کد مطلب: ۷۴۲۶۶۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت نفت در سقف ۳ هفته اخیر/ کولاک در آمریکا بازار طلای سیاه را طوفانی کرد

قیمت نفت در سقف 3 هفته اخیر/ کولاک در آمریکا بازار طلای سیاه را طوفانی کرد

نفت برنت امروز با قرار گرفتن در کانال صعودی تا 85 دلار پیش رفت و نهایتاً روی نرخ 84.5 دلار آرام گرفت. کاهش سخت‌گیری‌های کرونایی در چین، کاهش بی‌سابقه دخایر استراتژیک نفت آمریکا و واکنش روسیه به تعیین سقف قیمت نفت از سوی گروه 7 و اتحادیه اروپا دلایل اصلی افزایش قیمت نفت به حساب می‌آیند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نفت برنت امروز با حرکت در کانال صعودی روی قیمت 84.49 دلار آرام گرفت. بلومبرگ در گزارش اخیر خود افزایش قیمت نفت را ناشی از توقف فعالیت‌ پالایشگاه‌های ایالات متحده، ممنوعیت فروش نفت روسیه به دستور پوتین و کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین اعلام کرد.

با آغاز سرمای شدید در آمریکا پالایشگاه‌های این کشور دچار انجماد و فعالیت‌شان متوقف شد. بر اساس گزارش رویترز، روند احیای این پالایشگاه‌ها تا ژانویه طول می‌کشد.

در نظرسنجی هفته گذشته، رویترز کاهش ۱/۶ میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت آمریکا را پیش‌بینی کرد. کاهش تولید نفت و گاز از داکوتای شمالی تا تگزاس، احتمال تحقق پیش‌بینی رویترز را افزایش می‌دهد.

واکنش پوتین به تعیین سقف قیمت نفت روسیه

تعیین سقف قیمت 60 دلاری برای نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را به سیاست تقابلی واداشت و اعلام کرد: عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه به اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی که سقف قیمت برای نفت اعمال می‌کنند ممنوع است.

تعیین سقف قیمت نفت برای کرملین به منظور جلوگیری از سودآوری روسیه از جنگ تهاجمی علیه اوکراین دنبال شد. بر این اساس کشورها می‌توانند با حداکثر قیمتی که اکنون مشخص شده است نسبت به واردات نفت روسیه اقدام کنند نه بیشتر.

کاهش سخت‌گیری‌های کرونایی در چین

همزمان با تعیین سقف قیمت برای روسیه و تعطیلی پالایشگاه‌‌های آمریکا، مقامات چین نیز در راستای کاهش قوانین سختگیرانه برای مهار کرونا، قانون قرنطینه اجباری مسافران در مبادی ورودی به خاک این کشور را لغو کردند.

کلودیو گالیمبرتی، نایب رئیس ارشد شرکت ریستاد انرژی، در این باره اظهار کرد: تسهیل سیاست کووید ۱۹ توسط چین، تاثیر مثبت کوتاه مدتی به خصوص بر هواپیمایی بین‌المللی خواهد داشت. اما برای عادی شدن کامل تقاضای چین، باید دو ماه دیگر صبر کنیم.

بر اساس این گزارش قیمت نفت به بالاترین رقم در سه هفته گذشته رسیده است. مجموع مولفه‌های مذکور را می‌توان در افزایش بهای نفت دخیل دانست.

کاهش تولید نفت در آمریکا و عدم تبعیت پوتین از سیاست تعیین سقف قیمت برای روسیه بازار عرضه طلای سیاه را با تغییراتی مواجه می‌کند. ضمن آنکه با کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین، افزایش تقاضا برای بازار طلای سیاه پیش‌بینی می‌شود.

بنابراین عدم توازن در بازار عرضه و تقاضا نفت روند افزایش قیمت طبیعی تلقی می‌شود. البته باید دید شرایط عرضه و تقاضای در بازار طلای سیاه تا چه مدت با دوام خواهد بود؟

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر اژدهای زرد ارزش طلای سیاه را بالا می‌برد؟ را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.