کد مطلب: ۶۴۱۴۰۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا قیمت نفت کاهش یافت؟/ چشم‌انداز قیمت نفت

چرا قیمت نفت کاهش یافت؟/ چشم‌انداز قیمت نفت

قیمت نفت امروز هم حدود پنج دلار ارزان شد. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان به کاهشی بودن قیمت نفت، خوش‌بین نیستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت نفت امروز دوباره افت قابل‌توجهی داشت و حدود پنج دلار کاهش یافت. امروز روز دومی است که نوسانات قیمت نفت کاهشی است. طلای سیاه دیروز هم حدود پنج دلار از قیمت قبلی خود عقب‌نشینی کرد.

به نظر می‌رسد بهای نفت واکنش جدی به خبر آزادسازی ۱۸۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا نشان می‌دهد. حمله روسیه به اوکراین پیش از این باعث افزایش یک‌باره بهای جهانی این سوخت شد.

بعد از حمله روسیه به اوکراین آمریکا برای اعمال فشار بر این کشور، اعلام کرد که نفت روسیه را تحریم می‌کند. با این همه اروپا از این سیاست پیروی نکرد و آمریکا هم که سیاست تحریم نفتی را شکست‌خورده دید، تصمیم به آزادسازی ذخایر نفتی خود گرفت.

حالا قرار است آمریکا ۱۸۰ میلیون بشکه نفت وارد بازار کند. از زمانی که این تصمیم نهایی شد، قیمت نفت حدود ۱۰ دلار کاهش یافت.

یکی دیگر از عوامل کاهش قیمت نفت، ورود دوباره ونزوئلا به بازار انرژی جهان است. رویترز گزارش داد که شرکت نفتی دولتی ونزوئلا مشغول مذاکره برای خرید و کرایه چندین نفتکش است.

احتمالا قرار است تحریم‌های نفتی ونزوئلا بسیار کاهش یابد. ایران و ونزوئلا دو امید بازار برای کنترل قیمت نفت بودند. حالا تکلیف ونزوئلا مشخص شد و ایران همچنان درگیر آخرین مراحل مذاکره در وین است.

البته این همه ماجرا نیست. آژانس بین‌المللی انرژی هم پس از انعقاد پیمان اول مارس، حدود ۶۰ میلیون بشکه نفت دیگر را آزاد می‌کند. البته تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند اگر حجم نفت آزادشده کمتر از حد انتظار باشد روند قیمتی دوباره معکوس می‌شود.

چشم‌انداز نزولی قیمت نفت

تحلیل‌گران بلومبرگ هم معتقدند این اقدامات، تاثیر بلندمدتی بر بازار ندارد. بنابراین در بازه زمانی طولانی‌، کمبود عرضهبهای جهانی سوخت را دوباره افزایش می‌دهد.

با وجود اصرار آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی، اوپک قصد افزایش تولید خود را ندارد. وزیران اوپک در نشست روز پنج‌شنبه با افزایش تولید به میزان حدود ۴۳۲ هزار بشکه در روز در ماه مه موافقت کردند.

بر اساس گزارش رویتر، گسترش سویه‌ای جدید در چین باعث ریزش بازار بود. از دیروز برخی از مناطق شرقی شانگهای هم قرنطینه شدند. چین یکی از مصرف‌کندگان بزرگ نفتی در جهان است و درگیری این کشور با کرونا، تقاضا برای نفت را به شدت کاهش می‌دهد. پیش از این، مناطق غربی شانگهای در قرنطینه طولانی بودند و حالا مناطق شرقی هم درگیر سویه جدید کرونا شده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نفت ایران که تحریمه نفتکش هارو بفرسته واسه ونزئولا