کد مطلب: ۱۸۹۰۵۵

مسعود کرباسیان:

لزوم روابط اقتصادی روسیه و سوئیس با ایران

لزوم روابط اقتصادی روسیه و سوئیس با ایران

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در دیدارهای جداگانه با سفرای دو کشور روسیه و سوئیس در ایران بر لزوم گسترش روابط تجاری و اقتصادی دو کشور تاکید کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در دیدارهای جداگانه با سفرای دو کشور روسیه و سوئیس در ایران بر لزوم گسترش روابط تجاری و اقتصادی دو کشور تاکید کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی؛ مسعود کرباسیان در دیدار با سفیر روسیه در ایران با اشاره به برگزاری دو دیدار طی دو ماه اخیر بین روسای جمهور دو کشور ایران و روسیه اظهار داشت: این امر نشان‌دهنده اهمیت موضوع و لزوم گسترش روابط از سوی دو طرف می‌باشد.

وی با اعلام دو زمان پیشنهادی به سفیر روسیه، خواستار برگزاری کمیسیون مشترک ایران و روسیه در اوایل اسفندماه سال جاری در مسکو شد.

وزیر اقتصاد کشورمان تاکید کرد: موضوعات مورد بررسی در چهاردهمین کمیسیون مشترک ایران و روسیه نباید به بعد از کمیسیون موکول شود لذا باید از قبل مسائل مهم در روابط دوجانبه با روسیه بررسی تا بر اساس آن با اعضای هیات همراه هماهنگی‌های لازم صورت گیرد.

کرباسیان همچنین خواستار اعلام نتیجه توافق روسای جمهور دو کشور ایران و روسیه در خصوص ترانزیت کالا از هند-آستارا-روسیه شد.

مباحث مشترک مربوط به تامین منابع مالی، گمرک، مالیات، امور بانکی، به‌کارگیری پول دو کشور در مبادلات اقتصادی و وضعیت توسعه پروژه‌های نیروگاهی از دیگر موضوعات مورد بحث در دیدار وزیر اقتصاد کشورمان با سفیر کشور روسیه در ایران بود.

همچنین در ادامه این دیدار لوان جاگاریان، سفیر کشور روسیه در ایران ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این دیدار از آمادگی کشورش برای برگزاری چهاردهمین کمیسیون مشترک ایران و روسیه خبر داد و گفت: روسیه خواستار توسعه روابط تجاری و اقتصادی به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل است.

همچنین در دیدار سفیر جدید سوئیس در تهران با وزیر اقتصاد کشورمان، طرفین بر عزم جدی دو کشور برای توسعه روابط و همکاری‌های اقتصادی و بانکی تاکید کردند.

وزیر اقتصاد کشورمان طی سخنانی در این دیدار، اظهار داشت: مردم ایران سابقه ذهنی خوبی از روابط و همکاری‌های اقتصادی و سیاسی با کشور شما دارند و سفر دو سال پیش رئیس‌جمهور سوییس به ایران، نقطه عطفی در توسعه روابط دو کشور محسوب می‌شود.

کرباسیان با اشاره به سفر آتی هیات‌های تجاری و سرمایه‌گذاری از کشور سوئیس به ایران، ابراز امیدواری کرد این گونه مراودات، زمینه توسعه هر چه بیشتر روابط دو کشور را فراهم آورد.

وزیر اقتصاد با اشاره به پنج محور اساسی اقتصاد مقاومتی شامل برون‌گرایی به معنای توسعه تعامل منطقه‌ای و جهانی، درون‌زایی اقتصاد به معنای حمایت از نیروی کار تحصیل‌کرده و جوان داخلی، تاکید بر دانش محور بودن اقتصاد، عدالت محوری از جمله در خصوص مباحث مالیاتی و برخورد با فساد و پولشویی و ایجاد شفافیت در اقتصاد، به تشریح اقدامات انجام شده در این ارتباط از سوی دولت جمهوری اسلامی تاکنون پرداخت.

وی در ادامه با تشریح دست‌آوردهای اقتصاد ایران طی دولت یازدهم و دوازدهم از جمله رسیدن از رشد منفی هفت درصد به رشد 12.5 درصدی اقتصاد در سال گذشته و رشد هفت درصدی در سال جاری، رشد شاخص «تشکیل سرمایه ثابت» از منهای سه درصد به مثبت سه درصد، کاهش تورم از 30 درصد به میانگین 9 درصد در سال جاری و کاهش سهم 65 درصدی درآمدهای نفتی در بودجه از 65 درصد به 30 درصد اظهار داشت: با تکیه به این دست‌آوردها و پیشرفت‌ها به شدت امیدواریم بتوانیم روند روبه رشد اقتصاد ایران را با دوستان اروپایی به ویژه سوئیسی، در زمینه های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری و همکاری‌های بانکی به پیش ببریم.

این گزارش حاکی است، مارکوس لایتنر سفیر جدید سوئیس در کشورمان نیز طی سخنانی در این دیدار، ضمن تبریک به دولت و ملت ایران برای دست‌آوردهای چشم‌گیر اقتصادی و بهبود مشهود شاخص‌های مورد اشاره، اظهار داشت: من همانند سفیر قبلی سوئیس در تهران دارای تخصص و تحصیلات اقتصادی هستم که این نشان از نوع رویکرد و تاکید کشور متبوع من مبنی بر توجه جدی به توسعه همکاری‌های اقتصادی دو جانبه ایران و سوئیس دارد.

وی با ابراز علاقه‌مندی به توسعه همکاری‌های بانکی با جمهوری اسلامی ایران، افزود: در این خصوص گفت‌وگوهای مثبت و ثمربخشی با طرف‌های ایرانی داشته‌ایم و بر آن هستیم که توانایی‌های خودمان را در این ارتباط به‌کار بسته و همکاری‌های خوبی در زمینه بانکی و نیز در زمینه مبارزه با پولشویی با هم داشته باشیم.

وی همچنین آمادگی کشور متبوع خود برای انجام همکاری‌های آموزشی با موسسات علمی و دستگاه‌های تخصصی کشورمان در خصوص انجام و توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان اعلام کرد و از سفر یک هیات علمی در ماه آتی میلادی به کشورمان به همین منظور خبر داد.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.