کد مطلب: ۳۵۷۰۰۲

مروری بر روزنامه‌های دوشنبه ۱۳ اسفند ماه ۱۳۹۷

جنجال افزایش حقوق / چه تغییراتی در بازار ارز در راه است؟

جنجال افزایش حقوق / چه تغییراتی در بازار ارز در راه است؟

دنیای اقتصاد و روزنامه ایران به سخنان رئیس بانک مرکزی در خصوص ایجاد بازار متشکل ارزی در ابتدا سال جدید پرداخته و جام‌جم نیز طرح مجلس برای افزایش 400 هزار تومانی حقوق کارکنان دولت را عادلانه‌تر می‌داند. در نهایت همشهری از خیز فعالان استارتاپی برای حضور جدی اتاق بازرگانی تهران روایت می‌کند.

در میان اخبار اقتصادی امروز، اظهارات همتی در مورد بازار متشکل ارزی، افزایش حقوق کارکنان دولت و ورود استارتاپ‌ها به اتاق بازرگانی تهران، بیش از همه مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه ایران به نقل از رئیس کل بانک مرکزی از « آغاز به کار بازار متشکل ارزی از فروردین 98 » خبر می‌دهد. لازم به ذکر است که منظور از بازار متشکل ارزی، مکانی برای عرضه و تقاضای ارز با حضور بازیگران مختلف این بازار از جمله صرافی‌ها، بانک‌ها، خریداران، فروشندگان و با نظارت بانک مرکزی است.

آنگونه که ایران روایت کرده، رئیس کل بانک مرکزی در خصوص این بازار می‌گوید: بازار متشکل ارزی تقریبا آماده است و تمام کارهای زیرساختی آن انجام شده است. می‌توانیم در این دو هفته باقی مانده اجرایی کنیم و مصوبات را از شورای پول و اعتبار گرفته‌ایم، ولی صلاح است از نیمه دوم فروردین کلید اجرای رسمی را بزنیم.

به نقل از روزنامه ایران، رئیس بانک مرکزی نوسانات چند روز اخیر بازار ارز را ناشی از انتشار چند خبر منفی و اخباری همچون fatf و یک سری جوسازی‌‎ها می‌داند و با بیان اینکه قیمت ارز از کانال 13 هزار تومان برمی‌گردد، می‌گوید: گاهی برخی از نمایندگان مجلس، همکاران ما در دولت و کارشناسان بحث‌هایی را مطرح می‌کنند که جو منفی روانی به وجود آورده و بی‌ثباتی را در پی خواهد داشت.

اما روزنامه دنیای اقتصاد نیز با تیتر « کانال هدف بازارساز ارزی » به آن بخش از سخنان همتی در مورد ادغام بانک‌های نظامی پرداخته است.

این روزنامه به نقل از همتی روایت می‌کند که پس از ادغام بانک‌های نظامی تعداد شعب آنها از ۴۱۰۰ شعبه بیشتر خواهد شد و در نتیجه ۲ هزار شعبه آنها حذف می‌شود. با وجود آنکه همتی از حذف 2 هزار شعبه از این بانک‌ها خبر می‌دهد، اما در ادامه عنوان می‌کند کارکنان هم بر اساس قراردادها ادامه کار می‌دهند.

همتی در خصوص عرضه سهام این بانک‌ها در بورس نیز می‌گوید: تا یک ماه آینده با هماهنگی سازمان بورس نماد بانک‌ها باز می‌شود و مجموعه ادغامی می‌تواند سهام سهامداران را خریداری کند. سهام این ۵ موسسه بانکی بیش از ۷ ماه است که در بورس ممنوع المعامله است و برخی از آنها اطلاعات صورت مالی خود را منتشر نکرده‌اند. در نتیجه به نظر می‌رسد برای بازگشتن آنها به تابلوی معاملات یک ماه بسیار سخت را پیش رو خواهند داشت.

روزنامه جام‌جم نیز با تیتر « افزایش حقوق به‌نفع حداقلی‌بگیران » به بررسی و مقایسه طرح‌های دولت و مجلس برای افزایش حقوق سال 98 پرداخته است. لازم به ذکر است در حالی که دولت به دنبال افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان است، برخلاف آن مجلس قصد دارد حقوق همه کارکنان دولت به میزان 400 هزار تومان افزایش یابد.

این روزنامه با دفاع از طرح مجلس برای افزایش حقوق 98 می‌نویسد: مصوبه مجلس به عدالت نزدیك‌تر است، زیرا حقوق افراد با دریافتی پایین را بیشتر از 20 درصد مدنظر دولت افزایش می‌دهد اما حقوق افراد با دریافتی بالا را كمتر از 20 درصد، زیاد می‌كند.

جام‌جم به استدلال دولت برای مخالفت با طرح مجلس نیز اشاره می‌کند. به طوری که سازمان برنامه و بودجه در خصوص طرح مجلس عنوان می‌کند که پیشنهاد مطروحه بدون محاسبات مالی و بدون توجه به منابع درآمدی بوده است. با این حال، این روزنامه به نقل از نمایندگان مجلس روایت می‌کند که منابع لازم برای افزایش 400 هزار تومانی حقوق کارکنان دولت وجود دارد.

روزنامه جام‌جم در نهایت روایت می‌کند که در صورت اجرایی شدن مصوبه مجلس، باز هم ممکن است علاوه بر آن 400 هزار تومان، 10 درصد به حقوق کارکنان دولت افزوده شود که این موضوع متغیر بوده و بستگی به بودجه دولت خواهد داشت. این روزنامه با ذکر مثالی در این خصوص می‌نویسد: اگر مثلا متوسط حقوق فرهنگیان را 2.5 میلیون تومان در ماه در نظر بگیریم با این مصوبه، حقوق آنها سال 98، نسبت به سال 97، 26 درصد رشد خواهد داشت و با افزایش 650 هزار تومانی همراه است.

روزنامه همشهری در نهایت به پیروزی نمایندگان شرکت‌های فناوری اطلاعات و استارتاپ‌ها در انتخابات اتاق بازرگانی اشاره کرده و با تیتر « اتاق تهران در تسخیر استارتاپی‌ها » از این اتفاق یاد کرده است.

این روزنامه می‌نویسد: پیروزی نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان فناورزی اطلاعات در اتاق بازرگانی تهران که به پارلمان بخش خصوصی معروف است، می‌تواند ایران را به اقتصاد استارتاپی نزدیک‌تر کند.

همشهری در ادامه می‌افزاید: با نزدیک‌تر شدن نتیجه انتخابات اتاق بازرگانی تهران، حضور گروه‌های جوان و پشتیبان استارتاپ‌ها در این ساختار اقتصادی قطعی شده است. گروهی که می‌گویند هدفشان حل چالش‌های موجود با حاکمیت از جمله در حوزه مجوزها و فیلترینگ کسب‌و‌کارهای نوپا است.

این روزنامه ادامه می‌دهد که در انتخابات اتاق بازرگانی تهران ائتلاف موسوم به فردا توانست تمامی کرسی‌های اتاق بازرگانی را به خود اختصاص دهد که حداقل 7 نفر از آنها افراد فعال در حوزه فناوری اطلاعات واکوسیستم استارتاپی کشور تشکیل می‌دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    افزایش یکسان موجب بی انگیزگی وتبعات بعدی می شود