کد مطلب: ۶۳۱۱۳۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نفت به ۹۹ دلار هم رسید/ چرا قیمت نفت ۹۹ دلار شد؟

نفت به ۹۹ دلار هم رسید/ چرا قیمت نفت ۹۹ دلار شد؟

پس از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه روسیه قیمت نفت در روندی بی‌سابقه به ۹۹ دلار رسید و امروز دوباره کاهش یافت. اما آیا تحریم‌های آمریکا می‌تواند خطر جنگ را متوقف کند و با اعمال فشار بر اوپک، قیمت نفت را کاهش دهد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت نفت که تا دو روز پیش افت محسوسی کرده بود پس از سخنرانی پوتین در کاخ کرملین به ۹۸ دلار رسید و در نهایت دیشب، اویل پرایس گزارش داد قیمت نفت از مرز ۹۹ دلار هم گذر کرد.

بعد از این که روسیه استقلال لوهانسک و دونتسک را به رسمیت شناخت، بخشی از نیروهای نظامی خود را به بهانه کنترل اوضاع و برقراری صلح وارد این دو منطقه اوکراین کرد وبهای جهانی نفت هم به این اتفاق واکنش سریع نشان داد؛ ابتدا تا ۹۸ دلار پیش رفت و بالاخره دیشب به ۹۹ دلار هم رسید.

چرا قیمت نفت ۹۹ دلار شد؟

دیشب، پارلمان روسیه مجوز استفاده از نیروی نظامی در بیرون از مرزهای کشور را به روسیه داد. پس از آن آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی اعلام کردند که نگرانی از شروع جنگ میان روسیه و اوکراین دو چندان شده است.

به همین دلیل هم کاخ سفید تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال کرد. تحریم‌های جدید شامل مسدود کردن کامل دو نهاد مالی روسی و تحریم جامع در قبال امکان وام گرفتن روسیه و همچنین تحریم برخی نخبگان و خانواده‌های آنان بود. بازار جهانی نفت هم تحریم‌های جدید را به منزله افزایش خطر جنگ دید و پس از اعلام اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه، قیمت نفت ۹۹ دلار شد.

البته قیمت نفت تنها چند ساعت ۹۹ دلار ماند و کمی بعد دوباره به ۹۷ دلار رسید اما ورود بهای جهانی این سوخت به ۹۹ دلار، تقریبا بی‌سابقه بود.

تحریم‌ها می‌تواند خطر جنگ را کاهش دهد؟

یکی از دلایل افزایش قیمت نفت ، احتمال جنگ روسیه با اوکراین است. اگر خطر حمله روسیه رفع شود، قیمت نفت هم کاهش چشمگیری می‌یابد.

اما آیا آمریکا می‌تواند با اعمال تحریم‌ها، قیمت نفت را کاهش دهد؟ تحلیلگر بانک کامن ولث به رویترز گفت اگر روسیه به اوکراین حمله کند، آمریکا و اروپا نمی‌توانند تحریم‌های نفت و گازی علیه روسیه اعمال کنند. پیش از این هم جفری هالی، تحلیل‌گر شرکت تجاری اوندا در یادداشتی اعلام کرد آمریکا و اروپا با روسیه سازش کردند و اوکراین قربانی سیاست‌های آن‌ها شده است.

برخی کارشناسان معتقدند که ممکن است آمریکا دسترسی روسیه به شبکه «سوئیفت» را هم قطع کند. اما حتی اگر بعد از جنگ چنین اقدامی رخ دهد، اقتصاد جهانی هم همزمان با روسیه با بحرانی شدید، دست‌وپنجه نرم می‌کند و قیمت نفت هم بیشتر از پیش افزایش می‌یابد.

روسیه یازدهمین اقتصاد بزرگ دنیاست و حدود ۱٫۵ تریلیون دلاری تولید ناخالص داخلی دارد. اگر آمریکا تصمیم بگیرد دسترسی روسیه به شبکه جهانی «سوئیفت» را قطع کند، خود شبکه و کارکرد آن عوض می‌شود.

اوپک تغییری در سیاست‌های تولیدی خود می‌دهد؟

کاخ سفید به شدت نگران افزایش بیشتر قیمت نفت است. آمریکا در این دو هفته چند بار مقامات خود را به عربستان فرستاد تا اوپک را وادار به افزایش تولید و کاهش قیمت نفت کند. سی‌ان‌ان که این خبر را اعلام کرد، تحلیل کرده بود دلیل نگرانی آمریکا، احتمال جنگ میان روسیه و اوکراین و افزایش قیمت نفت است.

با این حال، مقامات اوپک علاقه‌ای به کاهش دادن قیمت نفت ندارند. اعضای اوپک چندین بار اعلام کردند که که به سیاست‌های تولیدی پیشین خود پایبند می‌مانند. اما حتی اگر فشارهای آمریکا هم تاثیرگذار باشد،اوپک توانایی افزایش تولید و مهار بهای نفت را ندارد. یکی از کشورهای عضو اوپک به رویترز گفت اوپک و هم‌پیمانانش از رسیدن به اهداف تولیدی خود ناتوان مانده‌اند و کشورهای کوچک‌تر عضو، قادر به تامین میزان نفت مقرر شده نیستند.

بنا بر اعلام رویترز، اعضای اوپک در ماه ژانویه تولید خود را ۱۲۹ درصد کاهش داده‌اند. پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید در ماه دسامبر سال گذشته میلادی ۱۲۲ درصد و در ماه نوامبر پارسال ۱۱۷ درصد بود.

تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که نگرانی بازار از کمبود عرضه، خطر جنگ و در نهایت ناتوانی کشورهای تولیدکننده از تولید نفت، قیمت نفت را تا سه ماه آینده به ۱۲۰ دلار هم می‌رساند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.