کد مطلب: ۶۶۶۳۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت مصوب قند و شکر رعایت می‌شود؟/ ادامه گران‌فروشی‌ها در بازار

قیمت مصوب قند و شکر رعایت می‌شود؟/ ادامه گران‌فروشی‌ها در بازار

قیمت مصوب قند و شکر روز گذشته از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شد. با این حال بررسی‌ها از ادامه گران‌فروشی در سطح خرده‌فروشی‌ها و برخی عمده‌فروشی‌ها حکایت دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت مصوب قند و شکر روز گذشته از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شد. با این حال بررسی‌ها از ادامه گران‌فروشی در سطح خرده‌فروشی‌ها و برخی عمده‌فروشی‌ها حکایت دارد.

وزارت جهاد کشاورزی در ابلاغیه جدید خود به وزارت صمت و اتاق اصناف قیمت مصوب قند و شکر را اعلام کرد. بر اساس این ابلاغیه قیمت هر کیلوگرم قند ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان و هر کیلوگرم شکر ۲۳ هزار و ۲۳۰ تومان برای مصرف‌کننده تعیین شد.

این قیمت‌ها در حالی روز گذشته به اصناف ابلاغ شد که پیش از این قیمت مصوب قند و شکر تاثیر چندانی روی بازار نداشت. طوری‌که هر کیلوگرم شکر تا ۳۰ هزار تومان و قند هم تا ۴۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شد.

حتی بسیاری از خرده‌فروشی‌ها در مواجهه با تقاضای قند و شکر یک پاسخ بیشتر نداشتند؛ «نداریم». با این حال دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی همواره کمبود قند و شکر در بازار را تکذیب می‌کند.

قاسمعلی حسنی بر این عقیده است که این دو محصول در بازار به‌وفور یافت می‌شود و کمبودی در تولید آن‌ها وجود ندارد. او می‌گوید دلیل کمبود احتمالی کالا در بازار این است که برخی خرده‌فروشی‌ها حاضر به عرضه محصول با قیمت دولتی نیستند. وگرنه اگر متقاضیان پول بیشتری بپردازند، هیچ کالایی دچار کمبود نمی‌شود.

وضعیت بازار پس از اعلام قیمت مصوب قند و شکر

پس از اعلام نرخ‌های مصوب از روز گذشته، بررسی‌ها نشان می‌دهد همچنان فروشگاه‌های عرضه‌کننده، قند و شکر را با نرخ‌های بالاتری به دست مصرف‌کننده می‌رسانند.

به‌عنوان مثال یکی از فروشگاه‌ها قیمت اولیه هر کیلوگرم شکر را ۴۰ هزار تومان در نظر گرفته و با تخفیف ۱۰ درصدی آن را به قیمت ۳۶ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رساند. این بدان معناست که جنس تخفیف‌خورده ۱۳ هزار تومان از نرخ مصوب گران‌تر است!

یکی دیگر از برندها هر بسته ۹۰۰ گرمی شکر را ۴۲ هزار تومان می‌فروشد. در این بین ارزان‌ترین شکر که فله‌ای به فروش می‌رسد، ۲۸ هزار تومان قیمت دارد.

قیمت مصوب قند و شکر

بازار قند نیز شرایط چندان بهتری ندارد. پس از اعلام قیمت مصوب قند و شکر در روز گذشته، بررسی‌های تجارت‌نیوز نشان می‌داد هر کیلوگرم قند در بازار بین ۲۸ هزار و ۸۰۰ تا ۳۴ هزار تومان عرضه می‌شود.

قیمت مصوب قند و شکر

در حالی اکنون شاهد ثبت چنین قیمت‌هایی هستیم که دبیر اتحادیه بنکداران دیروز به ایرنا اعلام کرد هر گونه افزایش رقم نسبت به قیمت مصوب قند و شکر تخلف محسوب می‌شود. اکنون چنین اعداد و ارقامی که قابل دسترس است را می‌توان مصداق تخلف و گران‌فروشی دانست. آیا قرار است برخوردی با فروشندگان صورت گیرد؟

در نهایت اینکه قند و شکر ماده اولیه تولید بسیاری از محصولات ازجمله شیرینی، بیسکوئیت، کاکائو و … هستند؛ هر گونه نوسان در این بازار روی قیمت محصولات دیگر هم تاثیر می‌گذارد. از این رو از دولت انتطار می‌رود به جای اعمال فشار و ابلاغ قیمت‌های دستوری، عرضه و تقاضا را ملاک قیمت‌گذاری قرار داد تا شاید با ایجاد بازار رقابتی، قیمت‌ها تا حدودی تعدیل شود.

برای مطالعه بیشتر خبر قیمت مصوب قند و شکر اعلام شد را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • عبدالرضا

    گرانی چند برابر بخاطر اوکراین و روسیه نیست ، این یک بهانه است ، دلار رو گران کردید تا کسری بودجه و ارز لازم جهت دخالت در کشورهای دیگه رو جور کنید ، گرانی گندم و ذرت بخاطر جنک اکراین فوقش ۳۰٪ بود ولی شما حدود چهار برابر گران کردید ، حالا این به کنار ، قندو شکر و روغن که ربطی به اوکراین نداره !