، یعنی حدود 500 میلیون تومان از قیمت پایه گرانتر. در واقع اگر به قیمت پایه در بورس کالا معامله شود، یعنی بیشترین سود را برای خریداران دارد. احتمال وقوع این سناریو خیلی کم است.
نکته بعدی درباره هزینه‌های جانبی است. به قیمت نهایی، هزینه‌های دیگری همچون ۹ درصد مالیات بر ارزش ‌افزوده اضافه می‌شود. همچنین مبلغ 17 میلیون و 200 هزار تومان نیز به عنوان هزینه‌های جانبی بیمه، عوارض شماره‌گذاری، هزینه تولید پلاک و … افزوده می‌شود. یعنی حتی اگر با قیمت پایه هم معامله شود، حدود 86 میلیون تومان به آن اضافه می‌شود.

با توجه به همه این موارد، قیمت سر به سر فیدلیتی 5 نفره در بورس کالا یک میلیارد و 130 میلیون تومان است. یعنی اگر فردی درخواست خود را روی قیمت یک میلیارد و 130 میلیون تومان ثبت کند، با قیمت بازار سر به سر می‌شود. چرا که به این مبلغ 101 میلیون تومانی بابت مالیات و 17 میلیون تومانی برای هزینه‌های جانبی اضافه می‌شود که قیمت نهایی برای خریدار یک میلیارد و 250 میلیون تومان خواهد شد.

با توجه به تحویل 2 ماهه این خودرو، باید 2 ماه خواب پول را هم در نظر گرفت. بنابراین از نظر اقتصادی بهتر است که قیمت نهایی در رقم‌های کمتر از 1.1 میلیارد تومان ثبت شود.

فیدلیتی 7 نفره

در عرضه روز یکشنبه 22 آبان، همچنین ۱۹۶ دستگاه فیدلیتی ۷ نفره شامل ۹۸ دستگاه سفید و ۹۸ دستگاه مشکی به قیمت پایه ۷۷۲ میلیون تومان روی تابلو عرضه می‌شود و به قیمت پایه، 9 درصد مالیات و 17 میلیون و 400 هزار تومان هزینه‌های جانبی اضافه خواهد شد. در خصوص فیدلیتی 7 نفره نیز شرایط مثل فیدلیتی 5 نفره است.

قیمت این خودرو در بازار یک میلیارد و 325 میلیون تومان است. قیمت سر به سر این خودرو در بورس کالا یک میلیارد و 200 میلیون تومان است، چرا که به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان، 108 میلیون تومان مالیات و 17.5 میلیون تومان هزینه‌های جانبی اضافه می‌شود.
اما دو دلیل وجود دارد که خریداران باید قیمت نهایی را کمتر از یک میلیارد و 270 میلیون تومان ثبت کنند. اول اینکه 2 ماه پول خریدار نزد خودروسازی می‌ماند، که خریدار می‌تواند در بدترین حالت سود بانکی برای آن بگیرد. دوم اینکه بازار خودرو ریسکی است. اگر خریدار درخواست خود را با قیمت سر به سر ثبت کند و بازار خودرو نزولی شود، این خودرو گران‌تر از بازار برای او تمام می‌شود.

دیگنیتی

شرایط دیگنیتی هم مشابه دو خودرو قبلی است. در عرضه روز دوشنبه ۲۳ آبان نیز از ۱۹۲ دستگاه خودروی دیگنیتی با قیمت پایه ۸۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود. به این قیمت هزینه‌های دیگری همچون ۹ درصد مالیات بر ارزش ‌افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش و سایر هزینه‌ها جمعا 39 میلیون و 500 هزار تومان اضافه می‌شود.

به نظر می‌رسد خودرو دیگنیتی بیشتر از فیدلیتی در بازار طرفدار دارد. قیمت این خودور در بازار یک میلیارد و 400 میلیون تومان است. قیمت سر به سر این خودرو در بورس کالا یک میلیارد و 245 میلیون تومان است، که با مالیات و هزینه‌های جانبی برای خریدار 1.4 میلیارد تومان تمام می‌شود.

اما خواب 2 ماهه پول و ریسک بازار خودرو نشان می‌دهد که اگر خریدار مبلغ پیشنهادی خود را کمتر از یک میلیارد و 200 میلیون تومان ثبت کند بهتر است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسین

    مطالبی که توضیح داده شد مفید بودند ولیکن بایستی یادآور شد قیمت نقدی خودروها در بازار آزاد از مبالغ قید شده حدود 70 تا 80 میلیون ارزانتره و عملا هم مشتری چندانی در بازار نيست یعنی قیمت پیشنهادی برای مغبون نشدن بایستی کمتر از اعداد قید شده باشد

  • ناشناس

    این رویه ای که برای فروش خودرو از طریق بورس در نظر گرفته شده جز ضرر هیچی عاید مصرف کننده نمیشه شما هم بهتره بجای ترغیب مردم به اینکه این خودرو 500 میلیون با کارخانه اختلاف قیمت داره و از این دست صحبت هایی که واقعیت نداره و فقط جو بازار رو متشنج میکنه انتقاد به این شیوه وارد کنید که چرا خودرو به همون قیمت کارخانه به دست مصرف کننده نهایی نمیرسه؟
    چرا خودرو به دست دلال میفته و با اضافه قیمت گزاف در بازار میخوان مردمی که هزینه های زندگی بهشون فشار میاره رو در تنگنا قرار بدن؟
    همین رفتار با لاماری ایما هم انجام دادن به صورت قطره چکانی عرضه شد و الان دلالها اون رو به قیمت یک میلیارد و پونصد برای فروش قیمت میدن و البته خدا رو شکر مردم ما فهیم تر از این حرفا هستن که پول رو به جیب دلال سرازیر کنن بنده ترجیح میدم خودرو نداشته باشم و پول بی زبون که با هزاران زحمت فراهم کردم به جیب سوداگران نریزم به امید اون روزی هم که شعارها به عمل تحقق پیدا کنه و دست دلالها کوتاه و خودرو به دست مصرف کننده برسه با همون قیمت جهانی ….

  • ناشناس

    بدتون اومد از دیدگاه بنده ؟؟
    پس دیگه نه از سایتتون بازدید میکنم و نه اظهار نظری مینویسم. ظاهرا فقط باید ازتون تعریف و تمجید کنیم%

  • ناشناس

    مسخره ترين روش فروش خودرو در دنیا
    انگار ما تو ایران مجبوریم همیشه خالق روش های من در آوردی مسخره به نفع قشر یک درصدی باشیم

  • ناشناس

    خوشمان آمد