کد مطلب: ۷۲۳۰۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

جریان متضاد قیمت مس در ایران و جهان/ صادرات مس ایران در انحصار بخش دولتی

جریان متضاد قیمت مس در ایران و جهان/ صادرات مس ایران در انحصار بخش دولتی

قیمت مس این روزها در بازار جهانی به نزدیک به 8000 دلار در هر تن و در داخل کشور به 209 هزار تومان در هر کیلو رسیده است. در حالی که بازار جهانی مس روزهای بی‌رونقی را پشت سر می‌گذارد، در ایران روند صعودی دارد. دلیل این امر چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز جریان قیمت مس روز دوشنبه 7 نوامبر (16 آبان) نزولی شد. این اتفاق برآمده از تصمیم چین برای ادامه محدودیت‌های مربوط به سیاست کووید صفر و تلاش این کشور برای به صفر رساندن شیوع این بیماری در آن است. همزمان با اعلام این تصمیم در چین فشارهای روانی برآمده از کاهش جهانی تقاضا قیمت مس را کاهش داد.

روز دوشنبه قیمت مس در بورس فلزات لندن پس از یک جهش یک هفته‌ای روند نزولی پیدا کرد و برای هر تن تا 7956 دلار هم کاهش یافت. البته روز گذشته فلز سرخ روند صعودی خود را در پیش گرفت و پس از فتح قله 8112 دلار، با نرخ 8074 دلار به کار خود پایان داد. به‌رغم بازگشت این فلز به مدار صعودی، تحلیلگران بازار چندان به آینده مس خوش‌بین نیستند و رکود را سرنوشت حتمی آن در ماه‌های پیش رو می‌دانند.

قیمت مس

سیاست کووید صفر چین و قرنطینه‌های برآمده از آن بخش تولید را در تنگنا قرار داده و از میزان تقاضا برای فلزات صنعتی در این کشور کاسته است. با این حال بازار مس در ایران روزهای متفاوتی را نسبت به بازار جهانی پشت سر می‌گذارد.

بازار جهانی فراتر از کووید

کارشناسان فشار محدودیت‌های برآمده از کنترل کووید را تنها عامل کاهش قیمت مس در چین نمی‌دانند و رکود ساخت‌و‌ساز در این کشور را هم به عنوان عامل دوم مطرح و تاکید می‌کنند که در صورت رفع آن چین برای سیم‌کشی ساختمان‌ها به مس نیاز پیدا می‌کند و این تقاضا از سردی کنونی بازار می‌کاهد.

این در حالی است که بازار املاک چین حتی در ماه گذشته میلادی (اکتبر) هم رونق پیدا نکرد، این ماه به طور معمول موسم رونق ساخت‌وساز در چین است.

با این تفاسیر قیمت مس دست‌کم تا رویداد تغییراتی در چین نمی‌تواند جریان جدیدی را در ابعاد جهانی تجربه کند و قیمت آن از کانال 7000 دلار در هر تن فراتر رود.

قیمت مس در ایران

در بازار ایران اما شرایط متفاوت‌تر است. بازار مس ایران از قیمت‌های بین‌المللی تاثیر می‌پذیرد، اما برخی از عوامل درونی نیز بر نوسان این بازار مؤثرند.

محسن حیدری، کارشناس حوزه مس، درباره جریان قیمت‌ مس در کشور به تجارت‌نیوز گفت: قیمتی که بورس کالا روز یکشنبه هر هفته اعلام می‌کند و شرکت ملی صنایع مس ایران مبتنی بر آن قیمت مس را از تولیدکننده‌های کوچک می‌خرد، حاصل ضرب قیمت جهانی مس در قیمت دلار نیمایی است. در حال حاضر آخرین قیمتی که بورس کالا اعلام کرده 209 هزار تومان برای هر کیلو مس است.

وی افزود: البته این امکان هم وجود دارد که قیمت مس در بازار جهانی کاهشی باشد، اما در داخل کشور رشد کند. این اتفاق به دلیل جهش قیمت دلار رخ می‌دهد. بهای فلز سرخ درایران بیشتر از نرخ جهانی تابعی از ارزش دلار است.

حیدری در پاسخ به اینکه نوسانات قیمت‌ مس در بازارهای جهانی تا چه اندازه صادرات مس کشور را از خود متاثر می‌کند، توضیح داد: در ایران به صادرات مس مجوز داده نمی‌شود و ظرفیت تولیدکننده‌های بخش خصوصی هم در داخل به صادرات نمی‌رسد. تنها خریدار محصول آنها شرکت ملی مس است و اگر هم صادراتی صورت بگیرد شرکت ملی مس انجام می‌دهد.

برای مطالعه بیشتر خبر کاهش جهانی تقاضای فولاد را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.