کد مطلب: ۳۵۷۵۹۱

مروری بر روزنامه‌های چهارشنبه ۱۵ اسفند ماه ۹۷

خاک خوردن ۱۵ هزار خودرو در گمرک / تامین ۹۵ درصد مایحتاج شب عید

خاک خوردن 15 هزار خودرو در گمرک / تامین 95 درصد مایحتاج شب عید

بازار شب عید و قیمت اقلام اساسی روزهای پایان سال موضوعی است که روزنامه‌های کیهان، اطلاعات و خراسان به آن پرداخته‌اند. روزنامه ایران نیز از ترکیدن لاستیک 15 هزار خودرو وارداتی در گمرک روایت می‌کند.

با نزدیک شدن به ایام تعطیلات پایان سال قیمت کالاها و اقلام مورد نیاز شب عید ، بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. با این حال، آن‌گونه که مطبوعات کشور گزارش داده‌اند، مسئولین ستاد تنظیم بازار عزم خود را برای بالا نرفتن بیش از پیش قیمت‌ها جزم کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه اطلاعات به نقل از وزیر کشور روایت می‌کند که « 95 درصد از کالاهای مورد نیاز شب عید تامین شد » وی ادامه می‌دهد که هیچ نگرانی برای تامین روغن، شکر و برنج نداریم و پیش‌بینی لازم هم برای سال آینده انجام شده است.

این روزنامه همچنین به سخنان معاون وزیر جهاد کشاورزی اشاره می‌کند که وی می‌گوید: برای تامین میوه و مرکبات پایان سال مردم هیچ مشکلی نداریم و ۸۵ درصد میوه مورد نیاز مردم در استان‌های مقصد ذخیره‌سازی شده است.

روزنامه کیهان نیز در همین راستا به اظهارات معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص قیمت شکر اشاره کرده که وی اظهار می‌کند « مردم شکر را گران‌تر از کیلویی ۴۲۰۰ تومان نخرند. »

آن‌گونه که کیهان روایت کرده این مقام مسئول در مورد قیمت شکر می‌گوید: قیمت بسته‌های 900 گرمی شکر چهار هزار و بسته‌های یک کیلویی آن 4200 تومان است و مردم قیمت‌های بالاتر از این مبالغ را به عنوان گران فروشی به 124 اطلاع دهند.

به نقل از کیهان، معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی مبنی بر کالابرگ الکترونیک نیز اظهار می‌کند که فعلا هیچ تصمیمی درخصوص تغییر روند کالاهای اساسی از نرخ 4200 تومان به دیگر نرخ‌ها گرفته نشده است.

کیهان به افزایش 70 درصدی قیمت شیرینی طی روزهای اخیر اشاره می‌کند و به نقل از مسئولین، این موضوع را ناشی از افزایش قیمت شکر می‌داند. در عین حال، این روزنامه به نقل از رئیس اتحادیه قنادان اظهار روایت می‌کند که هم اکنون دو هزار تن شکر دولتی از سوی مسئولان ذی‌ربط در اختیار ما قرار گرفته و این شکر به صورت روزانه بین واحدهای صنفی قنادی‌های تهران توزیع می‌شود.

آنگونه که کیهان روایت کرده این مقام صنفی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود توزیع شکر دولتی، افزایش قیمت شیرینی در تهران باز هم منطقی است، می‌گوید: البته شکر تنها جزئی از مواد اولیه طبخ شیرینی است، ولی با توجه به رکود بازار و وضعیت اقتصادی مردم، به همکارانمان توصیه کردیم تا برای شب عید به هیچ وجه افزایش قیمت نداشته باشیم.

روزنامه خراسان در گزارشی با عنوان « گرانی در سبد عید » پای صحبت مردم، اهالی بازار و اصناف نشسته است. این روزنامه اظهارات یک خانم خریدار را این‌گونه نقل می‌کند: همه‌ چیز خیلی گران است و شاید خرید نکنم. هرجا که می‌رویم قیمت‌ها همین است و هیچ تعریفی ندارد. معمولی‌ترین آجیلی که این جا وجود دارد، کیلویی 70 هزار تومان است. حساب کنید یک خانواده چندنفره، برای دو هفته تعطیلات و پذیرایی از تعداد زیادی مهمان، فقط برای آجیلِ متوسط، چقدر باید هزینه کند؟

خراسان در ادامه به نقل از یک آجیل‌فروشی می‌نویسد: این 100 هزار تومان، تمام فروش من است از امروز صبح تا الان که 7 شب است. تا به حال به این وضع نیفتاده بودم. هر کجای شهر بگردید، آجیل را کیلویی 40 هزار تومان به شما نمی‌دهند اما من می‌دهم، باز هم هیچ کس نمی‌خرد. مردم ندارند، نمی‌توانند، چطور باید بگوییم تا توسط مسئولان شنیده شود؟

اما روزنامه ایران در گزارشی خودرویی با عنوان « پرونده باز و راه بسته واردات خودرو » به چهار روایت از تصمیم وزیر اسبق صنعت در مورد ممنوعیت واردات خودرو اشاره کرده است.

ایران روایت می‌کند که اکنون حدود 15 هزار خودرو وارد شده و در انبارهای گمرک در حال خاک خوردن هستند و به نقل از دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌نویسد که خودروهای وارداتی که متعلق به مردم است لاستیک شان ترکیده و شیشه‌هاشان شکسته است.

این روزنامه به نقل از دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه می‌دهد: خودروهایی که درگیر مسائل سیاسی شده‌اند و به رغم مصوبه هیات دولت مجوز ترخیص نگرفتند ارزششان اگر به‌طور متوسط 25 هزار دلار بگیریم که قطعا تعداد زیادی از آنها گران‌تر است به 375 میلیون دلار می‌رسد و با ارز 13 هزار تومانی ارزش آنها بیش از 4 هزار و 875 میلیارد تومان است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.