خبر مهم:

کد مطلب: ۳۰۴۵۷۱

قیمت نفت از مرز ۸۱ دلار عبور کرد

رشد ۲۰ درصدی قیمت نفت طی ۹ ماه/قیمت نفت در بالاترین سطح چهار سال اخیر

رشد 20 درصدی قیمت نفت طی 9 ماه/قیمت نفت در بالاترین سطح چهار سال اخیر

به دنبال نگرانی بازار در مورد تصمیم کمیته نظارتی اوپک در الجزایر و عدم تمایل تولیدکنندگان برای افزایش عرضه، قیمت نفت به بالاترین سطح چهار سال خود رسید و با قیمت 81.20 دلار به ازای هر بشکه معامله شد. بر این اساس قیمت جهانی نفت تنها از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدود 20 درصد افزایش یافته است.

نشست کمیته نظارتی اوپک روز یکشنبه در الجزایر برگزار شد و عدم تمایل اعضا برای افزایش بیش از حد عرضه به دنبال درخواست دونالد ترامپ برای کاهش قیمت موجب شد قیمت نفت به بالاترین سطح چهار سال گذشته رسیده و با قیمت 81.20 دلار به ازای هر بشکه معامله شود.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از فایننشال‌تایمز، عربستان سعودی، روسیه و دیگر متحدان غیراوپکی در این جلسه حاضر به افزایش بیش از آنچه در نشست ماه ژوئن در مورد آن تصمیم‌گیری کرده‌ بودند، نشدند.

از سوی دیگر، تاثیر تحریم‌های نفتی ایالات متحده آمریکا علیه ایران که از ماه نوامبر اجرایی می‌شوند، موجب کاهش صادرات نفت ایران شده و به دنبال نگرانی‌ها از خسارات ناشی از این تحریم‌ها، بسیاری از مشتریان نفتی ایران یا خرید خود را کاهش داده یا به طور کامل قطع کرده‌اند.

تحلیل‌گران بر این باورند که این افزایش قیمت، واکنش بازار نفت به عقب‌نشینی گروه اوپک برای افزایش تولید است. نفت خام برنت روز گذشته با 2.40 دلار افزایش، با قیمت 81.20 دلار به ازای هر بشکه معامله شد. این نخستین بار از سال 2014 تاکنون است که قیمت نفت از مرز 81 دلار عبور می‌کند. همچنین، نفت خام وست‌تگزاس‌اینترمدیت با 1.30 دلار افزایش روز گذشته به 72.08 دلار رسید.

نگرانی‌ها از اختلالات عرضه و به دنبال آن افزایش قیمت نفت موجب شد تا ترامپ از اعضای اوپک و دیگر متحدان آنها درخواست کند تا از طریق افزایش عرضه به بازار جهانی، قیمت‌ها را کنترل کنند. رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه در پیام توئیتری خود نوشت: کارتل اوپک باید قیمت‌ها را کاهش دهد.

مقامات آمریکایی نگران تاثیر قیمت‌های بالاتر نفت و سوخت پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر در ایالات متحده هستند.

تولیدکنندگان اوپک و متحدان آنها از جمله روسیه در اواخر سال 2016 میلادی، توافق کردند تا با هدف مهار عرضه تولید خود را در مجموع 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. اما اختلالات عرضه در کشورهایی چون ونزوئلا و کشورهای لیبی و نیجریه که به جنگ داخلی دچار بودند، موجب شد تا میزان کاهش به مراتب بیشتر از میزان هدف‌گذاری‌شده باشد. از این رو، تولیدکنندگان در نشست ماه ژوئن تصمیم گرفتند تا تولید خود را افزایش دهند و میزان پایبندی امضاکنندگان توافق کاهش تولید که در آن زمان 109 درصد بود به 100 درصد برسد.

همچنین در بیانیه کمیته نظارتی اوپک در الجزایر آمده است که افزایش بیشتر از این سطح در حال حاضر مورد نیاز نیست.

خالد الفلیح، وزیر انرژی عربستان سعودی، در نشست ماه ژوئن اعلام کرده بود که کشورها می‌توانند به سرعت یک میلیون بشکه در روز به تولید خود بیفزایند. اما اجرای این تصمیم به طور کامل تحقق نیافته و این مساله موجب شده برای معامله‌گران و تحلیل‌گران بخش انرژی این سوال مطرح شود که تولیدکنندگان قرار است چقدر به تولید نفت خود بیفزایند تا کاهش صادرات ایران را جبران کنند.

خالد الفلیح همچنین در جلسه روز یکشنبه در الجزایر گفت: اعتقاد بر این است که عرضه به بازار نفت در حال حاضر کافی است و با وجود افزایش قیمت‌ها، خریداران در حال حاضر نیازی برای تولید بیشتر تولیدکنندگان وجود ندارد.

این در حالی است که هنوز مشخص نیست صادرات نفت ایران تا چه حد کاهش خواهد یافت و این مساله چقدر بر افزایش قیمت نفت تاثیرگذار است. این در حالی است که صادرات نفت خام ایران از ماه می تاکنون حدود 500 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که قیمت جهانی نفت تنها از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدود 20 درصد افزایش یافته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.