کد مطلب: ۷۳۱۳۲۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افت شاخص جهانی نفت در پی اعتراضات چین

افت شاخص جهانی نفت در پی اعتراضات چین

پس از افزایش اعتراضات مردم چین به سیاست‌های به صفر رساندن کووید 19 توسط دولت کمونیست، شاخص بازارها در این کشور سقوط کرد. در پی کاهش تقاضا توسط این کشور، شاخص بازارهای جهانی، ازجمله قیمت نفت نیز با افت مواجه شد.

امین سامنی| به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص بازارهای جهانی، ازجمله نفت، روز دوشنبه 28 نوامبر پس از اعتراضات گسترده در چین علیه محدودیت‌های سختگیرانه کووید-19 در این کشور سقوط کرد.

در همین زمینه سی.ان.ان از سقوط ارزش یوان چین در برابر دلار آمریکا خبر داد. اسکناس یوان که در بازار داخلی بشدت تحت کنترل معامله می‌شود، برای مدت کوتاهی 0.9 درصد کاهش پیدا کرد.

بعد از ظهر دیروز ارزش پول چین نیم درصد کاهش یافت و به 7.213 در هر دلار رسید. در معاملات خارج از کشور نیز این ارز با 0.3 درصد کاهش به 7.213 در هر دلار رسید.

استفان اینس، شریک مدیریت دارایی SPI، در همین زمینه اعلام کرد: تضعیف یوان نشان می‌دهد که «سرمایه‌گذاران از چین دل‌سرد شده‌اند». این ارز ممکن است ساده‌ترین فشارسنج برای سنجش نظر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی باشد. این عوامل دست به دست هم دادند تا بازار نفت نیز در پی کاهش تقاضا توسط چین، به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده، در کف 11ماهه بایستند.

سقوط بازارها در چین و جهان پس از آن رخ داد که اعتراضات بی‌سابقه‌ای علیه سیاست سخت‌گیرانه و پرهزینه این کشور در برابر کووید صفر آغاز شد.

نفت

افت حدود 3 درصدی قیمت نفت

بازارهای آسیایی به‌طور کلی روز دوشنبه با افت قیمت همراه بودند. چنانکه بازارهای سهام کره جنوبی، ژاپن و استرالیا به ترتیب با ریزش 1.2 درصد، 0.4 درصد و 0.4 درصدی در روز دوشنبه به کار خود پایان دادند.

معاملات آتی سهام داوجونز ایالات متحده نیز با افت 0.3 درصدی همراه بود. همچنین اس.اند.پی500 با افت نیم درصدی مواجه شد. معاملات نزدک هم 0.6 درصد کاهش یافت.

در این بین قیمت نفت نیز بشدت کاهش یافت. اتفاقات جاری در این کشور از مهم‌ترین مؤلفه‌های این ریزش شناخته می‌شوند. ازجمله آنکه سرمایه‌گذاران نگران هستند که افزایش موارد کووید و اعتراضات، میزان تقاضا توسط بزرگ‌ترین کشور مصرف‌کننده نفت جهان را کاهش دهد.

بدین ترتیب قیمت نفت خام آمریکا با 2.7 درصد کاهش به 74.17 دلار در هر بشکه رسید. نفت خام برنت، معیار بازار جهانی نیز با 2.9 درصد کاهش به 81.31 دلار در هر بشکه رسید.

اقتصاد چین در دوراهی

اینس، یکی از مدیران دارایی SPI، این تحلیل را ارائه داد که اقتصاد چین در حال حاضر در دو راهی «تضعیف اقتصادی» و «امید به بازگشایی» گرفتار شده است.

از این رو نهادهای رسمی چین هیچ راه آسانی پیش رو ندارند. زیرا با توجه به پوشش نامناسب واکسیناسیون سالمندان و تسریع در اجرای برنامه‌های بازگشایی همزمان با افزایش موارد ابتلا به کرونا، بعید است که اعتراضات توده‌ای به کفه یکی از دو راه موجود سنگینی کند.

از سوی دیگر، احتمالاً موارد کووید نیز در این زمان افزایش یابد و سیاست‌گذاران را با دوراهی قابل‌توجهی مواجه کند.
او تأکید کرد که احتمالاً در کوتاه‌مدت، سهام و ارز چینی در «ابهام قابل توجهی» پیرامون واکنش پکن به اعتراضات جاری قرار بگیرند.

وی انتظار دارد که نارضایتی اجتماعی در چین طی ماه‌های آینده افزایش یابد و عزم سیاست‌گذاران را برای پایبندی به دستورات سخت‌گیرانه‌اش در مورد «کووید صفر» آزمایش کند. با توجه به این موضوع انتظار می‌رود که روند کاهش تقاضا در بازار نفت ادامه یابد.

اینس در ادامه بیان کرد: در بلندمدت، نتیجه عمل‌گرایانه‌تر و محتمل‌تر باید کاهش سریع‌تر محدودیت‌های کووید پس از فروکش کردن موج فعلی باشد.

در این زمینه همچنین گلدمن ساکس، در یک گزارش تحقیقی پیش‌بینی کرد که چین می‌تواند زودتر از آنچه که قبلاً انتظار می‌رفت، سیاست کووید صفر را کنار بگذارد. در این صورت تقاضای این کشور دوباره به بازار بازمی‌گردد و باید دید که قیمت نفت بار دیگر روند صعودی می‌گیرد یا به افت خود ادامه می‌دهد؟

برای مطالعه بیشتر در این زمینه خبر پایان دیدار جو بایدن و شی‌جین‌پینگ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.