کد مطلب: ۸۰۹۵۴۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازار نفت در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد

بازار نفت در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد

چشم‌انداز قیمت نفت تحت تاثیر شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) آمریکا که چهارشنبه اعلام می‌شود و دیدار چهارم ژوئن وزیران اوپک پلاس فعلا در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد و نمی‌توان روند مشخصی را برای آن متصور شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت نفت در سه هفته گذشته نوسانات زیادی را تجربه کرد و بین دو رنگ قرمز و سبز در تابلوهای معاملاتی در حال حرکت بود. آخرین بررسی‌ها حاکی از آن است که طلای سیاه در روزهای اخیر حتی به پایین‌ترین حد ۱۵ ماهه خود سقوط کرد و به نظر می‌رسد روند نزولی آن تا امروز ادامه داشته باشد.

چرا که قیمت نفت برنت امروز با 0.05 دلار کاهش به ارزش هر بشکه 74.17 دلاری روانه بازار شد. با وجود این همچنان برخی تحلیلگران معتقدند که احتمال تداوم روند نزولی برای قیمت فعلی نفت وجود ندارد و کشورهای اوپک‌پلاس نسبت به این موضوع (کاهش فروش و یا کاهش تقاضا) واکنش نشان می‌دهند.

عرضه نفت کاهش پیدا می‌کند

در حال حاضر نشانه‌هایی از شروع واکنش کاهش عرضه در آسیا به چشم می‌خورد. چراکه رویترز در گزارشی از کاهش ظرفیت واحدهای پالایشی نوشت. بهره‌برداری از پالایشگاه‌ها به دریافت سود آن‌ها از فروش محصولات بستگی دارد. اگر میزان فروش در حد انتظار نباشد عرضه از سوی تولیدکنندگان کاهش پیدا می‌کند و طبیعتا قیمت نفت صعودی می‌شود.

البته نشریه آرگوس ضمن پیش‌بینی افزایش قیمت نفت، تاثیر واکنش و کاهش تولید از سوی کشورهای اوپک پلاس در این روند ناچیز می‌داند. این نشریه قیمت نفت در نیمه دوم سال جاری میلادی را بین ۸۵ تا ۹۰ دلار در هر بشکه اعلام کرد.

با این حال باید منتظر ماند و دید وزیران اوپک پلاس در جلسه چهارم ژوئن چه تصمیمی می‌گیرند و تاثیر آن بر بازار چیست؟ آیا به اعتقاد نشریه آرگوس پس از تصمیم اوپک پلاس همچنان قرار نیست تغییر در روند بازار به وجود آید؟

دیدار چهارم ژوئن به صورت حضوری برگزار خواهد شد. آخرین باری که وزیران اوپک پلاس به صورت حضوری در وین دیدار کردند، اکتبر سال ۲۰۲۲ بود که این گروه، کاهش تولید نفت از نوامبر سال ۲۰۲۲ تا دسامبر سال ۲۰۲۳ را اعلام کرد و باعث افزایش قیمت نفت شد.

فارغ از مسئله تاثیر تصمیم اوپک پلاس بر آینده قیمت نفت، مولفه‌ دیگری به نام شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) آمریکا وجود دارد که چهارشنبه منتشر می‌شود و می‌تواند روند بازار را به صورت کلی تغییر دهد.

جان ویلیامز، رئیس فدرال رزرو نیویورک، در این باره گفت: تورم همچنان بسیار بالاست و بانک مرکزی آمریکا در صورت لزوم مجدداً نرخ بهره را افزایش خواهد داد. در صورت افزایش نرخ بهره سرمایه‌ها مجدد روانه بانک‌ شده و بازار نفت دچار رکود می‌شود.

مشخص است که فعلا نمی‌توان چشم‌انداز روشنی از بازار نفت ارائه داد. چراکه مولفه‌های قدرتمند و تاثیرگذاری در رقم زدن آینده این بازار دخیل هستند. از تصمیم اوپک پلاس گرفته تا اعلام نرخ (CPI) از جمله آن به حساب می‌آید. پس باید منتظر ماند و دید هر کدام با سر رسیدن موعد تصمیمشان چگونه قرار است مسیر بازار را تعیین کنند.

برای مطالعه بیشتر در حوزه انرژی خبر قیمت نفت رکوردشکنی می‌کند ؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.