کد مطلب: ۶۳۹۹۳۸

مغازه‌های پروتئینی مجوز قطعه بندی مرغ را ندارند

مغازه‌های پروتئینی مجوز قطعه بندی مرغ را ندارند

رئیس سازمان دامپزشکی و معاون وزیر جهاد در گفتگویی به اقدامات سازمان دامپزشکی در راستای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی اشاره کرد. لزوم اجباری کردن تخم مرغ در یخچال به چه دلیل است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، چرا قطعه‌بندی مرغ در مغازه‌های پروتئینی ممنوع شد؟

به نقل از خبرنگاران جوان ، هدف از اجرای طرح ملی تشدید کنترل و نظارت بهداشتی چیست؟

سید محمد آقامیری: در ایام‌ تعطیلات نوروز و ماه رمضان نظارت بهداشتی و عرضه محصولات پروتئینی در شبکه از جمله اهداف اصلی این طرح به شمار می رود چرا که به سبب عدم نظارت در شبکه های دلالی و واسطه گری، هر گونه محصولات پروتئینی و فرآورده های دامی که در ابن ایام خارج از شبکه توزیع رویت کردند، باید توقیف یا نسبت به معدوم سازی اقدام کنند.

در حال حاضر هیچ مرغداری حق ندارد بیش از ۴۵ روز مرغ خود را در سالن های مرغداری نگه داری کند و هیچ کشتارگاهی حق ندارد، مرغ کشتار شده در سردخانه نگه داری کند و همواره بصورت گرم باید عرضه شود.

با اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی، گوشت مرغ، تخم مرغ و سایر فرآورده های دامی خارج از شبکه توسط دلالی و واسطه گری عرضه نمی شود و همواره کنترل بازار صورت می گیرد.

در مغازه های پروتئینی عرضه مرغ قطعه بندی مجاز است؟

آقامیری: در مغازه های پروتئینی مجوز قطعه بندی نداریم، البته این بدان معنا نیست که مجوز نمی دهیم، بلکه با شروطی از جمله داشتن مسئول فنی و بهداشتی دائم همراه است که مغازه داران نمی توانند مجوزهای بهداشتی را پاس کنند چرا که مغازه داری که در روز ۲ تا ۳ تن مرغ عرضه می کند، امکان استخدام ناظر بهداشتی دائم را به سبب مقرون به صرفه بودن ندارد که با مذاکرات در حال رفع آن هستیم.

برنامه های سازمان در راستای اجباری کردن تخم مرغ در یخچال چیست؟

آقامیری: تمامی تخم مرغ‌ها باید داخل یخچال باشد و همواره سازمان دامپزشکی در نظر دارد که زنجیره سرد در خصوص تخم مرغ اجرا شود، اما این امر نیاز به فرهنگ سازی دارد که مردم متوجه شوند قیمت تخم مرغ توزیعی در داخل زنجیره با خارج از شبکه تفاوت دارد.

بنده معتقدم که در صورت فروش تخم مرغ در زنجیره سرد، مدت زمان فروش از یک ماه به سه ماه افزایش می یابد، اما هم اکنون برنامه خاصی نداریم و جز برنامه های آتی سازمان خواهد بود.

تمامی محصولات پروتئینی از جمله گوشت مرغ، گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ و سایر محصولات پروتئینی با منشا خام دامی که در بازار عرضه می شود، قطعا از جلوی چشم ناظران بهداشتی عبور کرده است چرا که سلامت مردم خط قرمز است و ناظران بهداشتی با هیچ موضوعی کنار نمی آیند که نادیده بگیرند.

بنابر آمار ۳ کانتینر تخم‌مرغ وارداتی معدوم و ۸ کانتینر عودت داده شد و مابقی به سبب نظارت سازمان دامپزشکی مشکلی ندارد.

بنابر مصوبه اخیر وزارت جهاد مبنی بر واردات ۱۰ هزار تن گوشت گوسفندی، کیفیت گوشت های وارداتی را چطور ارزیابی می کنید؟

آقامیری: قرار نیست گوشت قرمز وارد شود، بلکه قرار است دام زنده وارد شود تا پس از کشتار بصورت گرم عرضه شود که این فرآیند کاملا تحت نظارت سازمان دامپزشکی است و کیفیت گوشت های وارداتی کاملا مطلوب است و همواره این اطمینان را به مردم می دهیم که هیچ گاه بحث حرفه ای بودن و شرف شغلی زیر سوال نرود.

در برخی مواقع کشتار غیرمجاز خارج از کشتارگاه صورت می گیرد که به همین خاطر از مردم تقاضا داریم که از مراکز عرضه مجاز خریداری کنند.

با توجه به وزن پایین مرغ های منجمد و گلایه های مردم، نظرشما در خصوص کیفیت مرغ های منجمد چیست؟

آقامیری: در حال حاضر تمامی کشورها از مرغ سایز استفاده می کنند و همواره باید به این فرهنگ برسیم که از مرغ سایز استفاده کنیم چرا که افزایش وزن مرغ بیانگر کیفیت بالای مرغ تولیدی نیست.

اگر مرغی کمتر از وزن ۷۰۰ تا ۸۰۰ گرم در بازار باشد، خارج از نظارت بهداشتی در بازار توزیع شده است چرا که سازمان دامپزشکی اجازه عرضه مرغ خارج از وزن ایده آل را نمی دهد، اما هر آنچه با وزن بالای ۸۰۰ گرم توزیع می شود، کاملا تحت نظارت است.

باشگاه خبرنگاران جوان: محاسن طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی از مزرعه تا سفره چیست؟

آقامیری: در طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی هیچ کشتارگاهی از روز دوم فروردین نباید تعطیل باشد که با این وجود همانند سال های قبل خبری از تشکیل صف های طولانی خرید نیست.

با توجه به ذخایر مناسب مرغ منجمد در سردخانه ها و فعالیت کشتارگاه ها از روز دوم عید، تجربه تلخ سال گذشته در خصوص نابه سامانی بازار مرغ تکرار نخواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.