کد مطلب: ۲۲۹۸۱۳

نوسانات نرخ ارز چه تاثیری بر بازارهای دیجیتالی گذاشت

قیمت‌ها ثابت، خرید و فروش راکد

قیمت‌ها ثابت، خرید و فروش راکد

در روزهای گذشته و به دنبال التهابات در بازار ارز برخی فروشندگان لوازم خانگی که کالاهای خود را با دلار ارزان‌تر خریده بودند نیز اقدام به فروش گران‌تر کردند و در برخی موارد نیز فروشندگان با بالا رفتن نرخ ارز، فروش محصولات داخل فروشگاه را متوقف کردند تا با روشن‌ شدن وضعیت دلار فروش را از سر بگیرند.

محسن حسینی: بالا رفتن قیمت ارز تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بر نرخ کالاها و خدمات دیگر در کشور می‌گذارد. با بالا رفتن نرخ ارز حتی برخی کالاها که به ظاهر تولید و فروش آن ارتباطی به نرخ ارز ندارد تحت تاثیر فضای روانی ایجاد شده پیرامون تغییر قیمت‌ها با نرخ جدید در بازار عرضه می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روزهای گذشته و به دنبال التهابات در بازار ارز برخی فروشندگان لوازم خانگی که کالاهای خود را با دلار ارزان‌تر خریده بودند نیز اقدام به فروش گران‌تر کردند و در برخی موارد نیز فروشندگان فروش محصولات داخل فروشگاه را متوقف کردند تا با روشن‌ شدن وضعیت دلار فروش را از سر بگیرند.

تاثیر نامحسوس ارز بر بازار کالاهای دیجیتالی

یکی از بازارهایی که همواره در اثر نرخ ارز ثبات خود را از دست می‌دهد، بازار کالاهای دیجیتالی است. بازار گوشی‌های هوشمند، قطعات کامپیوتری و لپ‌تاپ در اثر تغییرات نرخ ارز به این تغییرات واکنش نشان می‌دهند. روزگاری که قیمت دلار معادل ۱۰ هزار ریال بود، قیمت کالاهای دیجیتالی به قیمت دلاری عرضه‌شده در بازارهای جهانی نزدیک بود. در حالی که در شرایط کنونی قیمت داخلی از نرخ جهانی فاصله گرفته است.

اگرچه گوشی‌های هوشمند و لوازم جانبی آن با افزایش قیمت روبرو نشدند اما عدم خرید و فروش این بازار را با رکود روبرو کرده است. برخی از فروشندگان نیز پیش‌بینی می‌کنند در روزهای آینده و با روشن شدن وضعیت نرخ ارز فروش این محصولات با قیمت جدید از سر گرفته خواهد شد.

البته در ارتباط با تحولات و التهابات اخیر در بازار ارز، یکی از فروشندگان بازار کامپیوتر در مرکز خرید پایتخت به تجارت‌نیوز گفت: «تغییر نرخ دلار در روزهای اخیر بر بازار گوشی‌های هوشمند چندان اثر نگذاشته است.» این فروشنده البته در ادامه افزود که اغلب فروشندگان در روزهای اخیر تلاش می‌کنند تا محصولات موجود را با قیمت قبلی دلار نفروشند. از این رو خرید و فروش به پایین‌ترین حد ممکن خود رسیده است.

بنابراین اگرچه گوشی‌های هوشمند و لوازم جانبی آن با افزایش قیمت روبرو نشدند اما عدم خرید و فروش این بازار را با رکود روبرو کرده است. برخی از فروشندگان نیز پیش‌بینی می‌کنند در روزهای آینده و با روشن شدن وضعیت نرخ ارز فروش این محصولات با قیمت جدید از سر گرفته خواهد شد. این شرایط در فروشگاه‌های آنلاین البته متفاوت است. با مراجعه به این وب‌سایت‌ها می‌توان دریافت که قیمت‌ها نسبت به هفته‌های اخیر تغییر چندانی را تجربه نکرده است. برخی از این فروشگاه‌ها کالاهای مورد نظر را به صورت موجود علامت‌گذاری کرده و حتی خرید و فروش نیز انجام می‌شود.

تاثیر بر بازار دیجیتالی غیر فیزیکی

افزایش نرخ ارز و دلار تاثیر لحظه‌ای و مستقیم بر بازارهای غیر رسمی دارد. این بازارها اقدام به خرید و فروش کارت‌های هدیه اپل، اسپاتیفای و اکانت‌های سرویس‌های مختلف می‌کنند. برخی از این فروشگاه‌ها که اغلب به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند برخی خدمات در ارتباط با صدور کارت‌های اعتباری چون مستر و ویزا را نیز ارائه می‌کنند. این فروشگاه‌ها در شرایط عادی خدمات خود را با دلاری بالاتر از نرخ رسمی ارائه می‌کنند.

یکی از فروشندگان گیفت کارت‌ها به تجارت‌نیوز گفت که به دلیل استفاده از سرویس‌های پرداخت پی‌پل، نرخ دلار معامله شده برای این تراکنش‌ها به صورت عادی از نرخ دلار رسمی بالاتر است. زمانی که دلار ۳ هزار تومان در بازار معامله می‌شد کارت هدیه ۱۰ دلاری اپل با قیمت ۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسید. در حالی که پیش از تعطیلات نوروز و با دلار ۴ هزار و ۸۰۰ تومانی همین گیفت کارت با قیمت۵۲ هزار تومان به فروش می‌رسید. به نظر می‌رسد نوسانات بازار ارز در روزهای اخیر بیش از آنکه بر خرید و فروش کالاهای فیزیکی اثرگذار باشد تاثیر خود را بر بازار غیر فیزیکی و خدمات مجازی گذاشته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.