کد مطلب: ۵۹۶۷۴۷

یک کارشناس بازار سهام تشریح کرد؛

قیمت‌های دستوری چه بر سر بورس می‌آورد؟

قیمت‌های دستوری چه بر سر بورس می‌آورد؟

طی چند روز گذشته لغو آزادسازی قیمت خودرو، قیمت دلار و اعلام قیمت دستوری برای ۲۵ کالا بیش از هر چیز دیگری بورس را تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که فعالان بازار سرمایه با آزادسازی قیمت خودرو به وضعیت بورس امیدوار بودند، لغو این تصمیم بازار را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و قیمت‌گذاری دستوری ۲۵ قلم از کالاهای اساسی از دیگر اخباری است که این روزها بورس را بیش از هر چیز دیگری تحت تاثیر قرار داده است. سیگنال‌های داخلی که به نظر می‌رسد اگر کنترل نشوند بر افزایش بی‌اعتمادی نسبت به بازار سهام دامن خواهند زد.

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سهام گفت: در طول چند سال گذشته و با سیستم موجود برای فروش خودرو، عرضه‌ها به مصرف‌کننده واقعی نرسیده است. سودی که باید به سهامداران برسد نیز به جیب دلالان رفته است.

وی ادامه داد: اگر قرار برکنترل قیمت خودرو است، چرا قیمت‌ها در بازار با اختلاف حداقل ۵۰ درصدی ارزش‌گذاری می‌شوند. در بسیاری از کالاها که در لیست ۲۵ کالای اساسی که مشمول قیمت‌گذاری دستوری شدند، نیستند، افزایش نرخ چند ۱۰ درصدی داشتیم. این افزایش نرخ‌ها باعث می‌شود برخی به فکر واسطه‌گری بیفتند.

رئیسی اظهار کرد: در اقتصادی که برخی کالاها را دپو می‌کنند تا از این افزایش نرخ‌ها سود ببرند. برخی دیگر در صف سکه دولتی می‌ایستند. عده‌ای خودرو را با قیمت دولتی می‌خرند و با حداقل ۵۰ درصد سود در بازار آزاد می‌فروشند. سودی که باید به واسطه تولید ایجاد شود در دلالی و واسطه‌گری حاصل می‌شود.

این کارشناس تصریح کرد: در چنین وضعیتی سود به جیب کسانی می‌رود که سودای ثروتمند شدن یک شبه دارند. کسانی که صادقانه قدم در عرصه اقتصاد کشور گذاشتند و سرمایه‌های خرد و کلان خود را در بازار سرمایه در اختیار شرکت‌ها قرار دادند روز به روز شاهد کم شدن ارزش داراییشان و رشد تورم هستند.

رئیسی افزود: این که نوسان، جزئی از روند حرکت قیمت‌ها است را می‌پذیریم. اما چرا این نوسان منفی شدید را در بورسی شاهدیم که مالیات خود را چه با سود و چه با ضرر در زمان نقد شدن سهام می‌پردازد. بورسی که شفاف است و فرار مالیاتی ندارند.

وی تصریح کرد: هیچکس موافق افزایش قیمت‌ها نیست و همه امیدوارند با افزایش تولید و اشتتغال، تورم گذشته تکرار نشود. آنچه مسلم است بورس آینه تمام نمای اقتصاد کشور بوده و اگر تغییری ایجاد شود در دماسنج اقتصادی کشور باید قابل مشاهده باشد.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    انشالله

  • ناشناس

    این که قیمت بسرانجام نمیرسدمنافع وسنگ اندازی دلالان علیه دولت است

  • ناشناس

    ایران شده بهشت دلال هایی که رانت و پارتی و قدرت مالی دارند و جهنم مردمی که نه رانت دارند و نه پارتی و نه پولهای زیاد

    • ناشناس

      البته ابن دلال ها یه چیزایی هم ندارند که مردم عادی ایران دارند، مثل انصاف، وجدان، ناموس، انسانیت، حص همدردی برای هم وطنهات و از این قبیل چیزها

  • دزد

    امروز 1400/08/23 دزدی کارگزاریها دقیقا راس ساعت 9:4 شروع شد!!!!!!

  • ناشناس

    کنترل قیمت ها توسط دولت را نباید قیمت گذاری دستوری تلقی کرد، افزایش قیمت یک کالا به صورت تصاعدی قیمت سایر کالاها را هم بالا می برد، این طور که برای سرمایه گذار فایده ندارد که مثلا قیمت خودرو افزایش پیدا کند و قیمت سایر اجناس هم افزایش یابد.
    کارشناس محترم جناب آقای رئیسی کاملا درست می گویند باید جلوی *دلالی _ واسطه گری* گرفته شود چون دلالی نقطه مقابل سهام داری است، وقتی سرمایه گذار به نیت کمک به شرکت ها و صنایع سهامی پول خود را چندین سال در بورس سرمایه گذاری می کند، سود آن باید به جیب سرمایه گذار برود، نه به جیب دلال.
    پس باید جلوی واسطه گری و دلالی گرفته شود چون این طور بدون افزایش قیمت ها، سودی را که دلال می خواهد ببرد، سهام دار برده و سهام داری می کند.
    اگر جلوی واسطه گری (دلالی) گرفته نشود، این خطر وجود دارد که اگر سرمایه گذار ببیند که دلالی سودش از سرمایه گذاری بیشتر است، وارد مسیر دلالی می شود که این در آینده نه به نفع بورس است و نه به نفع اقتصاد کشور.

  • ناشناس

    من واعضای خانواده چندین باره که خودرو ثبت نام کردیم سه نفرمان اما به اسممان در نیامد چطور میشه که همین خودروها با50درصد بالاتر در بازار ازاد فراونه غیر ازاین که دلال بازی همش دلالی وغیره…

  • م.ک

    هرکس زودبره پشت تریبون یه چیزی درموردبورس میگه.چون بی دروپیکرست…..توجه….دقت کنیدمثلا…شبندر..یاپالایش..ووویاقشنگ کنترل میشه…والله این دیگه بورس نیست.اسمشوعوض کنید…تاکیدمیکنم یادتون باشه ایناهنوزنمیدونن پاشون روپوست خربزست.بایدقیمت سهم شرکتارا حداقل۱۰۰در۱۰۰ افزایشی کنن.

  • ناشناس

    دزدی در روز روشن از جیب مردم کشور خودت