کد مطلب: ۶۸۷۵۰۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت موبایل افزایش می‌یابد؟/ کمبود ۲ میلیون تلفن همراه در بازار

قیمت موبایل افزایش می‌یابد؟/ کمبود ۲ میلیون تلفن همراه در بازار

۴۰ شرکت واردکننده موبایل که کالای آن‌ها پشت گمرک مانده همچنان در بلاتکلیفی ارزی به سر می‌برند. گویا بانک مرکزی قصد ندارد منشأ تأمین ارز آن‌ها را مشخص سازد. این امر باعث شد تا بازار با کمبود دو میلیون دستگاه تلفن همراه مواجه شود. آیا این روند منجر به افزایش قیمت موبایل می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، با توجه به شرایط کنونی احتمالا روند صعودی قیمت موبایل حفظ شود. این هشداری است که رئیس اتحادیه فروشندگان گوشی و لوازم جانبی داده است.

ابراهیم درستی به گسترش‌نیوز خبر داد که به گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار ارزی تخصیص نمی‌یابد. بنابر اظهارات او دو ماه است که ارز این گوشی‌ها بلاتکلیف مانده‌اند و حجم انبوهی از مرسوله‌ها پشت گمرک خاک می‌خورند. موضوعی که ممکن است در ماه‌های پیش رو باعث کمبود تلفن همراه در بازار و متعاقب آن افزایش قیمت شود.

کمبود کالا قیمت موبایل را بالا می‌برد؟

محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، به تجارت‌نیوز گفت: هر زمان که تعادل بین عرضه و تقاضا به هم می‌خورد، بازار روند طبیعی خودش را از دست می‌دهد. بنابراین تغییرات قیمتی یا کمبود کالا در بدنه بازار اتفاق می‌افتد.

او ادامه داد: از ۲۷ اردیبهشت تا امروز هیچ ارزی برای واردات موبایل تخصیص نیافت. یعنی حتی گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار ثبت سفارش نشدند. آمار نشان می‌دهد از ابتدای سال تا پایان خرداد چهار میلیون دستگاه وارد کشور شده که در این بین ۲۶۰ هزار گوشی مربوط به کالاهای بالای ۶۰۰ دلار بود. ارزش این تعداد گوشی ۹۷۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. یعنی ۲۳۰ میلیون دلار کمتر نسبت به سه ماه ابتدایی سال گذشته.

وی افزود: بر این اساس اکنون با کمبود دو میلیون دستگاه گوشی مواجه هستیم. دولت تلاش می‌کند که تعادل بین عرضه و تقاضا بر هم نخورد. البته همچنان دو میلیون دستگاه در بازار موجود است که کفاف نیاز مشتریان را تا پایان تابستان می‌دهد. اما اگر روند همینطور ادامه پیدا کند، با کمبود کالا مواجه می‌شویم. به طور مثال در شهریور که مدارس باز می‌شوند، تقاضای موبایل بالا می‌رود. آن گاه است که با مشکل جدی مواجه می‌شویم و قیمت موبایل تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

عالیان اشاره کرد: اگر تقاضا بالا و عرضه پایین باشد، قیمت موبایل افزایش می‌یابد. این امری بدیهی است و هیچ کنترلی روی آن نمی‌توان داشت.

واردات ۴۰ شرکت پشت درهای گمرک

این مقام صنفی ضمن بیان اینکه کالای ۴۰ شرکت پشت گمرک قرار دارد، تشریح کرد: دو تا سه ماه است که این کالاها پشت گمرک قرار دارند. تا زمانی که بانک مرکزی و وزارت صمت تصمیم بگیرند که چطور می‌خواهند ارز آن‌ها را تخصیص دهند این گوشی‌ها خاک می‌خورند. بعد از تصمیم‌گیری این دو نهاد موبایل‌ها ترخیص می‌شوند.

عالیان در پایان خاطرنشان کرد: نباید این سوءتفاهم پیش آید که مشکل گمرک است. این کالاها در درب خروج گمرک قرار دارند. گمرک تا وقتی که منشا ارز این کالاها مشخص نشود، اجازه ترخیص آنها را ندارد. وقتی بانک مرکزی منشا ارز را مشخص نمی‌کند، طبیعتا گمرک اجازه ترخیص ندارد. زمانی هم که منشأ ارزی مشخص نباشد نمی‌توان انتظار داشت قیمت موبایل کاهش یابد.

برای مطالعه بیشتر مطلب واردات تلفن همراه کاهش یافت را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسن

    تا کی ملت باید چوب بی تدبیری و ندانم کاری رو بخورن؟