کد مطلب: ۵۸۱۱۳۴

قیمت لوازم خانگی دست دوم چند؟

قیمت لوازم خانگی دست دوم چند؟

جست‌وجوی میدانی از خیابان مازندران حاکی از افزایش ۲۰‌درصدی بهای وسایل خانگی دست‌دوم نسبت به سال گذشته است، در این بازار به طور متوسط با۵۰‌ میلیون تومان می‌توان وسایل اصلی خانگی را تهیه کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «تعداد مشتری که برای خرید کلی وسایل خانه سر می‌زند نسبت به دو سال پیش حداقل ۵۰درصد بیشتر شده ‌است.» این جملات یکی از کسبه خیابان مازندران در تهران است. کاسبانی که هرکدام جنس دست‌دوم یا نو از وسایل برقی مثل یخچال و تلویزیون تا کمد و مبل را دم مغازه گذاشته‌اند که بفروشند.

جست‌وجوی میدانی از خیابان مازندران حاکی از افزایش ۲۰‌درصدی بهای وسایل خانگی دست‌دوم نسبت به سال گذشته است: «قیمت این وسایل هم با نرخ دلار بالا می‌رود.» شیب تند افزایش قیمت وسایل خانگی بخش قابل‌توجهی از تقاضا را به سمت بازار وسایل دست‌دوم سوق داده‌است که‌ «بیشتر هم زوج‌های جوان هستند». همین‌طور بازار موازی فروش وسایل «بانه‌ای» هم در خیابان مازندران در حال گرم شدن است.

بازار گرم است

خیابان مازندران این روزها شلوغ‌تر از روزهای عادی است. جابه‌جایی‌های تابستان انجام شده و مردم در حال تعویض یا خرید وسایل منزل هستند. یکی از فروشندگان خیابان مازندران درباره شرایط بازار می‌گوید تقاضا نسبت به سال‌های قبل افزایش داشته «اما قیمت هم همراه با تقاضا بالا رفته ‌است. برای مثال قیمت یخچالی که دو سال پیش ۵‌میلیون تومان فروش می‌رفت الان به ۱۰‌میلیون تومان رسیده ‌است. کسی هم که به این بازار سر می‌زند دنبال خرید جنس ارزان صرفا برای رفع احتیاج است پس بودجه زیادی برای خرید درنظر نگرفته. این شده که بازار ما به‌هم ریخته. هم جنس هست هم مشتری هم به اندازه‌ای که باید خرید و فروش نیست».

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد به طور متوسط با ۱۰میلیون تومان می‌توان یخچال دوتکه از این بازار تهیه کرد. برای مثال فروشندگان خیابان مازندران یخچال‌های پاکشوما را که یک برند ایرانی است به طور متوسط ۱۰ تا ۱۲میلیون می‌فروشند. همین‌طور بعضی از کسبه یخچال‌های ال‌جی یا سامسونگ را که قیمت نو آن بالای ۵۰‌میلیون تومان است بین ۲۵ تا ۳۰‌میلیون تومان می‌فروشند.

یکی از فروشندگان که پسربچه‌ای حدودا ۱۰ ساله با صورتی آفتاب‌سوخته است درباره یخچال‌های ایرانی می‌گوید: «نو هم بخواهی می‌توانم برایت پیدا کنم. زیر قیمت بازار.» او به یکی از یخچال‌های دوتکه سفید که گوشه مغازه جا خوش کرده‌ است و برند ناآشنایی دارد اشاره می‌کند و می‌گوید: «این هم ایرانی است. تمام وسایلش وارد و اینجا مونتاژ می‌شود. موتورش کره‌ای است، ۲۰میلیون تومان.»

این فروشنده یخچال برند هایسنس کارکرده را «۱۵میلیون تومان» قیمت زده‌است و می‌گوید: «بهت قول می‌دهم که ۱۰ سال به راحتی کار کند». شرایط یخچال‌های به اصطلاح نمایشگاهی متفاوت است و قیمت‌شان گران‌تر. به یخچال‌ها یا وسایلی که در نمایشگاه برای بازدید عموم استفاده شده‌اند می‌گویند که هم‌قیمت «وسایل پشت‌ ویترینی» هستند.

یکی از فروشندگان این خیابان پیرمردی است کوتاه قد با جثه‌ای کوچک و سبیلی پرپشت، این فروشنده قیمت یخچال نمایشگاهی را ۳۰میلیون تومان تعیین کرده‌است: «فقط درش رو باز و بسته کرده‌اند. تا حالا کار نکرده. قیمت نو این یخچال خیابان جمهوری ۵۰‌میلیون تومان است.»

«سامسونگ یک ماه کار کرده می‌توانم برایت گارانتی هم بکنم، ۵‌میلیون تومان.» این قیمت تلویزیون یکی از کاسب‌های خیابان مازندران است، تلویزیونی که به گفته او قیمت نو آن «۲۵میلیون تومان» است. البته قیمت همه تلویزیون‌ها در این بازار این قدر بالا نیست و یکی دیگر از کسبه برند ال‌جی آن را ۱۰‌میلیون تومان می‌فروشد. همین‌طور که اگر مشتری حوصله کند و مغازه‌های خیابان مازندران را بگردد می‌تواند تلویزیون سامسونگ ۳۴اینچ «۷‌میلیون تومانی» هم پیدا کند.

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد با بودجه‌ای معادل ۵ تا ۸‌میلیون تومان می‌توان «تلویزیونی سالم که حداقل بتوان ۵ سال از آن استفاده کرد» خرید. همین‌طور قیمت اجاق گاز در این بازار بین ۲ تا ۵‌میلیون تومان تعیین شده ‌است. قیمت اجاق‌گازهای بدون فر از ۲‌میلیون تومان شروع می‌شود و نمونه‌های فردار آن تا ۵میلیون تومان هم می‌رسد. قیمتی که یکی دیگر از کسبه برای «فرهای توکار» تعیین کرده ‌است هم همین میزان است.

بوفه و سرویس خواب، ۲‌میلیون تومان

اگر قصد خرید بوفه یا سرویس خواب دارید، با یک تا ۳میلیون تومان می‌توان یکی از این وسایل را از خیابان مازندران تهیه کرد. یکی از کسبه این خیابان که خود را بعد از تمام بوفه‌ها و کمدها و چلچراغ‌هایی که به نظر قدیمی می‌رسند جا داده، مردی میانسال است با موهایی جوگندمی و تنی توپر. این کاسب بوفه‌ای را که طرح ویکتوریایی دارد و «از چوب گردو درست شده» ۲‌میلیون تومان قیمت زده‌است. نرخی که حداکثر خرید یک سرویس خواب است و حداقل آن از یک ‌میلیون تومان شروع می‌شود. البته اگر قصد خرید وسایلی چوبی مثل سرویس خواب و مبل یا میز ناهارخوری دارید، بازارچه‌های خیابان، محل بهتری برای خرید هستند.

در این بازارچه‌ها می‌توان کاناپه سه‌نفره تختخواب‌شو را با ۵‌میلیون خرید. همین‌طور یک دست مبل هفت‌نفره با پارچه ایرانی ۷‌میلیون قیمت خورده که «نیم‌ست آن را هم که شامل دو کاناپه دو نفره است ۵‌میلیون تومان می‌فروشیم». قیمت میز ناهارخوری دونفره با صندلی هم از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۵‌میلیون تومان بالا می‌رود. البته این بازارچه‌ها تولیدی هستند و جنس دست‌دوم خرید‌وفروش نمی‌کنند. موضوعی که در مورد وسایل برقی متفاوت است.

بازار موازی «جنس بانه‌ای»

مشاهدات میدانی حاکی از شکل گرفتن بازار موازی فروش وسایل خانگی نو در خیابان مازندران است. یکی از کسبه که ماشین‌ لباسشویی نو و آکبند را جلوی مغازه برای ارسال آماده کرده بود، می‌گوید: «هرجنسی که خواستی برایت می‌آورم با قیمت بانه. فقط کرایه راه رو می‌کشم روی قیمت.»

به گفته این فروشنده تقاضا برای جنس به اصطلاح بانه‌ای در دوسال گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته که دلیل آن را می‌توان در صعود قیمتی وسایل گمرکی دانست. برای مثال قیمت ماشین لباسشویی ال‌جی که این فروشنده آماده کرده‌ ۴۰‌میلیون تومان است که در بازار جهوری حدود «۶۰‌میلیون تومان» فروش می‌رود. ۲۰‌میلیون تومان برای مشتری‌ای که به خیابان مازندران برای خرید سر می‌زند مبلغ قابل‌توجهی است.

روی هم رفته چند؟

جست‌وجوی خبرنگار ما از خیابان مازندران نشان می‌دهد به طور متوسط با۵۰‌میلیون تومان می‌توان وسایل اصلی خانگی را تهیه کرد. برای مثال اگر قیمت یک یخچال کم‌کارکرده برند شرق آسیا را ۲۰‌میلیون تومان درنظر بگیریم و هزینه ۵‌میلیونی اجاق گاز را هم به آن اضافه کنیم. با درنظر گرفتن ۳‌میلیون برای سرویس خواب و ۷‌میلیون تومان برای مبلمان، می‌توان با ۳۵میلیون تومان این وسایل را تهیه کرد. البته اگر قصد خرید وسایلی با برند معتبر یا کم‌کارکرده‌تر را دارید مسلما قیمت بالا می‌رود.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خیلی عالیه شماره تلفن همراهش رابده وسایل دست دوم میخوام